Jump to content

Instrument for oljetrykk eller eksostemperatur?


Comforthe

Instrument for oljetrykk eller eksostemperatur?  

34 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Spørsmålet mitt har dere allerede lest. Jeg lurer ganske enkelt fordi jeg har akkurat plass til ett instrument til, uten å gjøre store endringer på instrumentpanelet.

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal prioritere.

 

Oljetrykksmåler er jo alltid kjekt for å se om noe er unormalt med (det jæ...g viktige) oljetrykket. Alarm for lavt oljetrykk har jeg fra før, men ikke analogt instrument.

 

Eksostemperatur måler kan også gi viktige indikasjoner. Dette er til stor hjelp for å se abnormaliteter. De litt motorkyndige av oss vet godt at man kan redde en maskin fra havari ved å stoppe i tide, feks ved for høy eksostemperatur.

 

Enten det er snakk om oljetrykk eller eksostemperatur, er felles for begge disse at man stopper ved unormale verdier, finner ut hva som er galt og eventuelt redder maskinen fra totalt havari.

 

Stem på hva du ville ha prioritert. Til dere som har andre forslag kan jeg si at båten/motoren ellers er godt instrumentert.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Siden du allerede har en overvåking av oljetrykk, ville jeg satset på eksostemp måler.

Oljetrykkmåler er vel kanskje å foretrekke fremfor en lydalarm, men jeg ville sikret meg mot varmegang / brann ved å montere en temperaturmåler på eksosen.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

dette kommer jo HELT ann på hvilken motor, tilstand og "nivå" på effektuttaket.

 

ved orginal motor, med normalt effektuttak pr liter så er oljetrykk høyere prioritert etter min mening.

 

om man har tuklet med ting, ( turbotrykk ect) så ville jeg valgt EGT, veldig nyttig verktøy. i mine motorer ( da i biler) blir det målt EGT i hver runner i manifolden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...