Jump to content

Trenger litt hjelp med identifisering av pakkboks/cutlesslager


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Jeg har en Fairline Corsica 1990 mod. Jeg er relativt ny innen båtlivet, så jeg trenger litt hjelp med en pakkboks..

 

Her er mine antakelser når det gjelder det som står i båten hos meg:

 

1: Første komponent er en pakkboks med talgpakning, denne skal lekke noen dråper under gange for å unngå varmgang/skade på pakkboks/aksling.

 

2: Pluggen som står i pakkboksen hva skal den være til ?

 

3: Gjennomføringen som er boltet i skroget, sitter det et cutlesslager inne i denne ?, slangen som går inn på siden er sjøvann som kommer fra kjølesløyfa på gearet.

 

Ser at teksten på bildet ikke var god å lese, men antar at den første pilen peker på Pakkboks for talgpakning, pil nummer 2 peker på en plugg som er skrudd inn i pakkboksen, som enten skal være til lufting eller smøring ?, og pil nummer 3 peker på det jeg antar er cutlesslageret ?

 

Videre så hadde jeg satt pris på om noen kunne hjulpet meg med å finne frem til produsent slik at jeg kan finne nye deler/info/bruksanvisning om utstyret...

 

Akslingen er 1 1/2" eller ca 38 mm

 

Mvh:

Kaptein_Kaos

 

pakkboks_1.jpg

 

Edit:(Glemte litt info)

Redigert av Kaptein_Kaos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Muligens dumt spørsmål men har du vært i kontakt med Fairline Norge eller UK ?

 

Jeg har ikke vært i kontakt med forhandler, jeg har såpass gode erfaringer herfra at jeg prøver her først, det er som regel alltid noen som har "spisskomtetanse" på masse forskjellig her inne...

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

På bildet under ser du akselutstyret på en fairline Corniche:

Som du ser er det klemflens, aksel som står åpent inn til pakkboks som skal holde tett slik at vann ikke siver inn. Litt vanskelig å se, men pakkboksen på denne skal være der du ser de 2 flensene. Det er talgpakning eller evntuelt grafittpakning som benyttes der såvidt jeg vet. Bak pakkboksen er gjennomføringen/stevnlageret som på denne og også på din er vannsmurt med egen slange inn ser det ut til.

I tillegg er det vel akselbraketter med stevlager på hver aksel ute.

 

Den rustne saken du ser på bildet mellom klemflens og pakkboksen er en slepekobling. Tror det ofte er en felles sinkanode på disse båtene. Da kobles bl.a. akselen til denne via ledninger og slepekobling.

 

Det er slik jeg har oppfattet opplegget selv om jeg kun kort har kikket på den for en stund siden i denne båten jeg tok et mobilbilde fra. Kanskje det kan hjelpe deg litt.

 

Litt vanskelig å se men:

Slik det virker på din har du en svær pakkboks og en gummislange mellom den og stevnlageret hvor det normalt sitter et cutlesslager e.l. Der har du vel din også vannsmøring inn via en slange.

I fremkant av pakkboksen din er den vel delt. Den kan skrues av og der sitter talgpakningen/grafittipakingen din. NB!!! Må ikke skrues opp når båten ligger på vannet!! Normalt sitter 3 ringer med pakning i pakkboksen.

Slepkoblingen på din er vel der ledningene er koblet på.

 

akseltettning.jpg

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt egenerfaring med å bytte pakninger i pakkboksen mens båten er på vannet. Cutless lageret et såpass tett at det ikke er farlig med det lille vannet som kommer inn der.

 

Tar man ut de gamle pakningene og setter nye inn samme dag vil det ikke bli mange litrene med vann som kommer inn.

 

Cutless lager kan man bla kjøpe av Sleipner. Men vær obs på inner og ytterdiameter er helt korrekt, man kan også korte det inn hvis det er for langt. Det er tiendeler som kan skille millimeter kontra tomme akslel. Og bommer man her vil ikke lageret vare mange timene før det er brent opp i gummien.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Holder på å bytter dette selv, og jeg kjøpte tetningsringer fra James Walker, etter tips fra REM her på forumet. Spør om de har noe rest liggende, ellers må du kjøpe 8 meter på rull. Jeg fikk en rest for 400 kr som holder til begge mine aksler.

 

Slangen på pakkboksen kommer fra oljekjøleren til giret på motoren min. Se vedlagte link for info.

 

http://jameswalker.biz/nb/products/121

 

Lykke til!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Holder på å bytter dette selv, og jeg kjøpte tetningsringer fra James Walker, etter tips fra REM her på forumet.

 

Lykke til!

 

Halvor

 

Talg\teflonpakningen har jeg kontroll på, den er 9,5mm (3/8") grafitti insatt PFTE, som jeg har ca 6 meter av...

 

Det er cutlesslageret og den pluggen som står i pakkboksen jeg lurer på..

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Pluggen er nok for kjøling, og ikke i bruk i din båt. Fettsmurte pakkbokser pleier ikke trene lufting ved sjøsetting.

 

Cutlesslageret ser du best fra utsiden, og om du skal bytte det må du ut med akslingen og trekke ut lageret bakover.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Talg\teflonpakningen har jeg kontroll på, den er 9,5mm (3/8") grafitti insatt PFTE, som jeg har ca 6 meter av...

Kaptein_Kaos

Jeg har nettopp tatt ut pakkboks med talgpakning og ser du har erfaring med grafittpakning. Har vert inne på tanken å bytte ut talgpakningen med grafittpakning. Tetter den like bra eller bedre enn en talgpakning?

 

Hvis du skal skifte cutlesslager så vær oppmerksom på at det leveres både med mål i tommer og millmeter for utvendig mål, selv om det innvendige målet er i mm. Et eksempel: For 40 mm aksling vil 2 1/8 tomme gi litt over en millimeter mindre diameter enn 55 mm som er mål som gjelder for mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...