Jump to content

Brukt seilbåt 32-36 fot, maks 500' - tips?


Lanterne Rouge

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er på jakt etter ny seilbåt, og tenkte å høre om medlemmene her på forumet har noen gode råd og vink.

 

Til høsten skal jeg etter 10 års pause tilbake til skolebenken. Da vurderer jeg å flytte ombord.

Ikke fordi det er økonomisk lønnsomt, men fordi jeg har lyst. Unnskyldningen er at seilbåt må jeg jo ha,

og da er det unødvendig å betale for hybel i tillegg til båtplass... Min nåværende dame er litt liten,

28 fot, og må dessverre ofres.

 

Mine kriterier er:

- Maks 500' (det er mange flotte alternativ mellom 600'-800' men jeg har ikke råd)

- To kabiner, hvorav en med fornuftig soveplass

- 32-36 fot med stående og løpende rigg som gjør den mulig å seile trygt alene

- dieselmotor og seilgarderobe i fornuftig stand

- helst sandwich-skrog eller innredning som begrenser kondens og varmetap vinterstid

- fornuftig kapasitet på vann- og septiktank

- gjerne varmtvann og (nød-)dusj på badet, men ikke absolutt krav

 

Alder er ikke avgjørende. Nyere båt er selvfølgelig hyggelig, men tidligere eiere og deres vedlikehold betyr mer.

 

Jeg har sett på diverse Comfortina 32, en Gib'sea og en båt jeg ikke kjenner til fra før: Calypso 34.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26558421&folderId=679317

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26563443&folderId=679317

 

Er det noen som kjenner Calypso 34? Virker litt trang men er relativt ny og godt utstyrt. Er skeptisk til rullemast

og at det sannsynligvis er et halvfabrikat som må inspiseres nøye før evt. kjøp.

 

Innspill, gode råd og alternativ mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Calypsoen er vel en hjemmeinnredningsbåt, husker ikke helt men er det full ståhøyde i de ?

Den Gib Sea båten så veldig grei ut, skal du bo i båten tenk også på hvordan det er å sitte i salongen også.

Cocpittelt er veldig fint om vinteren når man bor i båt.

 

Om vanntanken er 150 eller 350liter er egentlig likegyldig sånn båtboermessig etter min mening , man må før eller siden begynne å bære vann i kanner uansett om man ikke ligger i en havn med vintervann, dog er det jo greit å vente lengst mulig (stor tank).

Vi har 360liter og det varer 2-3mnd men da er det kun koppvask,matlaging og tannpuss som trekker vann

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Comfortina 32 som jeg bor i pr i dag. Det funker greit, om du ikke rager mer en rund 1.80 over landjorden.

Jeg har ståhøyde rundt byssen og fram til bakkant av salongbordet. Forpiggen går greit å sove i, men er i korteste laget! den er 180 cm i hodedelen og ca 40 i front. Akterlugaren bruker jeg til å sove. Den er litt lengre enn forpiggen og fungerer greit. Det er kun 100 liter vann ombord. Dette funker for meg, fyller vann ca hver 2. uke. Det er greit å passe på at disse båtene er minst 1985 modeller, da de er ca 20 cm høyere i cockpiten, og dermed bedre plass på toalettet og i akterlugaren. Generelt går det veldig fint å bo i denne båten.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg ser poenget med tankstørrelsen, kun en utsettelse av vannbæring.

 

Jeg rager kun 172 cm over dørken noe som gjør utvalget av passende båter litt større.

Ståhøyde må jeg ha for min del, besøkende basketspillere får innrette seg.

 

Takk for tips om comfortinaen. Skal ha årsmodell i bakhodet når jeg kikker videre.

Link to post
Share on other sites

Er i samme prosessen selv og har omtrent samme krav som deg, så dette blir interessant. Jeg har en maks bredde på 350 på min båtplass, så jeg bør holde meg under det. Den bør helst ha en som er ferdig reg. i skipsregister siden vi skal ut på lengre tur senere. Jeg har kikket på Scanmar, flott innredning og god høyde i kabinen, men de har vel ikke sandwich-skrog så langt jeg vet. Ellers står det en Mamba 33 i dag på Finn (26909473). Ellers er det sikkert en del fine Bavaria 32”-34” på gang utover våren. Finnkode 26611155 har gått opp i pris, den har ligget på 550 lenge.

Link to post
Share on other sites

Mamba'en er pen og romslig, med svensk møbelkvalitet. Liker ikke helt at den har en 25 år gammel saltvannskjølt diesel. Den kan leve lykkelig i mange år enda, men Murphys lov (paragraf 2 som omhandler kjøp av brukte seilbåter :rolleyes: ) tilsier at to dager etter kontoen er tømt begynner den å spytte blårøyk..

 

Mindre bavariaer (nye 32 cruiser er et unntak, men for dyr), har jeg valgt bort. Jeg har to problemer med de utgåtte 30 og 31 foterne. Det ene er estetisk: Fribordet er høyt for en kort båt, masten er plassert langt fremme på dekk og fortriangelet virker veldig bratt. Er skeptisk til balansen i båten når det blåser opp på kryss, sikkert bare en uvitende fordom.. Det viktigste er likevel at storseilskjøtet er plassert på hyttetaket og ikke tilgjengelig for rormannen. Det er ikke forenlig med trygg handtering på alene-seilas i min bok. Linene kan sikkert trekkes utenom sprayhood, men er likevel nølende.

 

Jeg synes Calypsoen virker interessant. Den er "ferdig utstyrt" innenfor budsjettet. Eneste investeringen er vel cockpit-telt/presenningsløsning. Sannsynligvis ingen perfekt bobåt, men bruktbåt innenfor et gitt budsjett begrenser utvalget og tilsier kompromisser. Er det noen som har tips om hva som må sjekkes i en hjemmeinnredet båt? Generell finish, dokumentasjon, elektriske løsninger og tilgang til gjennomføringer, kjølbolter, tanker og slanger står på listen.

Link to post
Share on other sites

Det har kommet inn en Avance36 med ny motor og drev på finn.

 

Ellers så ble jeg rådet den gang jeg skulle kjøpe meg seilbåt at jeg skulle velge en med to lange benker i salongen og ikke gå for en løsning med benk/stoler eller U-sofa e.l.

Dette for at det er godt å legge seg helt ned å sovne der man sitter på late dager selv om man er to i båten. Jeg har tenkt på det maaange ganger siden at jeg er veldig glad for at jeg fulgte det rådet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Gib Seaèn var ikke så verst, men jeg syntes ikke det var mye spennende på Finn i den prisklassen du tenker på. Alle de nevnte 70 og 80-talls båtene er relativt trange med tanke på bra boforhold. Jeg vi ha sjekket markedet på kontinentet & England, her er en uhorvelig mengde båter tilsalgs, ofte til svært bra priser.

Link to post
Share on other sites

 

Ellers så ble jeg rådet den gang jeg skulle kjøpe meg seilbåt at jeg skulle velge en med to lange benker i salongen og ikke gå for en løsning med benk/stoler eller U-sofa e.l.

Og jeg tenkte likt helt fram til jeg flyttet ombord, er U sofaen stor nok så er det etter min mening en bedre løsning for da kan man passere fram og tilbake forbi sofaen uten at noen må trekke opp beina eller slå sammen bordet. Sånn båtboermessig så mener jeg U er bedre men til havs og sove/bruke i tøffe forhold så tror jeg kanskje 2 benker er bedre

Link to post
Share on other sites

er U sofaen stor nok så er det etter min mening en bedre løsning for da kan man passere fram og tilbake forbi sofaen uten at noen må trekke opp beina eller slå sammen bordet. Sånn båtboermessig så mener jeg U er bedre men til havs og sove/bruke i tøffe forhold så tror jeg kanskje 2 benker er bedre

 

 

Sånn jeg har sett på det og da jeg så etter båt jeg likte, ble en mamba hvor en kan stå og lage mat mens andre beveger seg forbi uten større problemer enda den ikke er stor båten.

Ikke sjøsatt den enda så vet ikke hvordan det funker på sjøen men som liten hytte på sjøen er dette en bedre løsning for oss enn 2 sofaer.

Til sammenligning hadde min svigerfar en nicholson 38 med 2 sofaer og min mamba føles mye større inni grunnet slik den er laget enda den er mye smalere men har da ikke loskøye som den hadde.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill! Dette er virkelig et aktivt forum!

 

Er enig i at det bør gå an å rigge gode sjøkøyer på begge sider. Båten skal bebos, men også være komfortabel på tur og overfarter.

 

Avance36 virker som en spennende båt. 30 år gammel teakdekk kan være et problembarn, men ikke nødvendigvis. Skal studere bilder og tegninger både av Mamba og Scanmar33. Det ligger en ute med ny motor. Kanskje noe å kikke på.

 

Er enig i at utvalget på finn.no er begrenset for øyeblikket. Kommer til å følge med de nærmeste ukene. Har dessverre ikke tid til oppussingsprosjekt eller utenlandskjøp. Jeg har kun 4-6 uker å bruke på båt i sommer. Erfaringsmessig rekker ikke det langt til båtprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill! Dette er virkelig et aktivt forum!

 

Er enig i at det bør gå an å rigge gode sjøkøyer på begge sider. Båten skal bebos, men også være komfortabel på tur og overfarter.

 

Skal studere bilder og tegninger både av Mamba og Scanmar33.

 

 

Sjekk ut blocket.se og http://www.blocket.se/goteborg?q=mamba&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=&ca=15&l=0&md=th

Link to post
Share on other sites

Blitt noe klokere?

Jeg er helt klart blitt klokere. Det har vært mange gode innspill og forslag i denne tråden.

 

Sweden Yachts 38 frister veldig. Problemet er at budsjettet er absolutt (en lang historie om 60% belåning, ligningsverdi på eiendom, ligningsverdi på båt, lånekassens uvilje mot registrert formue osv.). Båten bør også være noenlunde boklar innenfor budsjettet. Da må i tilfelle prisen vært godt prutbar, og jeg synes den virker rimelig allerede.. Kanskje jeg ringer selgeren?

 

Hunteren er et alternativ. Den virker veldig ueuropeisk. Er litt usikker til sikkerheten til havs m.t.p. de veldig store vindusflatene. Jeg skal ikke på jordomseiling med det første, men er av den typen som mener at en seilbåt skal tåle juling hvis det trengs. Båten settes uansett på listen over alternativ, skal lese meg opp på hva google skriver om båttypen.

 

 

38 ft jeanneu under 500

Denne synes jeg faktisk blir for stor. Er ikke så hardt angrepet av 3-fotssyken, enda...

 

 

Men lystall 1.14 kan vel ikke stemme? Er er den veldig lavt rigget.

Er ingen regattaseiler, og har ikke så mye kjennskap til ulike lystall. Jeg har sammenlignet med lystabellen på seiling.org. Her virker det helt vanlig med 1.14-1.17 for cruisere mellom 32-34 fot. Selvsagt ingen X-yacht eller Sun Fast, men det er heller ikke ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...