Jump to content

Bysse - Hvilke løsninger liker dere best/minst og hva savner dere?


Teza

Recommended Posts

Byssen i min master 740 skal byttes ut og i den forbindelse leter jeg etter smarte plassbesparende løsninger.

Det er begrenset med plass til bysse/pantry og dersom jeg kunne fått utnyttet rommet under byssa (hvor det er god plass til å romme en 100 liters tank), hadde det vært et stort pluss..

 

Det er i dag et skap under vasken (samt tomt rom under der igjen) og plastskuffer under kokeblusset. Dette er en dårlig løsning da man må ligge på kne og tømme ut halve innholdet for å komme til.

Tanken er derfor å bruke skuffer med 100% uttrekk på begge sider ved bruk av skinner fra rollco.no, men da blir det også vanskelig å utnytte rommet under.

 

Hvilke detaljer i byssa setter dere mest pris på og hva irriterer dere mest?

Noen som har sett løsninger som man skulle ønske man hadde?

 

Leter kort og godt etter ideer til min nye bysse/pantry.

Link to post
Share on other sites

Er det sånn at du ser muligheter under dørken ved byssa?

Kan det være en løsning å ha uttrekks skuffer øverst og ha en nedsenking under byssa hvor du har kjeler eller annet utsyr. Må vel ikke være for dyp så det blir vankslig å nå ting.

 

Eventuelt kan du lage dype skuffer som går under dollbordene.

 

På båten jeg hadde før så byttet jeg dørken og innvendige veggene mot dollbordene. Her fant jeg ut at det var mye uutnyttet plass så jeg lagde åpne rom og flere skyveskap og fikk masse mere skap plass.

 

Håper du kan bruke noen av tipsene.

Her er noen bilder.

 

vendbar_dobbelstor.jpg

 

pentry.jpg

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Vurderer en kort bunnskuff med 150% uttrekk under vasken mot førersete og en kort skuff bak denne igjen.

Ved å trekke ut den ytterste skuffen skulle det være plass til å komme ned i rommet under (mellom den ytre og indre skuffen).

Men alt er på ide stadiet pr. i dag.

 

Har desverre ingen gode bilder av byssa slik den er i dag, men har noen fra i fjor vår da jeg byttet ut resten av teaken på uteområdet.

Med litt fantasi ser dagens bysse slik ut :

 

1CRW_5339.png

 

Under er det bilde av rommet på andre siden, hvilket er likt det som er under byssen :

 

2CRW_5325.png

 

3CRW_5403.png

 

Omentrendtlig dybde:

 

4CRW_5326.png

 

Og til sist et lite bilde av hvordan den nye teaken vil se ut :

 

5CRW_5487.png

 

Kan ikke kalle meg selv for fingernem, men er selv fornøyd med resultatet.

Ser desverre ut som om jeg har slettet flesteparten av bildene fra byggingen ellers kunne jeg sikkert lagt ut flere.

(gulvet er ikke skrudd fast på dette bildet så natene passer bedre enn det som vises her)

Redigert av Teza (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Vi har samme "teite" løsningen med eit dypt skap. Kunne godt tenkt meg å laget to skuffer der i stedet for ja. Å lage skuffer, og få til skinner skal eg nok få til. Men eg er ikkje møbelsnekker, så eg trur ikkje eg klarer å lage fronter som matcher eksisterende skuffe. Å så må det jo være hull,..og sånn låsetapp innenfor, slik at ikkje de åpner seg i litt sjø.

Ellers kunne eg tenkt meg komfyr på propan, bare ein liten til rundstykker og tacolefser feks. De skulle vert laget med åpning på toppen... :thumbsup:

Og så må vi få kjøpt oss firkantet steikepanne som passer bedre på blusset..

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vi har samme "teite" løsningen med eit dypt skap. Kunne godt tenkt meg å laget to skuffer der i stedet for ja. Å lage skuffer, og få til skinner skal eg nok få til. Men eg er ikkje møbelsnekker, så eg trur ikkje eg klarer å lage fronter som matcher eksisterende skuffe. Å så må det jo være hull,..og sånn låsetapp innenfor, slik at ikkje de åpner seg i litt sjø.

 

Hvis du ser på nederste bildet mitt ser du en enkel luke ned til roret.

Kommer til å lage 2 slike til skapfronter i kjøkkenbenken, som begge festes i nederste skuffe.

På samme måte som mange moderne kjøkkenløsninger har i dag.

Enkelt å lage og ser rent og pent ut.

 

Ved å åpne nederste skuff får man tilgang til de andre skuffene.

 

Ellers kunne eg tenkt meg komfyr på propan, bare ein liten til rundstykker og tacolefser feks. De skulle vert laget med åpning på toppen... :thumbsup:

Og så må vi få kjøpt oss firkantet steikepanne som passer bedre på blusset..

 

Kjøpte en flott firkantet stekepanne på Ikea hvor håndtaket vippes inni stekepannen under lagring.

Fungerte utmerket på båtferien i fjor, og koster bare 129,-

De har en annen variant jeg ikke har prønd for noen kroner mer.

 

Det kommer nok en 6 kg propanflaske i eget støpt skap forran kjøkkenbenken tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...