Jump to content

Tråden om 2-takts oljer


Alternes..

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd om 2-takts oljer, her kan vi dele erfaringer, diskutere kvalitet og komme med gode erfaringer og råd. jeg er nok ingen ekspert på 2-takts oljer men jeg tror nok det er mange her inne med gode fagkunnskaper på området som kan bidra konstruktivt til tråden!

 

Jeg selv har prøvd en del forskjellig, men har kommet fram til at mobil sin olje er meget god. soter lite og jeg mener uten å påstå dette at den har stukket av med seieren i en forbuker test om jeg ikke tar feil.

 

Noen har som har erfaringer med yamalube sin olje?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Benytter både Yamalube 2M og Quicksilver 2-stroke. Fornøyd med begge, men syns Quicksilver sin ryker litt mindre enn den andre oljen på samme motor.

 

Har også Benyttet Biltema sin på noen motorer tidligere, og finner ikke noe negativt å si om denne.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Brukte Yamalube i flere år,den gjorde jobben. Så de siste 10 årene har det vært Shell Aquarius. Gjør jobben den også men ryker og lukter mer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ifølge en bekjendt som driver med salg og rep. av motorsykler og mopper, er det ikke anbefalt å bruke bensinstasjons- eller biltema olje på mopeder. Dette pga at oljen setter igjen avleiringer i lydpotten, som i sin tur fører til at denne tettes og dermed mindre effekt av motoren. Smøreevnen skal det ikke være noe galt med.

 

Han selger sef. olje som ikke tetter anlegget, til dobbel pris.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

så vidt jeg vet er biltemas olje produsert av statoil, så biltemas olje er vel egentlig en forkledd statoil. brukt den litt, ikke noe vondt å si om denne heller. brukte shell sin olje en stund men denne kverka pluggene i rekord fart så denne styrer jeg unna! skal det være noe alternativ til mobil sin olje måtte det blitt yamalube, men prisen for denne er da også det dobbelte av mobil sin olje så er det verdt det? noen som har erfaring med castrol sin olje?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Olje er mer enn smøremiddel.

det er også tilleggsstoffer (additiver) med så mye som opptil 25%. Additiver er det også i to-taktsoljer. Statoil som fast leverandør til alle Biltemas oljer?

Biltema kjøper der hvor de får ting rimeligst. I oljemarkedet finnes spot-markedet. Det er neppe samme olje i kannene fra innkjøp til innkjøp.

 

Optimax: Dette er state-of-the-art motorer som har basert sin teknologi på bestemte oljeegenskaper. Kostbare motorer kombinert med sparing av noen skilling på oljen som er speiallaget for motoren er neppe god langtidsøkonomi. Men det kan virke som om det går fint en stund.

 

Selv på en liten motor er det tydelig luktforskjell ved ulike oljetyper.

Noen oljer forbrenner skikkelig andre gjør det ikke og skaper dårlig lukt.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Evin 40 96Mod,denne har jeg kjørt på minerask Castrol Outboard 2T som jeg får for 45 kr literen.

Men i år skal jeg prøve Castrol Biolube,en fullsyntetisk miljøvennlig olje,men dobbelt så dyr......

 

Begge oljene er så klart NMMA TCW-3 godkjente,noe som er en fordel når man har separet oljetank.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Har i alle år brukt det jeg har funnet som er billigst, blandet disse uten skrupler og adri hatt noe pøroblem med dette, men for all del; kjøp så dyr olje dere bare vil!

 

Erfaringene jeg har er basert på diverse motorer fra 2 til 150hk og både med og uten separat oljetank/automatisk blanding over siste tyve årene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har vel oftes kjøpt fra Reginol og da har det vært fire liters dunker med totaktsolje fra Texaco. FOrøvrig er jeg alltid på jakt etter noe som er billig og nettop vasket bilen for den nette sum av ti kroner og kjøpt tre nye skjorter til 66,67% rabatt (to til halv pris og den tredje gratis). Melken på nærbutikken var det noe vanskeligere å forhandle ned, de jævla bøndene vet du!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Herr Mouche må gjerne kjøpe cheap-as-can-be oljer.

Da håper jeg han bytter ofte eller ikke belaster motorene hardt.

 

Blant poengene med gode oljer er at skiftintervallene kan økes. Det er bl.a miljøvennlig - om ikke andre tekniske argumenter biter fast.

 

Trådstarter vil se ved litt søk her på Biltema og olje at de samme argumentene gjentas hver gang temaet kommer opp, inkludert mine egne.

 

Moderne olje er et høyteknologisk produkt beregnet på høyteknologiske maskiner som skal tåle tett opp mot maksimalt turtall over lange avstander.

Vi snakker her selvsagt ikke om trofaste gamle dunk-dunk motorer som sviver rundt på lukten av en frityrstek.

 

Oljen skal ikke bare smøre, men også rense. I totaktstilfellet skal den også holde forbrenningen så ren som mulig, dvs minimal oppbygging av koks/fremmedlegemer på stempeltoppen og i forbrenningsrommet.

Ved koksoppbygging splittes kraftvektorene i mange retninger og dermed gir mindre kraft pr stempelslag.

 

Det finnes mange spekulasjoner rundt kapitalinteresser i olje og spesialspesifkasjoner fra motor-fabrikkene. Det gir imidlertid ingen grunn til å fravike fabrikkens anbefaling.

Og er du fornøyd med din E-tec eller Optimax og vil fortsette å være det er det god grunn til å kjøpe oljen fabrikken anbefaler - ikke minst ved evt motortrøbbel. Ta vare på kvitteringene!

 

Bruk oljer som møter eller overgår spesifikasjonene i bruksanvisningen.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herr Mouche må gjerne kjøpe cheap-as-can-be oljer.

Da håper jeg han bytter ofte eller ikke belaster motorene hardt.

 

Nå er det vel forskjell på å kjøpe billig olje og olje billig, og meg bekjent så er den oljen til Texaco av aksetabel kvalitet. I allefall har den fungert bra på de motorer jeg har gitt denne oljen og uten noe havari av noe slag. Blir f.eks oljen til Biltema bedre om den helles tilbake i en plastflaske merket Statoil? Eller om prisen dobles eller tredobles og selges på en marina? Og hvor mange havarier kjenner du til som skyldes bruk av mindreverdig totakts olje?

 

Bytte olje ofte? Hvorfor er det viktig å bytte to-taktsolje ofte? Jeg bytter denne faktisk aldri, forbruker den kun! :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

(:lol: Å, heller ikke du bytter totaktsolje? Hørt på maken... Sleepy eye glemte at det bare var totaktstråd. :sleep: )

Fora i USA har utenbordsmotor-reparatører/teknikere som bidrar.

De er selvsagt ikke uhildet, men beretter om reparasjonsscenarioer som gir grunn til å følge spesifikasjonene. Fulgte Optimax/E-tec diskusjonene ganske tett for inntil et år siden.

Havari er drastisk, slitasje er det vanlige. Mye dreier seg om injektorer.

 

Ved å holde seg til olje fra merke-produsentene er man sikret å få jevn kvalitet.

 

Noen av Evinrude motorene kan programmeres til å bruke halvparten av oljemengden forutsatt at en spesiell oljekvalitet benyttes fra deres egen produktserie. Det gir naturlig nok mindre forurensning, bedre lukt og renere forbrenning.

 

Additiver SKAL forsvinne jevnt ut av oljen(4-takt).

Da har de gjordt nytten sin. Gjenværende er selve oljen som har god smøreevne fremdeles, gjerne godt utover oljeskiftintervallet.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det store problemet for disse typiske "hvilkenoljeskaljegbrukediskusjonene" er at oljeselskapene (selvfølgelig) holder hemmelig hvordan de produserer grunnoljen og hvilke tilsetninger som finnes. Så derfor blir alle innlegg mer eller mindre synsing ut fra erfaring og kunnskap. Da ser vi typisk: "jeg har brukt denne og ikke hatt problemer", "jeg kjøper kun det beste til min motor", "hvorfor spare noen kroner på olje når motoren er så dyr?".

Det eneste vi som forbrukere har å forholde oss til er kravet til spesifikasjon som produsenten foreskriver. Da er min mening at så lenge vi velger riktig "spec" så kan merket på flaska være hva som helst. Jeg vil ha god olje, men det holder med god nok - og til god pris. Det er vel derfor vi har disse diskusjonene.

I det siste har produsentene i tillegg begynt å lage nye sære spec'er som gjør det omtrent umulig å vite hva man kan bruke av andre oljer enn den ene dyre. Innimellom samarbeider maskin- og oljeprodusent om å anbefale hverandre. Jeg mistenker at det kun er økonomene som samarbeider, for å skremme kundene til igjen å kjøpe den ene dyre.

Heldigvis har jeg stort sett eldre motorer. Da handler jeg på Biltema, OBS, Reginol osv., etter hvor det dukker opp bra tilbud. Aldri hatt problemer. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...