Jump to content

VP 3.0 med SX drev, servoremmen slites ut på 10 timer.


kurtjonnyl

Recommended Posts

Har ett stort problem på min Larson 18" fra 2005. Motor vp 3.0 GL (135hk) og sx drev (gm motor). Servo pumpa sliter ut multireime på ca 10 timer drift. Har renset alle reimhjula og lakket dei, men uansett gnager servo reimhjulet opp reima, og den koster nesten 600kr. Alt ser ut som det er på linje også.

Det eg lurer på er om det er noen som har montert inn mekanisk styring på ett sånt system. Burde jo selfølgelig montert inn hyraulisk styring , men det koster jo litt.... Bruker båten til mye vannsport. Noen som har erfaring med/har montert mekanisk styring på en så pass tung båt 1030kg??

Link to post
Share on other sites

Her er jeg nok enig med free, løsningen er nok å finne ut hva problemet er, for det er ikke normalt at reimen slites ut i løpet av ti timer.

 

Systemet er ganske enkelt, og med litt feilsøking bør det være greit å finne ut av.

 

Dersom du er sikker på at reimhjulene er i orden, og at de står på linje og ikke er skjeve, så må man gå videre, og det eneste det kan være da er pumpen som er for tung å drive rundt..

 

Det kommer sannsynligvis av at pumpen operer med alt for høyt trykk eller at pumpen er rett og slett defekt.

Dersom trykket er for høyt vil det gjøre at reimen slipper eller er under så stor belastning at den slites ut fort.

Reimen som Volvo bruker skal normalt tåle ti ganger det trykket som trengs for å flytte et SX drev fra side til side.

 

Man må begynne med å sjekke at det ikke er noe som kniper, eller slitasje i selve styringen som gjør at pumpen jobber for tungt.

Begynn med å koble fra sylinderen og prøv å vri drevet for hånd, og se om det går lett.

Deretter må slanger og annet sjekkes for lekkasjer og om det er full åpning osv.

 

Når reimen slites ut etter bare ti timer vil jeg tro det kanskje var noe feil med trykkavlastningsventilen i pumpa.

Denne ventilen skal begrense trykket til 1000-1100 psi ved feil, men ved så høye trykk vil det normalt oppstå skader på pumpen i løpet av sekunder.

 

Uansett er løsningen å begynne bak ved drevet, sjekk at alt beveger seg fritt, og jobbe seg frem til pumpen ved å elimere andre feil.

 

Ny servopumpe til 3 litern er faktisk ikke så dyrt, og koster rundt 2 båtlapper, så det vil nok være billigere å fikse det systemet du har enn å begynne å bygge om, men det er up2you som de sier på Toten!

Link to post
Share on other sites

Feilen ligger nok til pumpa eller reimhjulene. Servo er en hjelpekraft og hjelpen er ikke påvirket av treg styring ol. Da må du kompensere med økt kraft på rattet. Tipper rattet ditt er relativt lett å dreie på når motoren går. Å kraften du må bruke når motoren ikke går er betydelig større.

Link to post
Share on other sites

Ja du må det, men det betyr ikke at styringen bør bli noe upresis, bare at rattet må tørnes bitte litt uten hjelpekraft, før hjelpekraften oppstår. Det er nok en slakke et sted som gjør styringen upresis. Sjekk slitasje der styresylinder er montert mot styrearm ol. Tipper det er samme slakke om motor går eller ikke. Har selv hatt SX-drev med servo og den var ikke upresis. Litt slakke har alle styringer. Husk at det er litt slakke i rattpumpa også, det er jo ventiler der som skal åpne og lukke. På mekanisk styring er det alltid noe slakk i inngrep osv, større enn på hydraulisk styring.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finner du ut at det er feil på sylinderen, noe jeg har liten tro på da, så er det billigst å kjøpe en passende styresylinder som ikke er beregnet på hjelpekraft. Da har du fremdeles hydraulisk styring men uten servo og bekymring for pumpa og reimslitasje, Båten blir ikke så veldig tung å styre uten hjelpekraft om du velger riktig styresylinder.

Link to post
Share on other sites

Disse remmene og skivene.

Er de originale?

 

Hvis ikke.

Er du sikker på at de passer til hverandre?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...