Slagskibet Startet 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2003 Varmeveksleren er nå potte tett etter at Radiator service har trykktestet og byttet O ringer. Litt synd at det trengs hydraulisk presse for å få ut rør innsatsen ellers så hadde jo dette vært en trivelig vinterjobb i kjelleren. I dag så ble veksleren rengjort og malt før innmontering i det stolte Slagskip.Og da gravde jeg litt mere i møkka enn vanlig. Siden dette er en TMD 30 motor så er det sikkert flere av dere som har en 30 eller 31 motor så kanskje ikke så dumt å sjekke det jeg fant: Tilgang til termostatene er via en en plate festet med 4 bolter på toppen av veksleren,her sitter også radiatorlokket.Radiatorlokket er av typen som løfter seg ved et gitt trykk for at trykket i veksleren ikke skal bli så høyt. For at radiatorlokket ikke skal lekke i utide så skal en skive under lokket tette mot en slags flens.Ved første øyekast så denne flensen hel og pen ut,men det var den ikke.Etter litt pirking med skrutrekker så oppdaget jeg at rendt kanten lå det et godt lag med "dritt" og flensen var skadet.Dette forklarer hvorfor lokket slipper av kjølevæske også ved lave temperaturer. Når veksleren er montert så går det et rør(sett bakfra) på venstre side til turboen,dette røret et skrudd fast med en bolt i vekslerhuset.Størrelsen på røret målte jeg ikke men det er ganske tynt.Skruen i veksleren har et hull i senter og det er et hull som er boret på tvers også.Disse hullene var også gjengrodde,det var hel ved og uten å vite at disse hullene skulle være der ville jeg lykkelig montert det sammen og vært lykkelig. Dette fikk meg også til å demontere røret mellom veksler og turbo.Pottetett.Litt vrient å få det staket opp men det gikk. Det er også 2 små gummislanger på veksleren,en leder sjøvann til oljekjøleren og den andre leder sjøvann til eksosen.Må byttes. Videre er det 2 store kjølevannsslanger på høyre side i bakkant.Ikke akkurat tillitsvekkende følse en fikk ved å klemme på dem heller.Bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
sigurdh Svart 24.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2003 40 motoren er bygget opp på samme måte som 30 motoren så her bør det også sjekkes opp. Dette går ut over kjølinga av turboen hvis det nevnte røret er tett. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Februar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2003 Det er litt merkelig men har ikke merket noen ting til at det muligens kan ha vært for høy temp. på turbo.Men nå er det åpning ihverttfall.Dette røret burde sjekkes like ofte som eksosbendet tror jeg.(Jeg sjekker eksosbendet hvert 2 år) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2003 På min MD21 er det to lokk, ett på varmeveksleren og et på ekspansjonstanken. Det idiotiske er at lokket på varmeveksleren åpner først! Jeg løste problemet ved å lime på en ekstra pakning, skåret ut av en dekk-slange. Ang. hydraulisk presse så har Biltema en slik som er både rimelig og bra. Har reddet meg i mange situasjoner, f.eks. sist når vi skulle demontere den oljekjøleren jeg postet om nylig. Har man plass vil jeg abs. anbefale å anskaffe en slik presse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.