Jump to content

Valg av ankervinsjpakke: South Pacific VS Quick Genius


jørn

Recommended Posts

Har vært å fått flere priser på vinsjpakker. Pakkene består av vinsj, brytere, kabler, ankerrulle og glassfiberkasse.

 

Sitter nå igjen med merkene South Pacific og Quick Genius som er aktuelle for meg. Det er ca 3500kr i prisforskjell på disse to. Jeg holder en knapp på Quick, men det er bare for de det er de jeg har hørt om fra før. Hva mener folket her da?

Link to post
Share on other sites

Har hat flere quicker.. fungerer greit men "glem" tau da kabularene ikke takler det særlig godt og sliter unødig på dette.

 

ellers kan jo nevne at disse ikke er plug and play som foreks Ilas/engbo mht kabelpakker etc.

 

Solid byggekvalitet har de og er helt uten fancy elektronikk som skaper trøbbel.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg har så veldig lang erfaring, men det var med Quick på min B32C som jeg har brukt en sesong. Men båten ble mye brukt, og siden jeg så og si alltid ligger for anker og flytter meg mye, vil jeg tippe den ble brukt i snitt 1 gang hver dag mellom mai - oktober. Har fungert uten problemer.

 

Har sett litt på Quick vinsjene når jeg leste gjennom manualene, og ser da at de fåes med freefall. Det har ikke min desverre. Vet ikke om det var for å spare penger fra selgers side, eller om det har med at det kansje ikke er så lurt å slippe anker med 50m kjetting i freefall?

 

Noen som har erfaring med freefall på vinsjen? Hadde jeg kjøpt nytt nå, ville jeg funnet ut om det ville funke, for det er no dritt å kjøre ut kjettingen med vinsjen. For meg høres det bedre ut å kunne slippe ankeret, så justere lengde, enn å stå der å vente til kjettingen er kjørt ut.

Link to post
Share on other sites

Vinsjene fra South P er billige, motorene er veldig små med høy giring via tannrem.

Har vært i kontakt med forhandler og rapport sier de stort sett fungert bra om de var riktig montert og brukt riktig mht tau og kjetting type. Noe reklamasjon på pga motor stoppet, årsak ikke kjent.

Motoren er som nevnt i svakeste laget og en 700 F vinsj er ikke på 700W, men 250W, 700 står for

maks vekt i pund den løfter og det blir ca 350 kg.

De er rimelige, men tror jeg ville valgt noe bedre, f.eks Lewmar eller Anchor Winch, Genius er vel noe lignende Anchor W.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Freefall med kjetting er ikke noe problem har selv hatt en quick genius på en sollux 24 å var veldig fornøyd med den.

Men det første året hadde jeg tau og det fungerte dårlig for min del da tauet hadde en tendens til å slure i kabelaret , men det kan ha vært pga at kassa var litt liten . Men når jeg byttet til kjetting var problemet borte :yesnod:

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Quick er meget solid bygd og kraftige motorer.. de andre som er nevnt her hørtes pinglete ut.. iom at effekten er så lav så går vel kanskje disse umåtelig tregt også?? reimdrift?? høres spinkelt ut i mine ører.

 

Ang quick så leverer de highspeed vinsjer dog ikke i genius.. da behøver man ikke fritt fall da en kobler dette opp mot quick sin kjettingteller som man setter til og kjøre ut 30m for eks.. et trykk og den går.

 

Frittfall og kjetting røsker og river noe fælt da kjettingen akslerer utover netopp pga egenvekten som blir nevnt her.

 

Jeg skrev lenger opp at quick vinsjene sliter tau fælt.. men det er en grunn til det husker jeg... i spec så er kabulæret beregnet for fortrinnsvis kjetting men den kan også kjøres med 3 slått blytau det er feilen de fleste gjør da de prøver disse vinsjene med ordinær ankeline type flettet/glatt(robline).. da vil vinsjen slure på tauet.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Anchorlifts system med kontrollert utkjøring av kjettingen er den ultimate løsningen. Den legger ut ca 20m kjetting i minuttet, eller omlag så mye at du i praksis nesten ikke trenger å etterstramme om du beveger deg mot land i "vanlig" hastighet, dvs ca 1-2 kn når du går mot land for oppankring. Frittfall og kjetting er brutalt, støyende og utsetter innfestningen for store belastninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke Anchorlift egen servicebil som opererer Oslo-området? Mener å ha sett en slik i havna et par ganger. Jeg har en slik South Pacific 700-et eller annet på min båt. Funka bra første sesongen den var i bruk. Da ble den brukt mye, kanskje 8-10 ganger opp og ned i uka fra april til november. Fikk problemer med at tauet tvinnet seg mye i begynnelsen av sesong nr.2 som vinsjen var i bruk.

 

Fikk da han som monterte vinsjen til å bytte tau. Etter dette fungerte vinsjen kun én gang, og så nektet den å vinsje inn tau. Den ble forsøkt reparert igjen av montør, og fungerte etter dette én gang til, og så samme problem på nytt- vinsjen går ikke i gir, men står bare å slurer mellom gir og frifall.

 

Montør skal se på den igjen til våren, kanskje blir den frisk da. Uansett, med min erfaring ville jeg ikke anbefalt disse vinsjene til noen. Har et par bekjente med Quick-systemer som har vært i bruk noen år; aldri problemer av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål bare: Når man ligger oppankret, er det normalt at man i tillegg fester ankerlina til pullerten også? Mener at South Pacific anbefalte det på sin.

 

 

Har aldrig hørt eller sett noen som har gjort fast lina/kjettingen i pullerten nei..

 

hvis så er nødvendig så er det noe fundemantalt galt med innfesting/forterkning/vinsjens styrke...

 

Er litt bortkastet med vinsj spør du meg hvis en skal måtte gjøre fast/slippe opp lina/kjettingen hver gang en skal etterstramme/gi etter på ankeret..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er litt bortkastet med vinsj spør du meg hvis en skal måtte gjøre fast/slippe opp lina/kjettingen hver gang en skal etterstramme/gi etter på ankeret..

Kjøp med en trådløs fjernkontroll, så kan du stå på land og etterstramme.

Quick winsjen er så enkel og pålitelig, uten noe elektronikk.

Kompissen hadde en rådyr winsj med masse elektronikk, og den tålte ikke saltvann!!!!!!! :confused:

 

Han byttet til Quick, og siden det, ingen problemer. Jeg har selv Genius 1000 til en 31 fots båt.

Winsjen har ikke problemer med å dra badeplatten under vann. Jeg bruker tau, og har ikke problem med dette. Byttet ut kjetting da det ble tungt og bråkete.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

hvis så er nødvendig så er det noe fundemantalt galt med innfesting/forterkning/vinsjens styrke...

 

Er enig i at det bør være unødvendig å sette fast vinsjtauet. Men akkurat når det gjelder South Pacific-vinsjene, så ser maskineriet inne i disse så pinglete ut at jeg fester tauet for sikkerhets skyld, hvis jeg ligger utsatt til for sjø fra passerende trafikk og slikt. .

 

Og så står det faktisk i manualen til disse vinsjene at man skal gjøre fast vinsjtauet. Er ikke så mye jobb når man har et kryssholt rett ved ankeret, da. Jeg gjør bare slik:

 

p7150117.jpg

 

På forrige båt hadde jeg en gammal kjettingvinsj av god dimensjon. Tanken på å gjøre fast kjettingen på en eller annen måte slo meg aldri da.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med innkjøpet :thumbsup: Hvilken ble det?

 

Uten at jeg har greie på ioner og strøm så skurrer det litt oppi mitt hode og skjøte 35 kvadrat med 10 kvadrat.. men mulig ikke vinsjen trekker mer eller at du har meget kort strekk??

 

Jeg ville nok godt for 35 hele veien for ikke få effekttap og varmgang.. men sikkert noen strømsjefer som vet MYE mer enn dette enn meg.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Du kan godt skjøte disse sammen, men se om du får tak i en skikkelig skjøtemuffe som har begge dimensjonene, da en i hver ende. Klem den på som med kabelsko og SUMO-tanga til Biltema :-) Jada, bruker noe fra BT ;-)

 

Husk ordentlig krympeplast over skjøten, gjerne 2-3 lag for sikkerhets skyld...

 

Skjøtemuffe, ledning og krympeplast f.eks. herfra : Bilutstyr Drammen

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...