Jump to content

Garnrulle, må rullen være kulelagret?

Fausken

Recommended Posts

Hei, jeg holde på å lage meg en garnrulle i rustfritt stål. Men så lurte jeg på om det virkeli er nødvendig å ha sjølve rullen opplagret med kulelager så den triller fritt? eller går det bra å berre sveise sjølve rullen fast? det hadde gjort konstruksjoenen litt letter.

Mvh Nikolay

jeg gjekk for kulelager med tetninger i. er ferdig med rulle nå, så kan ta å slenge opp et bilde.

Bilde0019.jpg

Jeg har aldri sett garn før, så jeg lurte på hvordan setter dere garn med snekke? gjør dere det over "hekken" eller ut fra siden på båten? kan ikke de være lett å få de i propellen vist dere gjør det over siden på båten? å må dere "stramme opp garnet etter det er såtte?

veldig taknemlig for all hjelp..

Garnrulla på min bestefars båt var bare endene løst inni et hull uten noe form for fancy materialer opplagring elr slikt. Da var rullen kansje 20 cm diameter og endene 1 cm. Man setter garn over hekken og drar de opp på siden. Du kan med fordel ha spelet foran midten av båten slik den ikkje drar seg med ræva først når du drar båten etter garnet. Du må også ha ratt og propellstyring innen rekkevidde. Skal du drage garn for hånd eller?

Redigert av Plutonium (see edit history)

Jeg vil anbefale å montere lager i begge ender på rullen.Sørg for å få sveist på en ca 30-40 mm aksling ende på hver side av

rullen,diameteren på akselen bør være 20-25 mm. Deretter får du tak i en grønn (sveller ikke i vann) nylonforing som kan skaffes hos mange verksteder, dei har dette i form av lange massive akslinger på verkstedet,da får du kuttet 2 foringer av

dette på en 30 mm tykkelse,diameteren på akselemnet bør være 40-50 mm.

Deretter borer du et senterhull for akslingen i foringen,dette hullet bør være ca 1 mm over diameteren på aksel.

Så monterer du foringene på sidevangene med skruer,gjerne forsenkede skruer slik at de ikke stikker ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...