Høibyen Startet 19.Februar.2011 Del på Facebook Startet 19.Februar.2011 Hei. Er ny her på forumet,- og har veldig lite peiling på båt og båtmotorere,- samt det meste andre innforbi båtmiljø....,- selv om jeg kjøpte meg båt for et par år siden, ganske så innpulsivt på et konkurssalg. Det jeg i denne omgang lurer på er i forbindelse med at motoren ikke kan tiltes opp igjen. Hører den jobber,- så regner med at dette er oljemangel på en sylinder som skal bevege motoren. Jeg har en Castello HTC 611 ( Tror jeg )...,- noen som vet hvor jeg må fylle på olje? Det er en Suzuki 90 hk som står på den,- og tror det er en 96/97 mod og fire takter. Om noen har erfaring eller tester å vise til i forhold til denne båten,- er jeg takknemlig for det også. Mvh. Høibyen ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Hei, hyggelig med et nytt medlem på BP. Velkommen skal du være. KJenner ikke så mye til det du lurer på, men les gjerne reglene for posting på forumet. Da blir det så mye enklere å lage riktige overskrifter. Som igjen fører til at når vi søker på forumet blir det enklere å finne svar på saker vi lurer på Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Velkommen til Båtplassen! Du bør nok lese forumreglene før du poster nye emner Jeg har svært liten peiling på Suzuki, men det er sikkert andre her som kan mer om de motorene enn meg! Jeg mener å huske at 97/98 var ett overgangsår for ett eller annet når det gjelder Suzuki, men usikker på akkurat hva. Dersom motoren er en firetakter ville jeg vel tippe på at den heter DF90??? Limer inn litt fra Servicemanualen for 2000 modell DF90, ettersom det er nærmeste jeg kommer, men regner med det er temmelig likt. Når det kommer til tiltingen av motoren kan det være lite olje, prosedyren for fylling av olje er beskrevet nedenfor: Det kan også være luft i systemet, og prosedyren for lufting er beskrevet nedenfor: Helt til slutt kan det være tetningene i sylinderene som lekker, dette krever demontering av sylindere, eller selve motoren som ikke pumper, selv om den lager lyd, og dette krever også en del demontering og utskifning av deler, noe jeg ikke tar med her, men du kan heller spørre igjen hvis du trenger det? Redigert 19.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Høibyen Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Heisann,- og tusen takk for svar så langt Først må jeg jo få beklage mine overtramp når det gjelder Emnetittelen Bør nok sikkert lese de reglene ja....,- det har jeg nok ikke gjort Vel,- nå i mellomtiden har jeg vert nede til båten en tu og tatt en kikk på den. Jeg ser også nå at jeg har tatt en brølersk feil når det gjaldt modellen på motoren...,- jeg mente 2007 mod,- og når jeg nå var nede fant jeg et merke på motoren der det stod 2004 Tror det var båten som var en 2007 mod Jeg har nok syndet mye i forhold til båten og det som skulle vert gjort,- men det er for sent å tenke på nå, så nå må jeg se opp og frem i forhold til dette. Ser jo det har kommet alvorlig med grønske på stammen som henger ned i sjøen. Er det problemer å få det bort i ettertid? Kjøpte meg en båthenger i høst for å kunne dra opp båten på, men jeg må jo få tiltet den opp først. Tusen takk for fine innlegg med bilder og greier. Jeg undres på,- må motoren være tiltet opp for å etterfylle,- og kan den på et slags vis tiltes opp manuelt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atvv Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 På de fleste motorer så er det en "bleed" skrue, løsne denne og du kan løfte motoren opp for og fylle på olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 byttet du sikk på tilten i fjord før du satte ut båten? viss ikke så er de vel tært hull rundt en skru på tiltmotoren? har hatt samme problem selv på 115 hk suzuki df 115. kan foreklare nærmere senere. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Høibyen Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Jeg har nok ikke hatt oppe båten i fjord...,- det blir første gang jeg skal ha den opp siden jeg fikk den Noen Zink sak har jeg nok ikke peiling på nei,- så jeg har bare en ting å gjøre....,- SKJERPE MEG Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Høibyen Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Heisann. En stund siden jeg var her nå gitt. Hadde Ibizafan eller noen andre av dere ERFARNE noe å tilføre. Hørte noen på jobben mente det var en tung sak å tilte opp for hånd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 du må vel bytte tiltmotor tenker jeg tært hull. sinken jeg snaker om sitter nederst på tiltmotoren. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) Hørte noen på jobben mente det var en tung sak å tilte opp for hånd Det er ikke veldig lett, men ikke drit tungt heller. Hvis du finner den skruen (kanskje i plast) som gjør at du kan tilte opp motoren er det bare å løsne den, og ta tak under propellen, og løfte, men ikke røsk opp motoren, men ta det rolig. Det er olje og ting som skal flytte seg, så det går litt tregt. blir som å presse olje igjennom et tynt rør, du får motstand. Og det er jo det som skjer. Når du har løftet opp motoren kan du skru inn skruen, og motoren skal stå oppe. Eller sett under en planke/stokk etc. på min 90hk Mercury sitter den skruen i stammen på motoren, på høyre side når man står bak motoren. Den er ganske stor, og i plast. Sikkert ikke likt på Suzuki, men den sitter nok på siden. EDIT: titta på bildene som Adeno la ut, og på det nest nederste bildet vises jo den skruen :) Sitter likt som på min motor. Redigert 24.Februar.2011 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Høibyen Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Takker for svar folkens. Setter pris på hint og tips i denne saken Antar at når man da skal gjøre denne jobben med å tilte den manuelt....,- da bør båten stå på land, slik at jeg kommer greit til motoren,- og få et godt tak i stammen Tenker kanskje på å få heist båten opp på hengere,- da det sannsynligvis ikke går å trekke den opp på den når motoren ikke er tiltet opp ??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Du bør få den på land ja. Hvis ingen kan stå bak motoren, i en annen båt da ? Men er ikke så kult å skru på ting som henger over vann. Fort gjort å miste noe...plupp...borte :) Og hva skal du gjøre hvis du får vippet den opp mens båten ligger på vannet ? Du kommer jo ikke til så lett alikevel. Dvs fra en båt da, men igjen...plupp.... Deg eller verktøy etc. Er kaldt i vannet nå veit jeg Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.