Jump to content

batteri som er nede i 9,25 volt, tatt skade?


Ulv I

Recommended Posts

Hei, det hadde blitt brudd i strømkabelen til båten, dermed ingen lading på en stund, og i går viste det seg at det ene batteriet var nede i 9,25 volt, jeg fikk i dag tak i nye kabler og den står nå til lading..

Jeg vet at alarmen trekker på dette batteriet og det er derfor det er så lavt, men kan det ha tatt skade av å sakte bli utladet til denne volten? Planen er å topplade batteriene i løpet av helgen.. det er en quick "smart" lader som kobler selv ut ladingen og går over på vedlikeholdslading når de er toppladet..

Bør jeg kjøre på med en boost lader eller bør quick'en fikse dette?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe problem. Mine forbruksbatterier var så tomme at voltmeteret var helt "dødt". Jeg tror det betyr at de var under 7 volt, for jeg har sett at voltmeteret viste det en gang. Laderen i båten ville ikke starte å lade. Måtte lade noen minutter med "hjemmeladeren" før laderen i båten klarte å lade.

 

Dette til tross: Batteriene virker like bra fremdeles.

Link to post
Share on other sites

OK, Flott, da satser jeg på at det gikk bra, men følger med på volten fremover..

Vurderer å sette inn et GEL batteri somforsyner alarmen, peileren osv, dvs de tingene som går utenfor hovedstrømbryteren. disse tåler i hvertfall å lades helt ut, også kan jeg kjøpe meg et slikt rele fra biltema så lades det mens motor går eller er koblet til landstrøm..

i tillegg har jeg da et nødstart batteri. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vurderer å sette inn et GEL batteri somforsyner alarmen, peileren osv, dvs de tingene som går utenfor hovedstrømbryteren. disse tåler i hvertfall å lades helt ut

Jeg har hørt omvent jeg. - At grunnen til at vi foretrekker syrebatteri i båt er det tåler bedre urladning enn gel batteri...

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk såkalt boostet mine batterier når de ikke ville ta til seg skikkelig spenning. Da ble de ladet ett døgn med jevn spenning inn, uten noe form for elektronikk eller slik. Fikk høre da at en nyere "smart" lader ikke ville få gang på disse batteriene igjen. Men de ble ok etter behandlingen med god gammel lading over tid. Er usikker på hvor høy spenning som ble brukt.

Link to post
Share on other sites

Batteriet kan vell virke lenge og bra selv om det har opplevd litt dårlig behandling. Uansett blir det nok litt skade på batteriene av slikt, men slikt viser seg vell best ved høy belastning.

 

Har også "berget" GEL batterier som ikke smart-laderen klarte å få "liv i" med god gammel lader, for så å la den smarte laderen overta senere.

Dette batteriet ble brukt som startbatteri i bil, og merkbar skade av å bli utladet til ca 6volt. Brukte batteriet nesten 1 år etter dette...

Link to post
Share on other sites

Vurderer å sette inn et GEL batteri .....disse tåler i hvertfall å lades helt ut....

Bare som småkorrektur.

 

Dette antakelse er dessverre ikke en gang for 50% riktig,

men det finnes mange som tror det.

 

Gel-batterier er ikke mye annet enn vanlige bly-syre batterier,

bare at elektrolytet er bundet som Gel.

 

Skulle du kjøpe Gel da skulle også du holde deg innenfor 50% utlading maksimalt.

Vill du at batteriene lever lenge da begrenser man helst på 30 - 35%.

 

For vanlig bly-syre gjelder forresten 25%, maksimalt 30%.

Regner vi det på 100Ah da blir det i grunn forskjell av "hele" 15Ah i forhold til Gel.

Det som gjør forskjellen er selve stabilitet på spenningen,

og kanskje at Gel kan monteres i alle retninger (sier produsentene, men kan diskuteres.)

 

Vill du kjøpe "maks-mulig-utlading" da trenger du AGM (eller bedre) fra øverste hylle.

Det fordi ikke en gang trillebegrepet AGM betyr automatisk tilattelse for grøv voldtekt av batterier,

tvert i mot er de fleste AGM minst like følsome mot feil behandling som alle andre.

 

Ang. batteriet ditt (forutsatt Bly-Syre) er det spørs hvordan man ser det.

Man må måle ordentlig for så sjekke batteriets tilstands.

 

Sakte og dypt utlading er nesten alltid verre enn kort og kraftig utlading.

Vanligvis får batterier i hvert fall en knekk ved så langsomt utlading,

spørs er bare hordan man bruker batteriet ellers.

 

Poenget for deg er selve saktegående dyptutladingen med lite belastning,

fordi batteriet ditt var på grensen til noe av det skadelige når den passerte 12,4V allerede.

Senest der begynner også sulfateringen og gjennomsnittlig betyr 10,5V teknisk sett komplett 100%.

 

Så, da vet du mer om det som -ha- skjedd på batteriet,

fordi at det ha skjedd noe er uten tvil.

 

Nå er det bare spørs om det som finnes igjen holder for din bruk,

fordi du ser jo på andre svar at også andre ikke ha bruk for full kapasitet.

Men det kan du finne ut ved enten å teste riktig, eller å observere om ølen blir fortere varm enn før. :wink:

 

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fra alternativ energi hentet jeg denne summeringen av hva noen batteri tåler av tapping.

Batteritype Utladninger til 50% Utladninger til 80%

Fritidsbatteri ca 200-500 ca 100-200

Fuli AGM ca 750-900 ca 500

Concorde AGM ca 1000-1100 ca 500

 

Rolls Serie 4000 ca 1300 ca 700

Rolls Serie 5000 ca 3200 ca 2200

Link to post
Share on other sites

takk for informative svar.. :)

Det blir nok til at jeg kjøper meg et nytt batteri, og skiller dette "reduserte" batteriet ut fra de to andre, og bruker dette til alarm og andre ikke kritiske strømkilder som går utenfor hovedbryteren..

 

Grunnen til jeg ikke har varsling om strømmen forsvinner er at vi kobler fra og til landstrømmen i båten i løpet av vinteren.. står bare tilkoblet i noen dager pr. måned..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har klart det kunststykke å glemme å slå av noen lamper med resultat to flate batterier. Nye og fine i fjor sommer men etter en grundig lading var de like gode igjen og tar til seg lading som de skal. Tror nok jeg ville sett det litt an med å bytte hvis batteriet ikke er så gammelt. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tro meg: Du kommer neppe til å merke forskjell.

Tanken er å ha et eget batteri som ikke er brukskritiskt til alarmen og slikt..

 

Tror nok jeg ville sett det litt an med å bytte hvis batteriet ikke er så gammelt. :flag_bp:

disse er fra båten var ny i 2007, så de holder nok en stund til..

 

Men har vært innpå tanken tidligere også å utvide banken med et tredje batteri, slik at jeg har 2 til forbruk og ett dedikert til start.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...