Jump to content

Garnrulle, må rullen være kulelagret?


Fausken

Recommended Posts

jeg gjekk for kulelager med tetninger i. er ferdig med rulle nå, så kan ta å slenge opp et bilde.

Bilde0019.jpg

 

Jeg har aldri sett garn før, så jeg lurte på hvordan setter dere garn med snekke? gjør dere det over "hekken" eller ut fra siden på båten? kan ikke de være lett å få de i propellen vist dere gjør det over siden på båten? å må dere "stramme opp garnet etter det er såtte?

 

veldig taknemlig for all hjelp..

Link to post
Share on other sites

Garnrulla på min bestefars båt var bare endene løst inni et hull uten noe form for fancy materialer opplagring elr slikt. Da var rullen kansje 20 cm diameter og endene 1 cm. Man setter garn over hekken og drar de opp på siden. Du kan med fordel ha spelet foran midten av båten slik den ikkje drar seg med ræva først når du drar båten etter garnet. Du må også ha ratt og propellstyring innen rekkevidde. Skal du drage garn for hånd eller?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å montere lager i begge ender på rullen.Sørg for å få sveist på en ca 30-40 mm aksling ende på hver side av

rullen,diameteren på akselen bør være 20-25 mm. Deretter får du tak i en grønn (sveller ikke i vann) nylonforing som kan skaffes hos mange verksteder, dei har dette i form av lange massive akslinger på verkstedet,da får du kuttet 2 foringer av

dette på en 30 mm tykkelse,diameteren på akselemnet bør være 40-50 mm.

Deretter borer du et senterhull for akslingen i foringen,dette hullet bør være ca 1 mm over diameteren på aksel.

Så monterer du foringene på sidevangene med skruer,gjerne forsenkede skruer slik at de ikke stikker ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...