kurtjonnyl Startet 19.Februar.2011 Del på Facebook Startet 19.Februar.2011 Har ett stort problem på min Larson 18" fra 2005. Motor vp 3.0 GL (135hk) og sx drev (gm motor). Servo pumpa sliter ut multireime på ca 10 timer drift. Har renset alle reimhjula og lakket dei, men uansett gnager servo reimhjulet opp reima, og den koster nesten 600kr. Alt ser ut som det er på linje også. Det eg lurer på er om det er noen som har montert inn mekanisk styring på ett sånt system. Burde jo selfølgelig montert inn hyraulisk styring , men det koster jo litt.... Bruker båten til mye vannsport. Noen som har erfaring med/har montert mekanisk styring på en så pass tung båt 1030kg?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Begynner du ikke i litt feil ende her? det er ikke normalt at reima bare holder 10 timer, altså er det noe galt. Jeg ville heller ha startet å feilsøke på det systemet du har, kansje servopumpa trenger litt ettersyn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Har sjekket og mekket på denne pumpen og syringssystemet nå i 2 sessonger. Lite som kan gå gale inni ei slik pumpe slik eg har forstått det. Inntrykket eg har av dette servo systemet er att det er lite presist og dyrt og reparare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 mekanisk styring på en såpass tung båt 1030 kg.. eg veit ikkje om det skulle være ironisk eg eller ka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Var ikkje meint som ironi. Men har inntrykk av att det er meir vanlig å bruke mekanisk styring på båter under 8-900 kg og med gjerne utenbordsmotor. Ønsker tips og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Kan du ikke bygge om til hydraulisk styring, uten servopumpe. Men med pumpe i Ratthuset, drevet kun av dine egne hender når du dreier på rattet? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Det kunne eg, men det koster jo fort 7-8000... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 :lol:Det er jo bare 11-12 reimskift Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 at det er meir vanlig på mindre båter har nå med pris å gjøre. Det er ingen sak å bruke uassistert teleflex på drevinstallasjoner elr store utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Ser den.. Men hadde jo vert greit å komt unna med 2-3000 på en mekanisk styring om det funker bra. Redigert 19.Februar.2011 av kurtjonnyl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Er det noe spesielt en må passe på vist eg monterer en mekanisk styring på det oppsettet eg har? Type snekke osv ? Noen annbefalinger ? Redigert 19.Februar.2011 av kurtjonnyl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Her er jeg nok enig med free, løsningen er nok å finne ut hva problemet er, for det er ikke normalt at reimen slites ut i løpet av ti timer. Systemet er ganske enkelt, og med litt feilsøking bør det være greit å finne ut av. Dersom du er sikker på at reimhjulene er i orden, og at de står på linje og ikke er skjeve, så må man gå videre, og det eneste det kan være da er pumpen som er for tung å drive rundt.. Det kommer sannsynligvis av at pumpen operer med alt for høyt trykk eller at pumpen er rett og slett defekt. Dersom trykket er for høyt vil det gjøre at reimen slipper eller er under så stor belastning at den slites ut fort. Reimen som Volvo bruker skal normalt tåle ti ganger det trykket som trengs for å flytte et SX drev fra side til side. Man må begynne med å sjekke at det ikke er noe som kniper, eller slitasje i selve styringen som gjør at pumpen jobber for tungt. Begynn med å koble fra sylinderen og prøv å vri drevet for hånd, og se om det går lett. Deretter må slanger og annet sjekkes for lekkasjer og om det er full åpning osv. Når reimen slites ut etter bare ti timer vil jeg tro det kanskje var noe feil med trykkavlastningsventilen i pumpa. Denne ventilen skal begrense trykket til 1000-1100 psi ved feil, men ved så høye trykk vil det normalt oppstå skader på pumpen i løpet av sekunder. Uansett er løsningen å begynne bak ved drevet, sjekk at alt beveger seg fritt, og jobbe seg frem til pumpen ved å elimere andre feil. Ny servopumpe til 3 litern er faktisk ikke så dyrt, og koster rundt 2 båtlapper, så det vil nok være billigere å fikse det systemet du har enn å begynne å bygge om, men det er up2you som de sier på Toten! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 (redigert) Har sjekket det meste, einaste eg ikkje har sjekket er trykket på pumpen. Selfølgelig kan det jo vere det. Men liker ikkje styringen heller. Er upresis.. Redigert 20.Februar.2011 av kurtjonnyl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Feilen ligger nok til pumpa eller reimhjulene. Servo er en hjelpekraft og hjelpen er ikke påvirket av treg styring ol. Da må du kompensere med økt kraft på rattet. Tipper rattet ditt er relativt lett å dreie på når motoren går. Å kraften du må bruke når motoren ikke går er betydelig større. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Stemmer det. Men den upresise biten kommer jo fra styresylidern. Du må jo svinge litt for å aktivere ventilene inne i sylindern for å få hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 (redigert) Ja du må det, men det betyr ikke at styringen bør bli noe upresis, bare at rattet må tørnes bitte litt uten hjelpekraft, før hjelpekraften oppstår. Det er nok en slakke et sted som gjør styringen upresis. Sjekk slitasje der styresylinder er montert mot styrearm ol. Tipper det er samme slakke om motor går eller ikke. Har selv hatt SX-drev med servo og den var ikke upresis. Litt slakke har alle styringer. Husk at det er litt slakke i rattpumpa også, det er jo ventiler der som skal åpne og lukke. På mekanisk styring er det alltid noe slakk i inngrep osv, større enn på hydraulisk styring. Redigert 20.Februar.2011 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurtjonnyl Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Ser jo att der er litt vandring på sjølve styresylinderen. men er usikker på om det er normalt eller ikkje. Den vandrer liksom i seg sjølv ca 1-1,5 cm. og den er dyr........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Finner du ut at det er feil på sylinderen, noe jeg har liten tro på da, så er det billigst å kjøpe en passende styresylinder som ikke er beregnet på hjelpekraft. Da har du fremdeles hydraulisk styring men uten servo og bekymring for pumpa og reimslitasje, Båten blir ikke så veldig tung å styre uten hjelpekraft om du velger riktig styresylinder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Disse remmene og skivene. Er de originale? Hvis ikke. Er du sikker på at de passer til hverandre? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.