Jump to content

Varmeveksler-nye overraskelser.


Slagskibet

Recommended Posts

Varmeveksleren er nå potte tett etter at Radiator service har trykktestet og byttet O ringer.

Litt synd at det trengs hydraulisk presse for å få ut rør innsatsen ellers så hadde jo dette vært  en trivelig vinterjobb i kjelleren.

I dag så ble veksleren rengjort og malt før innmontering i det stolte Slagskip.Og da gravde jeg litt mere i møkka enn vanlig.

Siden dette er en TMD 30 motor så er det sikkert flere av dere som har en 30 eller 31 motor så kanskje ikke så dumt å sjekke det jeg fant:

 

Tilgang til termostatene er via en en plate festet med 4 bolter på toppen av veksleren,her sitter også radiatorlokket.Radiatorlokket er av typen som løfter seg ved et gitt trykk for at trykket i veksleren ikke skal bli så høyt.

For at radiatorlokket ikke skal lekke i utide så skal en skive under lokket tette mot en slags flens.Ved første øyekast så denne flensen hel og pen ut,men det var den ikke.Etter litt pirking

med skrutrekker så oppdaget jeg at rendt kanten lå det et godt lag med "dritt" og flensen var

skadet.Dette forklarer hvorfor lokket slipper av kjølevæske også ved lave temperaturer.

 

Når veksleren er montert så går det et rør(sett bakfra) på venstre side til turboen,dette røret et skrudd fast med en bolt i vekslerhuset.Størrelsen på røret målte jeg ikke men det er ganske

tynt.Skruen i veksleren har et hull i senter og det er et hull som er boret på tvers også.Disse

hullene var også gjengrodde,det var hel ved og uten å vite at disse hullene skulle være der ville jeg lykkelig montert det sammen og vært lykkelig.

 

Dette fikk meg også til å demontere røret mellom veksler og turbo.Pottetett.Litt vrient å få

det staket opp men det gikk.

 

 

Det er også 2 små gummislanger på veksleren,en leder sjøvann til oljekjøleren og den andre leder sjøvann til eksosen.Må byttes.

 

Videre er det 2 store kjølevannsslanger på høyre side i bakkant.Ikke akkurat tillitsvekkende

følse en fikk ved å klemme på dem heller.Bør byttes.

Link to post

På min MD21 er det to lokk, ett på varmeveksleren og et på ekspansjonstanken.

Det idiotiske er at lokket på varmeveksleren åpner først! :cheers:

 

Jeg løste problemet ved å lime på en ekstra pakning, skåret ut av en dekk-slange.

 

Ang.  hydraulisk presse så har Biltema en slik som er både rimelig og bra.

Har reddet meg i mange situasjoner, f.eks. sist når vi skulle demontere den oljekjøleren jeg postet om nylig.

Har man plass vil jeg abs. anbefale å anskaffe en slik presse.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...