Jump to content

Suzuki 90hk 4-t 1997, tilt defekt. Castello HTC 611, erfaringer?


Høibyen

Recommended Posts

Hei.

Er ny her på forumet,- og har veldig lite peiling på båt og båtmotorere,- samt det meste andre innforbi båtmiljø....,- selv om jeg kjøpte meg båt for et par år siden, ganske så innpulsivt på et konkurssalg.

Det jeg i denne omgang lurer på er i forbindelse med at motoren ikke kan tiltes opp igjen. Hører den jobber,- så regner med at dette er oljemangel på en sylinder som skal bevege motoren. Jeg har en Castello HTC 611 ( Tror jeg )...,- noen som vet hvor jeg må fylle på olje? Det er en Suzuki 90 hk som står på den,- og tror det er en 96/97 mod og fire takter.

Om noen har erfaring eller tester å vise til i forhold til denne båten,- er jeg takknemlig for det også.

Mvh. Høibyen ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei, hyggelig med et nytt medlem på BP. Velkommen skal du være. KJenner ikke så mye til det du lurer på, men les gjerne reglene for posting på forumet. Da blir det så mye enklere å lage riktige overskrifter. Som igjen fører til at når vi søker på forumet blir det enklere å finne svar på saker vi lurer på :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen!

 

HappyBDay1.gif

 

 

Du bør nok lese forumreglene før du poster nye emner :thumbsup:

 

 

Jeg har svært liten peiling på Suzuki, men det er sikkert andre her som kan mer om de motorene enn meg!

Jeg mener å huske at 97/98 var ett overgangsår for ett eller annet når det gjelder Suzuki, men usikker på akkurat hva.

 

Dersom motoren er en firetakter ville jeg vel tippe på at den heter DF90???

 

Limer inn litt fra Servicemanualen for 2000 modell DF90, ettersom det er nærmeste jeg kommer, men regner med det er temmelig likt.

 

Når det kommer til tiltingen av motoren kan det være lite olje, prosedyren for fylling av olje er beskrevet nedenfor:

df1.jpg

 

 

 

Det kan også være luft i systemet, og prosedyren for lufting er beskrevet nedenfor:

df2.jpg

 

 

Helt til slutt kan det være tetningene i sylinderene som lekker, dette krever demontering av sylindere, eller selve motoren som ikke pumper, selv om den lager lyd, og dette krever også en del demontering og utskifning av deler, noe jeg ikke tar med her, men du kan heller spørre igjen hvis du trenger det?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann,- og tusen takk for svar så langt :wink:

Først må jeg jo få beklage mine overtramp når det gjelder Emnetittelen :wflag:

Bør nok sikkert lese de reglene ja....,- det har jeg nok ikke gjort :nonod:

Vel,- nå i mellomtiden har jeg vert nede til båten en tu og tatt en kikk på den.

Jeg ser også nå at jeg har tatt en brølersk feil når det gjaldt modellen på motoren...,-

jeg mente 2007 mod,- og når jeg nå var nede fant jeg et merke på motoren der det stod 2004

Tror det var båten som var en 2007 mod

Jeg har nok syndet mye i forhold til båten og det som skulle vert gjort,- men det er for sent å

tenke på nå, så nå må jeg se opp og frem i forhold til dette. Ser jo det har kommet alvorlig med

grønske på stammen som henger ned i sjøen. Er det problemer å få det bort i ettertid?

Kjøpte meg en båthenger i høst for å kunne dra opp båten på, men jeg må jo få tiltet den opp først.

Tusen takk for fine innlegg med bilder og greier. Jeg undres på,- må motoren være tiltet opp for å

etterfylle,- og kan den på et slags vis tiltes opp manuelt?

Link to post
Share on other sites

byttet du sikk på tilten i fjord før du satte ut båten?

viss ikke så er de vel tært hull rundt en skru på tiltmotoren?

har hatt samme problem selv på 115 hk suzuki df 115.

kan foreklare nærmere senere.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

 

Hørte noen på jobben mente det var en tung sak å tilte opp for hånd :crazy:

 

Det er ikke veldig lett, men ikke drit tungt heller. Hvis du finner den skruen (kanskje i plast) som gjør at du kan tilte opp motoren er det bare å løsne den, og ta tak under propellen, og løfte, men ikke røsk opp motoren, men ta det rolig. Det er olje og ting som skal flytte seg, så det går litt tregt. blir som å presse olje igjennom et tynt rør, du får motstand. Og det er jo det som skjer.

 

Når du har løftet opp motoren kan du skru inn skruen, og motoren skal stå oppe. Eller sett under en planke/stokk etc.

 

på min 90hk Mercury sitter den skruen i stammen på motoren, på høyre side når man står bak motoren. Den er ganske stor, og i plast. Sikkert ikke likt på Suzuki, men den sitter nok på siden.

 

EDIT: titta på bildene som Adeno la ut, og på det nest nederste bildet vises jo den skruen :) Sitter likt som på min motor.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Takker for svar folkens. Setter pris på hint og tips i denne saken :thumbsup:

Antar at når man da skal gjøre denne jobben med å tilte den manuelt....,- da bør

båten stå på land, slik at jeg kommer greit til motoren,- og få et godt tak i stammen :confused:

Tenker kanskje på å få heist båten opp på hengere,- da det sannsynligvis ikke går å trekke den

opp på den når motoren ikke er tiltet opp ???

Link to post
Share on other sites

Du bør få den på land ja. Hvis ingen kan stå bak motoren, i en annen båt da ?

 

Men er ikke så kult å skru på ting som henger over vann. Fort gjort å miste noe...plupp...borte :)

 

Og hva skal du gjøre hvis du får vippet den opp mens båten ligger på vannet ? Du kommer jo ikke til så lett alikevel. Dvs fra en båt da, men igjen...plupp.... Deg eller verktøy etc. Er kaldt i vannet nå veit jeg :diving:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...