Jump to content

Hardtop på Scand Baltic pluss eller minus?


fanntomas

Recommended Posts

Skal se på en Baltic i morgen. 87 mod. med hardtop. Hadde egentlig tenks oss uten, men vi får se hvordan resten av båten ser ut.

Vet ikke helt hva slags type hardtop det er, om det er med eller uten luker, eller hvor gammel den er.

Men uansett så er det vel både fordeler og ulemper ved en hardtop.

Noen som har erfaring med dette, og kunne si litt om fordeler og ulemper??? Er det i tilfelle mye jobb og kostbart og gå tilbake til kallesje hvis ny kallesje må kjøpes???

Link to post
Share on other sites

Hvor høy er du?

 

Jeg er 183 cm, og det er for høytt... AU i knollen!

 

Fri sikt forover viktig for deg?

I tåkete vær er det nyttig å kunne ha "snuta i friluft".

Det går ikke på en SB med HT.

Jeg tror jeg skal montere en dekksluke med lukestiller i midterste plexiglass på hardtopen på min SB, for å kunne stå der å styre.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

HT er fra Rogaland og nordover. På Sørlandet og østover så er HT en bakerovn. Selv har jeg Fjord 880. Den hadde HT da jeg kjøpte den, men heldigvis fikk jeg av bakerovnen. Jeg fikk til og med solgt HT til en vestlending, så jeg gikk faktisk i pluss på det byttet. :thumbsup:

 

Har faktisk aldri savnet HT

Link to post
Share on other sites

Jeg er 1,77, men jeg vet ikke om det er " lavt nok" ;-)

Vil jo si at fri sikt fremover er viktig, og forestiller meg at dette er en ulempe ved tillegging,og i ukjent trangt farvann kansje. Selv om defroster/varmeapparat hjelper, men det blir vel og litt som å sitte inne på en måte!

Link to post
Share on other sites

1,77 tror jeg er "lite nok" til at du går klar av de verste hodesmertene.

 

De to med ht på finn ligger på vestlandet... skal du så langt?

 

Vil du legge ut link til annonse/sende på IM?

 

...tror ikke du får så veldig mange konkurrenter til handel akkurat nå, men du får kanskje noen tips om hva du bør se etter, på akkurat den båten?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

HT er fra Rogaland og nordover. På Sørlandet og østover så er HT en bakerovn. Selv har jeg Fjord 880. Den hadde HT da jeg kjøpte den, men heldigvis fikk jeg av bakerovnen. Jeg fikk til og med solgt HT til en vestlending, så jeg gikk faktisk i pluss på det byttet. :thumbsup:

 

Har faktisk aldri savnet HT

 

jeg innnbiller meg det at det kan bli varmt ja...liker varmen jeg, men ikke mer enn behagelig varmt :-)

er i grunnen litt skeptisk til hardtop, nettop med tanke på disse tingene dere har kommet med.. så jeg får vurdere det når jeg har fått kikket på båten :-)

ingenting som er bedre enn å tjene penger på ting en vil bli kvitt :-)

Link to post
Share on other sites

Det er en Volvo 41, 200hk som står i den. Han snakket om rundt 500 000 for den, så vi får se. Jeg har en båt han eventuelt skal ta i innbytte,men det blir en del imellom for meg uansett! Og høyden under hardtoppen skal jeg nok venne meg til, men det kan bli værre med varmen/sikten.

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde hatt valget mellom med og uten hardtop, hadde jeg uten tvil valgt med! Nå bor jeg riktignok i Rogaland og bruker båten hele året, men likevel.. jeg hadde hardtop på forrige båt, og stor kalesje på den jeg har nå (ikke Baltic noen av dem da). Du har bedre sikt med hardtop og kalesjen oppe, og varme på grunn av hardtop har jeg ikke opplevd som et problem. Men det er greit med en luke i hardtoppen da, så du kan stikke hodet opp ved behov. Du har jo litt mindre bevegelsesfrihet ved fortøyning, men ikke verre en at du fort vender deg til det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp byttet meg vekk fra HT båt og tilbake til en Baltic med tradisjonell kalesje. Både kona og jeg synes det ble litt for mye å sitte i skyggen under HT slik vi bruker båten, og jeg savnet også muligheten til å stikke hodet over vindskjermen når vi skulle legge til. Ingen tvil om at HT var fint i mange tilfeller, men en totalvurdering gjorde at vi valgte å bytte tilbake. Nå bruker vi båten mest i Oslofjorden og langs Svenskekysten, og mest når været er bra, så bruksmøneteret ditt er viktig i forhold til HT eller ikke.

 

Skulle vi begynt å bruke båten mer som en hytte, så ville jeg valgt en lukket båt med flybridge.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg og den bedre halvdel vært å kikket på Balticen i dag.

Båten så bra ut, men mye synlige kabler her og der ifm. hardtop og div. plasser.

Må påberegnes litt rubbing og polering utvendig, pluss nytt bunnstoff. :sailing:

 

Nå var båten tildekt med presenning og jeg fikk ikke kikket overalt utvendig, men det skulle ikke være skader/riper på båten,og vinduer og hardtop var tette.

Treverket utevendig i båten var slitt og må slipes/lakkes for å få det fint igjen. Men ingen store kostnader.

I den hele sammenheng så båten hel og fin ut, og ryddig motorrom. :thumbsup:

 

Her er noe av utstyret:

- Motoren var overhalt og byttet noen deler,

- Nytt hydraulisk gear i fjor, NOEN som har erfaring med dette i forhold til mekanisk????

- Engbo ankervinsj med fjernkontroll, og blytau.

- Garmin kartplotter

- Orginalt ekkolodd

- Daviter

- Dieselvarmer (ebersprehcer)

- Landstrøm m/ lader

- Kallesje fra 2006 (mye jordslag)

- Fin hardtop med to luker og lys i, ikke av den gamleste dato så det ut som.

- TV antenne

- opplagsstøtter og stativ til presenning

- Nytrekkt alle seter/puter utvendig (blått med hvite kanter)

- Trekt om sider i akterkabinen/toalettet, og i stikkkabiner.

- Nytt teakgulv i akterkabin

- Fastmontert VHF

- Elektrisk toalett (med manuell tømming fra tanken tror jeg)

- Varmtvann

- Baugpropell

- Gass til kokeanlegg

- Stereo

- Dusj ute

- Fendere

Link to post
Share on other sites

Hva er nedre akseptable skambud på Masteren din Kodvaag? :thumbsup:

 

 

Vet ikke riktig...

Jo tidligere på våren pengene kan komme jo lavere pris vil jeg akseptere.

 

Denne jeg linker til her annonseres jo til 439.000,-

Hvis jeg skulle kjøpe en av de to hadde jeg gladelig betalt 50.000,- mer for min.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26837854

 

(min har bl.a. 10" Lowrance kartplotter integrert, med kart over hele sørnorge og sverige, mer nytt utstyr, og så har min IKKE BMW motor)

 

Så det sier meg at sannsynligvis så er 340.000,- smertegrensa akkurat nå, og at jeg mot våren vil gjøre Masteren klar og i orden, sjøsette og begynne å bruke den, og skru prisen bitte litt opp.

 

Masteren min er ikke dårligere enn andre båter siden jeg har priset den lavt. Men, i motsetning til mange andre selgere så tror jeg ikke at den gamle båten min er laget av gull, og jeg kjøpte den veldig billig av en bekjent.

 

Det er dumt å prøve å selge noe med å gå ut med en høy pris og la seg prute ned. Jeg har prutet ferdig med meg selv før jeg la den på nettet.

Har ikke lagt den på finn.no enda.

 

Den forrige snekka mi annonserte jeg til 240.000,- og solgte til 240.000,- og fikk kommentarer at jeg solgte den for billig.

 

Men, det er klart, hvis noen byr sånn rimelig snart, så kan jeg sikkert svelge litt "slippevårklargjøringsrabatt"... (så ja, jeg oppfordrer til skambud på min båt også) :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...