Kaptein_Kaos Startet 16.Februar.2011 Del på Facebook Startet 16.Februar.2011 (redigert) Hei ! Jeg har en Fairline Corsica 1990 mod. Jeg er relativt ny innen båtlivet, så jeg trenger litt hjelp med en pakkboks.. Her er mine antakelser når det gjelder det som står i båten hos meg: 1: Første komponent er en pakkboks med talgpakning, denne skal lekke noen dråper under gange for å unngå varmgang/skade på pakkboks/aksling. 2: Pluggen som står i pakkboksen hva skal den være til ? 3: Gjennomføringen som er boltet i skroget, sitter det et cutlesslager inne i denne ?, slangen som går inn på siden er sjøvann som kommer fra kjølesløyfa på gearet. Ser at teksten på bildet ikke var god å lese, men antar at den første pilen peker på Pakkboks for talgpakning, pil nummer 2 peker på en plugg som er skrudd inn i pakkboksen, som enten skal være til lufting eller smøring ?, og pil nummer 3 peker på det jeg antar er cutlesslageret ? Videre så hadde jeg satt pris på om noen kunne hjulpet meg med å finne frem til produsent slik at jeg kan finne nye deler/info/bruksanvisning om utstyret... Akslingen er 1 1/2" eller ca 38 mm Mvh: Kaptein_Kaos Edit:(Glemte litt info) Redigert 16.Februar.2011 av Kaptein_Kaos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Virkelig ingen som kjenner den igjen ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Den innretningen som det henvises til har jeg ikke sett før. Muligens dumt spørsmål men har du vært i kontakt med Fairline Norge eller UK ? Sitér dette innlegget Link to post
20 Fot Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Båten er jo fra England og er 21 år gammel. Det er mulig at disse sakene ikke leveres lengre og du må bygge om til noe nytt. Sleipner har jo ekspertise på slike saker. Prøv der... Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
Kaptein_Kaos Svart 18.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Muligens dumt spørsmål men har du vært i kontakt med Fairline Norge eller UK ? Jeg har ikke vært i kontakt med forhandler, jeg har såpass gode erfaringer herfra at jeg prøver her først, det er som regel alltid noen som har "spisskomtetanse" på masse forskjellig her inne... Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Det er mulig at disse sakene ikke leveres lengre og du må bygge om til noe nytt. Sleipner har jo ekspertise på slike saker. Prøv der... Ja, får ta en telefon på mandag og høre om de kjenner til dette... Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) På bildet under ser du akselutstyret på en fairline Corniche: Som du ser er det klemflens, aksel som står åpent inn til pakkboks som skal holde tett slik at vann ikke siver inn. Litt vanskelig å se, men pakkboksen på denne skal være der du ser de 2 flensene. Det er talgpakning eller evntuelt grafittpakning som benyttes der såvidt jeg vet. Bak pakkboksen er gjennomføringen/stevnlageret som på denne og også på din er vannsmurt med egen slange inn ser det ut til. I tillegg er det vel akselbraketter med stevlager på hver aksel ute. Den rustne saken du ser på bildet mellom klemflens og pakkboksen er en slepekobling. Tror det ofte er en felles sinkanode på disse båtene. Da kobles bl.a. akselen til denne via ledninger og slepekobling. Det er slik jeg har oppfattet opplegget selv om jeg kun kort har kikket på den for en stund siden i denne båten jeg tok et mobilbilde fra. Kanskje det kan hjelpe deg litt. Litt vanskelig å se men: Slik det virker på din har du en svær pakkboks og en gummislange mellom den og stevnlageret hvor det normalt sitter et cutlesslager e.l. Der har du vel din også vannsmøring inn via en slange. I fremkant av pakkboksen din er den vel delt. Den kan skrues av og der sitter talgpakningen/grafittipakingen din. NB!!! Må ikke skrues opp når båten ligger på vannet!! Normalt sitter 3 ringer med pakning i pakkboksen. Slepkoblingen på din er vel der ledningene er koblet på. Redigert 19.Februar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Litt egenerfaring med å bytte pakninger i pakkboksen mens båten er på vannet. Cutless lageret et såpass tett at det ikke er farlig med det lille vannet som kommer inn der. Tar man ut de gamle pakningene og setter nye inn samme dag vil det ikke bli mange litrene med vann som kommer inn. Cutless lager kan man bla kjøpe av Sleipner. Men vær obs på inner og ytterdiameter er helt korrekt, man kan også korte det inn hvis det er for langt. Det er tiendeler som kan skille millimeter kontra tomme akslel. Og bommer man her vil ikke lageret vare mange timene før det er brent opp i gummien. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hei! Holder på å bytter dette selv, og jeg kjøpte tetningsringer fra James Walker, etter tips fra REM her på forumet. Spør om de har noe rest liggende, ellers må du kjøpe 8 meter på rull. Jeg fikk en rest for 400 kr som holder til begge mine aksler. Slangen på pakkboksen kommer fra oljekjøleren til giret på motoren min. Se vedlagte link for info. http://jameswalker.biz/nb/products/121 Lykke til! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hei! Holder på å bytter dette selv, og jeg kjøpte tetningsringer fra James Walker, etter tips fra REM her på forumet. Lykke til! Halvor Talg\teflonpakningen har jeg kontroll på, den er 9,5mm (3/8") grafitti insatt PFTE, som jeg har ca 6 meter av... Det er cutlesslageret og den pluggen som står i pakkboksen jeg lurer på.. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Pluggen er nok for kjøling, og ikke i bruk i din båt. Fettsmurte pakkbokser pleier ikke trene lufting ved sjøsetting. Cutlesslageret ser du best fra utsiden, og om du skal bytte det må du ut med akslingen og trekke ut lageret bakover. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Talg\teflonpakningen har jeg kontroll på, den er 9,5mm (3/8") grafitti insatt PFTE, som jeg har ca 6 meter av... Kaptein_Kaos Jeg har nettopp tatt ut pakkboks med talgpakning og ser du har erfaring med grafittpakning. Har vert inne på tanken å bytte ut talgpakningen med grafittpakning. Tetter den like bra eller bedre enn en talgpakning? Hvis du skal skifte cutlesslager så vær oppmerksom på at det leveres både med mål i tommer og millmeter for utvendig mål, selv om det innvendige målet er i mm. Et eksempel: For 40 mm aksling vil 2 1/8 tomme gi litt over en millimeter mindre diameter enn 55 mm som er mål som gjelder for mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.