Jump to content

Teakdetaljer fra Biltema. Overflatebehandling?

Fanafjord

Recommended Posts

Biltema og Maritim og andre tilby en go del reoler, kikkertstativ, avisholder, etc i teak.

Hva er den beste måten å overflatebehandle dette nå det skal monteres på skott og vegger i båten? Jeg ville intuitivt ment at å bare sprayet en 4 til 5 lag med klarlakk (på flaske fra Biltema)er bra. Noen andre forslag?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ja vanlig, gjennomsiktig lakk. Den her for eksempel. Interiøret fra før er teak, men det er ikke oljet men lakkert (tror jeg).

Hei

Jeg vil fraråde deg å bruke lakk på teak. Teak treverk innholder naturlig olje og dette vil medføre at lakken flasser av. På min båt var teaken lakket og den flasset i store flak. Jeg pusset alt ned og brukte Hempel teakolje og resultatet ble meget bra. I utgangspunktet trenger du ikke behandle teak, men du får en dypere farge i treverket når du oljer.

Jeg har tidligere behandlet detaljer som ratt,skott,bord etc med lakk. Jeg har utelukkende brukt ordinær gulvlakk(slitesterk) og sprøytet dette på med ei vanlig sprøyte fra BT.. reultatet er profft utseende uten "humpler",striper etc fra kost.. man får også en god og tykk overflate ved sprøyting.

At teak detaljer flasser beror ofte på at endeved etc trekker fuktighet.. med andre ord dårlig utført arbeid..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Dersom du skal ha en lakket overflate som holder og det er dybde i.... Epifanes teaklakk 6 - 8 strøk ++++

til du er fornøyd. Puss godt etter første strøk....Sett gjerne teaken inn med en spritbasermahognybeis først, om du ønsker en dypere rødbrun farge. Hempel sin teakrestorer egner seg også godt for å få opp fargen og gi et ordentlig lysfilter.

Denne bordplata er behandlet med Hempel og Epifanes teklakk (Tverrstripene er refleks fra mønstret i taket)

20070603_075940_montering_av_doe.jpg.

Ja dette såg utrolig fint ut!

Takk for nyttig info.

Teakinteriøret i båten min har til dels stygge skraper. Det har vært charterbåt og bærer preg av at folk har skrapt lang treet med metallspennene til redningsvestene. Noen plasser er lakken skrapt vekk helt ned til treet. Men treverket i seg selv er stort sett fin.

Forslag hvordan jeg skal angripe dette?

et spørsmål til deg finn erik:

klarer du og få lakken 100% fri for forurensing?Ser jo vannvittig strøkent ut på bildene,men ser det slikt ut i alle slags vinkler og lys?viss ja,hvordan får du det til?

jeg holder nemmelig på og lakker innredningen i min atlantic i disse dager,og sliter med og få lakken 100%.

blir liksom alltid etter eller annet som legger seg,samma hvor mye jeg rister klærene og støvsger før jeg sitter i gang.

jeg mattsliper mellom hvert strøk,er det virkelig nødvendig?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Ja stort sett, plata så minst like fin ut i virkligheten uansett hvilken side den blei sett ifra...

Dette er et innlegg jeg har hatt på Windyklubben .com sine sider, hvor jeg forklarer mine erfaringer:

Jeg har blitt oppfordret til å skrive om mine erfaringer med bruk av Epifaneslakk, så her kommer det . Jeg har valgt å skrive det her i min tråd hvor jeg syntes det hører hjemme. Her var det også tilfeldigvis litt ledig plass så det passer jo bra

Produktene som ble brukt:

Epifanes Blank Teaklakk med ekstra UV-filter (en-komponent)

GenereltEpifanes Blank Teaklakk er en klassisk oljebasert lakktype med mikroskopiske porer som egner seg til alle typer trevirke. Spesielt anbefalt til oljeholdige treslag som teak, iroco, amerikansk furu o.l. Epifanes Blank Teaklakk er et godt alternativ til vanlig impregnering og vedlikehold med treoljer. Lakken har utmerket festeevne til teak og andre olje- og harpiksholdige treslag som først er rengjort og pusset. Trekker seg langt inn i treverket samtidig som den gir god lagoppbygging.Epifanes Blank Teaklakk inneholder et svært godt U.V.-filter som beskytter treverket effektivt mot sollys under alle klimatiske forhold. Lakken gir en varm og dyp glans. Epifanes teaklakk fåes også i matt.

Anbefalt bruksområde Alt treverk over vannlinjen - interiør og eksteriør, eks. båtinteriør, kjøkkeninnredning, skrivepulter, skaper, dører, spisebord, terskler, båtdekk, dørker, badeplattformer, rekkestøtter, hagemøbler, garasjeporter etc.

Tørketid ved 20oC. og 65 % relativ luftfuktighet Støvtørr etter 3 timer, kan pusses og overlakkeres etter 24 timer. Ved høyere eller lavere temperaturer forlenges eller forkortes disse tidene. Hvis påfølgende strøk legges innen 72 timer, er det ikke påkrevet å pusse mellom strøkene.

<FONT face=Verdana><FONT face=Arial>Anbefalt tynner Tynner for pensel/rullepåføring: Epifanes Tynner for en-komponent lakk og maling. Tynner for sprøytepåføring: Epifanes Sprøytetynner for en-komponent lakk og malingDekkevne: ca. 12 m2 per literForpakning: 1/2 liter - 1 liter

Epifanes Matt Teaklakk (en-komponent)

GenereltEpifanes Matt Teaklakk er beregnet til tropiske treslag som teak, iroco ol. Lakken gir en vakker silkematt glans. Lakkflaten blir robust og slitesterk og har god motstandsdyktighet mot alle klimatiske forhold.Epifanes Matt Teaklakk er beregnet som toppstrøk over 3 strøk (interiør) eller 5 strøk (eksteriør) Epifanes Blank Teaklakk eller Epifanes Klar Blank Polyuretanelakk.

Anbefalt bruksområde Til alt interiør i båt, kjøkkeninnredninger, skrivepulter, skaper, dører, spisebord, stoler, terskler etc. Til eksteriør som et forskjønnende toppstrøk på en flate som er behandlet med flere strøk med Epifanes Blank Teaklakk eller Epifanes Klar Blank Polyuretanelakk, eks. badeplattformer, rekkestøtter, hagemøbler, garasjeporter etc.Tørketid ved 20oC. og 65 % relativ luftfuktighet Støvtørr etter 1 time, kan pusses og overlakkeres etter 12 timer. Ved høyere eller lavere temperaturer forlenges eller forkortes disse tidene.

Arbeidsmiljø Temperatur på lakk, underlag og i luften bør ikke være lavere enn 8°C. ved påføring. Relativ luftfuktighet skal ikke overstige 85%.

Anbefalt tynnerVed påføring med pensel/rulle: Epifanes Tynner for enkomponent lakk og maling.Ved sprøyting: Epifanes Sprøytetynner for enkomponent lakk og maling

Dekkevne Ca. 12m2 per liter

PåføringstipsPåfør 1-2 strøk Epifanes Matt Teaklakk på eksisterende lakkflate.Underlaget skal være tørt, avfettet og lett pusset.Bland innholdet i boksen godt før bruk, men unngå å «vispe» luft inn i lakken.Ikke påfør lakken "vått i vått", og unngå tykke lag da dette kan føre til dårlig herding. Ikke påfør så mye lakk at lakken renner. Ikke arbeid med lakk i direkte sollys eller sterk vind da løsemidlene under disse forholdene fordamper fortere og gjør lakken mindre flytende og smidig. Vær obs. på temperaturendringer og duggfall. Bruk alltid en førsteklasses myk og ren pensel eller en god rulle (eks. mohair). Det anbefales også å benytte skumfordriver til å jevne ut lakken etter påføring med pensel/rulle. La lakken herde godt og mattslip mellom hvert strøk. Ved lav og høy temperatur anbefales det å tynne ut lakken ca. 5-10% med Epifanes Tynner for en-komponent lakk og maling.[/

Epifanes Tynner for 1-komponent lakk- og maling

For påføring med pensel eller rulle

Denne tynneren kan benyttes sammen med alle Epifanes 1-komponente lakker og malinger når man påfører disse med pensel eller rulle. For riktig blandingsforhold: les på etiketten til de respektive lakker og malinger. Se også egen Epifanes-manual.

En god og riktig tilpasset tynner vil ofte gi et optimalt resultat hva vedheft, glans, blankhet og holdbarhet angår.

Leveres i bokser a`0,5 ltr og 1,0 ltr.

Skumfordriver

Ved påføring av lakk eller maling med rull eller pensel vil man alltid risikere å få noen luftbobler og/eller «sig» og «uregelmessigheter» i overflaten. Det anbefales derfor at man alltid benytter en skumfordriver for å fjerne luft og overskytende lakk på overflaten.

Tidligere benyttet fagfolk dyre pensler til dette arbeidet. Disse penslene var flate, brede og laget i naturbust av for eksempel grevling eller beverhår. Penslene ble omstendig rengjort, og tatt godt vare på etter bruk.

Heldigvis for forbrukeren, er det i dag mulig å benytte billige «engangs» skumfordrivere som «utfører» jobben vel så bra og som gjør tidkrevende rense og vaskeprosesser av pensler unødvendig.Sannheten er at disse enkle skumfordriverene har «revolusjonert» all lakk- og malearbeid. En skumfordriver vil, under forutsetning av at man bruker den riktig, etterlate

seg en perfekt glatt og blank overflate.

I tillegg så brukte jeg Epifanes Retarder, et produkt som kan tilsettes lakk og maling for at det lettere skal flyte ut og få en jevn overflate. Jeg brukte også de to tidligere beskrevt produktene fra Hempel.(bilde på foregående side. )

Så til selve jobben:

Sjekk aller først at flaten som skal lakkes er fri for riper som går på tvers av trefiberne. en flate som er pusset med pussemaskin kan ha små sirkerformede riper som nesten ikke syntes, det er viktig at dette blir fjernet. 120 sandpapir som er skarpt passer fint til jobben. Etter at flaten er pusset med sandpapir er det en fordel å vannbeise, treverket vil da reise seg litt i tørkeprosessen, dette pusses vekk før en begynner den egentlige overflatebehandlingen.

Lakkerte teakflater i båt har en stygg tendens til å falme, jeg blei derfor anbefalt å smøre på et lag med Hempel sin Colour restorer, for å få tilført noe fargepigment. Det blir en noe mørkere flate til å starte med, samtidig som du får et ennå bedere lysfilter. Det er ikke veldig viktig at colour restoreren tørker så lenge før du smører flaten inn med olje. Du kan godt våtslipe overflaten med olje og nr. 1200 vannslipingpapir. Vent en times tid før du tørker av all overflødig olje. Du kan nå også justere eventuelle skjolder og få den fargeflaten som du ønsker.

Før lakkarbeidet begynner er det viktig at den oljede flaten er ordentlig tørr, vent gjerne 4-5 dager.

Så til selve lakkarbeidet: Jeg opplevde at lakken har et stoff i seg,mulig harpiks som har en tendens til å sige ned i bunnen av boksen det er defor viktig og røre den godt opp jeg tilsatte også ca. en kork med retarder. Jeg vil annbefale at lakken kjøpes i en butikk som har " ristemaskin " og at retarderen blir tilsatt i butikken før lakken kjøres i maskinen. Ellers så kan det være vanskelig å få rørt lakken ordentlig om uten å få for mye luft inn i lakken. Hell så av ca. en tredjedel av lakken i en annen boks og tynn den ut med ca. 40% Epifanes tynner.

Lakk så først flaten med et tynt lag med den uttynnede lakken. Bruk en god lakk-kost og stryk diagonalt over flaten, stryk så diagonalt motsatt vei og tilslutt , langs med treets retning. Jobb relativt hurtig å vær sikker på at du har fått et tynt jevnt lag over hele. Du kan godt helle litt lakk ut av boksen, direkte på den flaten som skal behandles. Til slutt må du stryke kantene så du er sikker på at det ikke renner noe lakk ned og danner drypp under plata. La så lakken tørke godt. Sjekk så at det ikke er noe treværk som har reist seg ,dette må i så tillfelle pusses vekk med feks, 600 papir. Dersom du har pusset plata må du sørge for at det ikke ligger igjenn noe pussestøv, før du gjenntar oprasjonen med tynnet lakk. Eventuelt pussestøv fjernes med en mikrofiberklut tilsatt noe tynner. Vær nøye med å ikke lakke i samme rom som du pusser, ha heller ikke på deg samme klær som du har brukt når du pusser. Bruk heller ikke klær som kan gi fra seg lotråder. Kortarmet bomullskjorte er ideelt. Når de to første lagene er tørre, kan du begynne å lakke på samme måte med ufotynnet lakk.

(Dersom du ønsker å sette på noen merker er det nå det skal gjøres. Eks. Belissimo, navnet på båten min og Windymerket som står på bordet og dørken)

Nå kan du godt smøre litt tykt på, så lakken flyter godt utover, men ikke så tykt at det er fare for at lakken levrer seg, eller at den har problemer med å gjennomtørke. Jeg smørte nok litt for tykt på i begynnelsen, å hadde derfor litt problemer med tørken. Jeg ser at Epifanes har et produkt som man kan tilsette lakken for å få bedre tørk og en hardere overflate. Jeg brukte ikke dette, men hadde nok prøvd det i dag, dersom jeg skulle igang med jobben nå, men kun i de strøkene med ufortynnet lakk. Som forøvrig er 4-6 strøk , jeg hadde nok 6 støk med ufortynnet lakk på bordplata, jeg syntes det da ga en fin dybde.

Epifanes Akselerator for lakk og maling (en-komponent)GenereltBenyttes som tilsetting i tradisjonelle en-komponent halvsyntetisk maling og lakk. Stoffet gjør at herdeprosessen går vesentlig hurtigere. Benyttet på eksteriør vil ikke en tilsettingen på 5-7% innvirke på hverken glans eller holdbarhet. På interiør - dvs. stoler, bord o.l., kan du tilsette opptil 50% Epifanes Akselerator i Epifanes Klar Blank lakk (en-komponent). Skal ikke tilsettes Mono-urethane eller Nautiforte.Forpakning500 ml og 1liter

Vi er nå oppe i 6-8 strøk. Det er nå tid for å pusse igjenn. Bruk en god pussemaskin og 150 papir, det er sevfølgelig viktig at lakkflata nå er helt tørr. Puss nå over og sørg for å få bort alle ugjevnheter. Puss så over for hånd med pussekloss, først 600 og så 1200 papir. Fjern alt støv og tørk over med mikrofiberklut med litt tynner.

Nå er det igang med finnisjen. Bruk den tynnede lakken og lakk med en skumfordriver, slik som er avbildet over, bredde 6-7 cm.

Lakk nå med tynt lag, jobb relativt raskt og stryk langs med treretningen. Det er nå viktig å stryke det jevnt med en gang, du ødelegger flaten dersom du prøver å reparere på en flate som som du lakket for tre minutter siden. La lakken tørke og gjenta denne opperasjonen til du er fornøyd med overflaten.

Selv om det står at skumfordriveren er til engangs bruk så, sett skumfordriveren i tynner når du er ferdig med jobben, da er det mulig å bruke den flere ganger. Pass bare på å riste godt ut av den før den brukes igjenn, jeg brukte ikke mer enn en skumfordriver til hele jobben.

Dersom du har gjort jobben skikkelig er du sansynligvis fornøyd etter to til tre ganger.

Om det ønskes en silkematt overflate så hopper du over de siste strøkene med tynnet, lakk og lakker i steden med med den silkematte lakken som er beskrevet over.

Se bilde av benkeplate øverst på denne side.

Lykke til hilsen Finn Erik

Takk for gode tips Finn Erik.

Noen som vet hvor får man kjøpt epifanes teaklakk og utstyr til påføring i Bergensområdet?

tusen takk for myr nyttig informasjon!

Ikke noe å legge skjul på at jeg ikke får den strøkne finishen som du,men det du sier til slutt høres interressant ut.

kunne jo kansje gått over hele innredningen med sliping og polish da...og få lakken helt fri for forurensing har jeg gitt opp.litt av grunnen til at jeg ikke klarer dette er at jeg bruker en vifteovn til oppvarming..den finner alltid noe støv og virvle opp :headbang:

men;hvilken rubbing og polering anbefaler du til dette da?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

3M sine produkter har jeg meget gode erfaringer med, ellers har jeg god tro på Wurth sine produkter selv om jeg ikke har prøvd rubbingen og polerproduktene dem`s ennå......Har fortsatt mye igjenn av 3M..

Autosol er også et produkt som gir gode resultater.....

Ja Maritim i/ved Tønsberg har også Epifanes ellers så har Wærner i Sandefjord men jeg har kjøpt lakken på Byggeren i Larvik.....Ville tro det er greit å få tak i Epifanes lakk i Bergen også..... :yesnod:

Her er min teak flaggstang til båten jeg har nå etter en omgang med Narvsverte/spritbeis mahogny og 12 størk med Epifanes

solseng_og_flagg_020.jpg_mini.jpg

solseng_og_flagg_016.jpg_mini.jpg

En liten teakdetalj som jeg har pusset opp på nybåten Joysea:

joysea_i_solnedgang_i_september_2010_020.jpg_mini.jpg

Redigert av Finn Erik (see edit history)
  • 6 år senere...
toholthe skrev 35 minutter siden:

Hva tror dere om lukta?

Lukta vil nok sitte i en stund, men så fordunste. Slikt som puter og sofa kan du dekke til med noe byggplast eller en presenning mens du holder på.

Ønsker du raskere tørk av lakken bør det være god lunk i rommet og lav luftfuktighet. Lakken vil lukte til den er tørr/herdet, hvis den fremdeles lukter har den ikke tørket fullstendig enda. Sånn sett ikke ideelt å lakkere innendørs uten at du lufter skikkelig underveis, det er ikke helsekost å lakkere i et relativt lukket rom:wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...