Jump to content

Varmeveksler-nye overraskelser.


Slagskibet

Recommended Posts

Varmeveksleren er nå potte tett etter at Radiator service har trykktestet og byttet O ringer.

Litt synd at det trengs hydraulisk presse for å få ut rør innsatsen ellers så hadde jo dette vært  en trivelig vinterjobb i kjelleren.

I dag så ble veksleren rengjort og malt før innmontering i det stolte Slagskip.Og da gravde jeg litt mere i møkka enn vanlig.

Siden dette er en TMD 30 motor så er det sikkert flere av dere som har en 30 eller 31 motor så kanskje ikke så dumt å sjekke det jeg fant:

 

Tilgang til termostatene er via en en plate festet med 4 bolter på toppen av veksleren,her sitter også radiatorlokket.Radiatorlokket er av typen som løfter seg ved et gitt trykk for at trykket i veksleren ikke skal bli så høyt.

For at radiatorlokket ikke skal lekke i utide så skal en skive under lokket tette mot en slags flens.Ved første øyekast så denne flensen hel og pen ut,men det var den ikke.Etter litt pirking

med skrutrekker så oppdaget jeg at rendt kanten lå det et godt lag med "dritt" og flensen var

skadet.Dette forklarer hvorfor lokket slipper av kjølevæske også ved lave temperaturer.

 

Når veksleren er montert så går det et rør(sett bakfra) på venstre side til turboen,dette røret et skrudd fast med en bolt i vekslerhuset.Størrelsen på røret målte jeg ikke men det er ganske

tynt.Skruen i veksleren har et hull i senter og det er et hull som er boret på tvers også.Disse

hullene var også gjengrodde,det var hel ved og uten å vite at disse hullene skulle være der ville jeg lykkelig montert det sammen og vært lykkelig.

 

Dette fikk meg også til å demontere røret mellom veksler og turbo.Pottetett.Litt vrient å få

det staket opp men det gikk.

 

 

Det er også 2 små gummislanger på veksleren,en leder sjøvann til oljekjøleren og den andre leder sjøvann til eksosen.Må byttes.

 

Videre er det 2 store kjølevannsslanger på høyre side i bakkant.Ikke akkurat tillitsvekkende

følse en fikk ved å klemme på dem heller.Bør byttes.

Link to post
Share on other sites

På min MD21 er det to lokk, ett på varmeveksleren og et på ekspansjonstanken.

Det idiotiske er at lokket på varmeveksleren åpner først! :cheers:

 

Jeg løste problemet ved å lime på en ekstra pakning, skåret ut av en dekk-slange.

 

Ang.  hydraulisk presse så har Biltema en slik som er både rimelig og bra.

Har reddet meg i mange situasjoner, f.eks. sist når vi skulle demontere den oljekjøleren jeg postet om nylig.

Har man plass vil jeg abs. anbefale å anskaffe en slik presse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...