Jump to content

Sjøfiske i Stavanger traktene


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Tidligere har jeg helst bare fisket etter Makrell på sommeren/høsten, for røyking og som teineagn.

 

Men nå har jeg fått meg samboer som både liker å fiske, og som er flink til å tilberede gode fiske måltider og som også har ambisjoner om å lage litt fiskekaker etc. hvis anledningen byr seg.

 

Ønsker mao å utvide reportoaret til Torsk/Sei/Lyr og evt andre gode matfiske slag.

 

Så langt har vi bare forsøkt litt med håndsnøre på fra 15-40 meters dyp nå i vinter, men fangstene har vært veldig dårlige.

 

Ønsker derfor tips om både fangstmetoder og fiskesteder/områder og kanskje litt om dybder, tid på dagen/ flo/fjære etc også.

 

Alle gode tips som kan føre til fangst mao. :fishing::thumbsup:

 

Har dybdemåler og kartplotter men foreløpig ikke skikkelig ekkolodd.

 

Foreløpig er det dagsturer/kveldsturer med utgangspunkt i Stavanger som er aktuelt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Man gir vel ikke ifra seg gode fiskemed frivillig. :fishing::lol:

.............

 

Joda, hvis noen kan dra opp fisken slik at den ikke biter på mine kroker ( har vurdert å ta av krokene på svenskepilken :yesnod: )så.

I Byfjorden rett ut av Tasta ligger stadig båter og (kanskje?) haler fisk.

Rundt Hundvåg finnes flere steder der fisken biter. Strekket mellom Tungenes og Tananger og enda lenger vestover slenger det også en og annen Torsk - Lyr - Sei.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Er forsåvidt i Området rundt Hundvåg vi har vært mest aktive til nå, uten den store fiske lykken men.. :blush:

 

Forventer ikke å få kronjuvelene i fiskerslekta servert på ett fat, men mer generelt områder og dybder som er greie å fiske på. :saint:

 

Er det forskjell på Vinter og sommer ang dybder ?

Er det dårlig fiske generelt om vinteren kanskje ?

 

har vurdert å ta av krokene på svenskepilken

Det er Håndsnøre med Mark og Svenskepilk som gjelder da altså ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

.........

 

 

Det er Håndsnøre med Mark og Svenskepilk som gjelder da altså ?

 

Stang med 100/110 gr svenskepilk med en gummimakk eller to fungerer det også, eller harp med gummimakk/tinnbeite/stor svenskepilk går like bra/dårlig.

 

Har også fått noen torsk omtrent rett nord for Sandneset ( Hundvåg ), men skal ikke akkurat skryte på meg at jeg har "fyllt båten" noen av stedene :blush: .

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Gammel tråd, men jakter det samme selv. Har trukket mye lyr over og runt Revingsgrunnen på østsiden av Vassøy. Dorger med harpe (makk etc, biter på nesten hva som helst ser det ut til). Av og til blir det en torsk eller makrell også. Tar gjerne mot tips om andre steder!

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kan vi få denne opp igjen? Trekker fremdeles mye lyr rundt Revingsgrunnen, på opphengere med stang. Selvsagt den vanlige makrellen også. Får til tider en sei, og har fått et par småtorsker også. Jakter fremdeles etter gode steder, og står gjerne i bresjen for en delingskultur når det gjelder gode fiskesteder. Sjeldent har jeg funnet mindre info om noe som helst på nettet, en fiskesteder. La oss digitalisere fritidsfiskekulturen!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En ting jeg lurer på ang fisket her nede..

 

Jeg er utskjemt med lofotfiske opp igjennom hele barndommen, og har nesten bare fisket med stang fra land her hjemme..

Jeg leser at torsken går langt ned her om vinteren..

Hvor langt ned må jeg, og hva bør jeg bruke, for å ta torsken om vinteren?

 

Jeg har nesten glemt alt jeg visste om havfiske...  som f.eks. hvilket type snøre som er anbefalt..

Jeg trodde jeg hadde fiska nylig på havet, men er over 20 år siden når jeg tenker meg om (var 20 år siden før jeg tenkte meg om også, men jeg visste ikke det før jeg hadde tenkt meg om.. Er sikker på at alle forstår).

 

Nå har jeg kjøpt meg slike 50kroners grå pilke-greier + en stang til 250 kr.

Hva bruker dere andre?

Link to post
Share on other sites

Torske fiske om vinteren : I Februar kommer Ferdatorsken inn for å gyte og beite Sild. Da er om ikke Lofoten tilstander så ihvertfall littegranne klonduke på sjøen.

 

Du får den da fra 30 meter og nedover, litt variabelt.

 

Jeg bruker vanlig svenskepilk og makk, men det er vel litt ymse hva folk bruker tror jeg.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noen vil fortelle om de gode plassene :)

 

 

Kall meg treg, men jeg visste ikke at man kunne søke etter navn på grunner her: http://www.norgeskart.no/?sok=Revingsgrunnen#9/-26798/6577286/+hits

Jeg likte dette sjøkartet bedre for leting etter fiskeplasser enn det på gulesider - var lettere å finne grunner og slikt her.

 

Jeg har ikke begynt å fiske igjen, og det meste av gammel informasjon er visket bort - så jeg må finne ut alle plassene på nytt igjen..

Men kjekt det og.

 

1000 fisketips (# 14 finn fiskeplassene på sjøen) | Asgeirs Blogg var det mye fin informasjon.

 

 

Bruker dere slik informasjon, og leter på kartet - eller bruker dere bare de gamle, kjente plassene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...