Jump to content

Hvordan sette torskegarn?


Fausken

Recommended Posts

hei, jeg har altid hatt lyst å prøve å sette garn, så nå har jeg bestemt meg for at jeg ska lprøve det, men trenger noen stall tips først.

 

Jeg har kjøpt meg eit ca 30 meter langt torskegarn og trenger noen tips. så jeg for bare fyre løst med noen spørsmål her å håpe på at noen kan hjelpe meg.

 

1. Hvordan skal endetauene/blåsene og loddene være?

 

Er dette den beste måten å gjøre det på? er det best at begge tauene som kommer fra garnet møtes på midten før de blir festet i dreggen å derretter opp til blåsen?

garn1.jpg

 

2. Når du setter garnet, setter du det over hekken på båten då? jeg har en tresnekke. eller setter du det over siden på båten? er det lett å få garnet i propellen da?

 

3. Må du stramme opp garnet på noen måte før du hiver uti siste dreggen?

 

Det var sikkert mange dumme spørsmål. men håpen noen kan hjelpe meg.

Link to post
Share on other sites

Dersom du gjør det slik tegningen viser, blir det rett.

Eneste å sette fingeren på er på enden av garnet, der ilene begyynner og går tilslutt i en il, den bør være 10-12 meter lang, slik at en ikke drar ned endene på garnet.

Når du setter garna, hive ut blåsa-ilen derette steinen eller dregg, kjøre fint framover slik at det ikke kommer i propellen.Nedenfor ser du sjarken jeg hadde for noen år siden, hadde ei lenke på ca 6 garn.

Var veldig ivrig ei stund

100_0064.jpg

100_0063.jpg

Når jeg tenker tilbake på dette, er det noe av den beste tiden jeg hatt.

Fra februar til og med påske var jeg ute nesten hver dag.

Noen dager fikk jeg mye fisk, andre ganger nesten ingen ting.

Men det er spenningen med å dra garna, en veit ikke hva en får, før en har dratt opp det

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du et opplegg for blåsene dine som vist på tegninga, så er det en stor sjangse att andre fartøy får ilen på propellen. Dette fordi att det blir for mye rammel i hav overflata. Jeg anbefaler kun en blåse med synke ile. Når da et fartøy kjører på din blåse så vil den bare sige pent og forsiktig borover skutesiden, for så og smette bak. Nei da, kanskje ikke så elegant men du har større sjangse med og få det på propellen hvist du kobler det som vist i tegninga ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

settegarn.gif

 

Torskegarn

I motsetning til trollgarnet er torskegarnet, som navnet tilsierm

spesialberegnet for torskefiske. det er enkle garn, som produserer i ulike

farger, og med maskestørrelser fra 9 til 7 omfar.

En passende garnstørrelse for fritidsfiskere er 9 omfar og en dybde på maksimum

40 masker (om lag 5,5 meter), og med en lengde på om lag 27 meter,

Fisket etter torsl kan foregå hele året. Garntypen som brukes er avhengig av

sted - og ikke minst hvor torsk det er tilggang på-

Fisket kan foregå i tarekanten langs land, ned til 25 meters dyp, eller på

grunner lenger ut fra land. Du kan gjerne sette på tarebunn, men samtidig må du

ta hensyn til hvor utsatt garnene kan være for skade fra havdønninger.

Tidvis kan torsken stå på litt større dyp, så garnene må lenger ut. Jo dyperne

garnene står, jo tyngere vil det imidlertid være å dra dem om bord uten

innhivningsutstyr. Husk å sette garnene så dypt at flytelinen ikke ligger helt

oppe i vannskorpen og er en fare for båttrafikken.

Torsken finnes langs hele kysten, og har tilpasset seg ulike forhold. mange

steder er det lokale torskestammer som har sine spesielle beiteområder i

sommerhalvåret og gytefelt på vinterstid.

Under fritidsfiske etter torsk er det derfor viktig å spille på lag med naturen

og årstidene i området, kjenne torskens vaner og forflytninger.

Det er lurt å skaffe seg litt kunnskap om lokale garnplasser hvor det er vanlig

å fiske torsk på ulike tider av året.

 

 

Kilde:

 

Havspesialisten - Per Arnt Halvorsen

 

Link to post
Share on other sites

Husk og greie garna før du setter dem, dvs skille øver og nedre tærnene, slik at det ikke blir snurr på garnene når du setter. Sjekk også at du ikke har noe bak på båten som garna kan sette seg fast i nå du setter dem. Det er drittskummelt om du setter deg fast i garnlenka mens du prøver å løsne noe og båten siger forover.

 

Jeg går ut fra at du har tenkt og dra for hånd, og da vil jeg råde deg til å snakke med noen som er lokalkjent og vant til å dra garn i området du tenker å fiske i. Hvis du setter garna på tvers av strømmen på feil sted kan de fylles av tang og stein, og bli en smule tungvint å få opp.

 

Ellers, bruk 2 iler, er greit for oss juksere å se hvor du har satt garna så vi slipper å sette fast pilken i dem.

 

Lykke til.

 

 

På ett garn er kanskje 2 iler litt overdrevet, så du får ta det som et generelt tips til at du invisterer i fullt lofot-bruk :P

Redigert av Cannonfodder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du burde sette sammen 2-3garn i en lenke.

Grunn: Dersom du skal sette garna på 20-40 m dybde som ofte kan være aktuelt for torskegarn, vil når du kaster første blåse/ile/ilestein, denne ilesteinen dra ut første garnet og du får knapt kjørt båten forover før det ene garnet er dratt av båten og blir stående nesten rett opp og ned i sjøen.Du må da til og strekke i siste ilen for å få litt lengde på dette garnet slik at det ikke

blir stående som en "tue" på bunnen. Blir litt styr tror jeg. Blir enklere med noen flere garn hvis du skjønner hva jeg mener.

Kommer selvsagt an på dybden der du setter garna.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

var veldig mange gode svar her. regner med at jeg begynner med eit garn i begynnelsen. må nesten bjunde i en enda å siden jeg ikkje har garnspill kan det bli tungt å hale for mange garn.

 

Men hvor stor fart bør man ha når man holder på å sette garnet ca?

 

og er ikkje det en fare for at når du først hiver ut blåsen å så dreggen medan du kjører frammover so vil dreggen være så tung at garnet blir dradd rett ned bak båten å i propellen?

 

Har tenkt meg ut å sette garn i morgen eller søndag.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Du bør hive blåsa og ilen først, vente litt til ilen er blitt stram, så dregg og så garnet.

Det er en stor fordel i vite dybde, og bergne inn dette når du setter, slik at du får garnet dit du vill.

Sette garnet medstrøms.

Det er ikke noe problem å dra garnlenke på 3-5 garn med hendene, gjerne med båt som er 15-18 fot.

Større båt jo tyngre er det å dra, en drar båten å når en drar garna.

Du får prøve med ett garn, men det er lite, skulle hatt 3 stk minst.

Håper dette var greit svar, det kommer vel en fangsraport? spennende! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge pleier man å ha garnene stående ute. Her i fjorden virker det som fiskerne har det ute noen dager..

 

På illustrasjonen fra Commodore81 er garnet langs bunnen. På den andre illustrasjonen er det et garn med korkline som ligger under overflaten, og et langs bunn. Hva anbefales? Hva gjorde du Commodore81?

 

Det skrives at det skal stå medstrøms, vil det si at det bør stå langs med land og ikke 90 grader ut fra land?

 

@Commodore: Hvor mye måtte du ut med for iler, garn og tau?

Link to post
Share on other sites

jeg hadde garnet ute over natten, satt det ut på ettermiddag/kveld og drog det om morgenen dagen etter. har hørt at du bør drage garnet om morgenen pga at fisken går som regel i garnet om natten å bør ikkje ligge i garnet for lenge. Er slik eg har fått det forklart.

 

hvor garnet skal stå er opp til hva slags fisk du vil ha. eg fisker etter bunnfisk som torsk og slikt å derfor står det langs bunnen. men vist du vil prøve å få fisk som står høgre i sjøen bør du ha eit garn som ikkje ligger langs bunnen.

 

eg tok ikkje henyn til at det skal stå medstrøms når eg satt garn, veit ikkje kor mykje det har å sei.

 

eg kjøpte litt store blåser dei kosta 299 pr stk. kjøpte to slike. kjøpte eg en rull med tau å de betalte eg ca 200kr for og sjølve garnet betalte eg 900kr for å så kjøpte eg to dregger å dei var vell ca 100 kr stk. så det blir fort 1500-2000kr.

Link to post
Share on other sites

Heisan, om du drar garna for hand vil jeg anbefale og sette på en annen måte slik som jeg gjør..

 

istede for og dra dreggen så langt og lenge (det blir tungt) så gjør jeg slik

 

blåse med tau ned til en dregg ca 10 meter dypt - tau fra dregg til garnet på ca 50-100 meter. en liten dregg i enden av garnet.

 

så enkelt er det. hiver ut blåsa og dreggen slik at den havner på bunnen der det er grundt. kjører deretter utover mot dypet

 

når garnet bynner å dras ut blir det satt dypt, mens det blir mye lettere og dra opp samtidig pga dreggen ikke på dypt vann.

 

i enden av garnet kan du bruke en stein på en kilo eller to, siden du har bare 1 garn trenger du ikke mere, når du har 200+ meter i ei lenke må du kansje bruke noe større:P

 

for meg er beste størrelsen på maskevidden 70-90mm

bruker gjerne flyndregarn til og fange torsk med, disse er bare 1.5 meter høye, får mye annet morsomt i dem, som flyndre og breiflabb i tilegg, har 90mm maskevidde på dem.

 

jeg bruker samme prinsippet her til alt fra flyndregarn til torskegarn og breiflabbgarn/kveitegarn.

 

sildegarn er litt mere komplisert.

 

 

dessuten så er ikke blåse i enden akkurat påkrevd, det er faktisk veldig få som bruker det. siden du vil trenge enormt mye tau når enden er på 150-200 meter dyp.

 

det er egentlig bare en indikator for at folk ikke skal dorge over garna dine.

her på strøket er det ganske vanlig at folk ser etter 1 blåse og deretter holder seg et stykke unna den

Redigert av FTK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du tar feil FKT. Jeg er nesten 100 prosent sikker på at du skal ha blåser i begge endene av garnet, bortsett fra hvis du setter fra land. tror det er en regel som sier dette.

 

Jeg tror nå også at garnene skal settes på tvers av strømmen. Fisken følger jo gjerne ofte strømmen og da må jo dette bli mer effektivt. Det er imidlertid ikke alltid helt enkelt å vite nøyaktig hvordan strømmen går på 100 meters dyp

 

En breiflabbfisker jeg kjenner gjør følgende når han er på en ny plass og fisker: Først setter han garnene slik han tror er best i horhold til bunnforhold og strøm. Hvis han ikke er fornøyd med fangst mengden flytter han hele garnlenken f.eks 25 grader i forhold til forrige sett. Slik holder han på noen ganger før han evt bytter felt. Nå fisker han med 800++ garn.

 

Husk også at hvis der er 100 meter dypt, så trenger du en meter lang ile mellom garnet og blåsa.

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å bruke kun en blåse / ile er en risikosport.

 

Setter garnet seg fast, eller tauet slites, ja da har du muligens mistet garnet dit, det samme gjelder hvis ilen kuttes på andre måter som f.eks. noen får dette i propellen.

 

Bruke synketau til iler, heng gjerne en mindre garnstein i ilen ca 3m under blåsa, da står tauet nærmest loddrett hvis det ikke er mye strøm i sjøen.

 

Hvis mulig, bruk landtau i den ene enden.

 

Jeg selv har berget garn, line og annet bruk ved å bruke to iler, ved situasjoner der garna satte seg fast, eventuelt den ene ilen var borte.

Link to post
Share on other sites

hehehe 'hvis det er 100 meter dypt trenger du 150 meter ile skulle det stå i det forige inlegget mitt. Skjønner ikke hva jeg har tenkt på når jeg postet det der. Kan ikke skylde på brennevinet heller :)

 

Har en kjenning som sleit av gangvaden sin, var litt mutt for han mistet bruk for 15000 den dagen. Driver nok litt større enn det som er forholdene her men men, viktig med to iler tenka så irriterende hvis noen setter over deg fordi man ikke har merket bruket sitt skikkelig

Link to post
Share on other sites

Ja bruk skal også merkes, noe som nesten ikke ble gjort her i området tidligere.

 

Men siden Naturoppsynet har en mann her i området er dette det beste og i henhold til loven.

 

I områder med mye tyveri av bruk ( og det har steget mye de siste åra her i området ), bruker jeg ofte landtau som ikke er så lett å oppdage.

 

Bruker også små iler av samme hensikt, selv om naturoppsynet da ofte kan tro dette er ulovlig bruk.

 

Men det er det da alså ikke, iler er merket med navn og tlf nummer, men bare gjort litt mindre synlige for tyver.

 

Har mistet både ruser, krabbeteiner og mere de seneste åra, mistet også en lenke Trollgarn for mange år siden, som ble stjålet.

 

Forøvrig ligger det mere strøm og vind i store iler / blåser, selv om de er mere synlige.

Store iler er best på åpne havområder der de sees godt på avstand.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må aldri brukes dregger på den måten slik det er tegnet her , det er alt for stor sjanse at de setter seg fast og redskapen blir stående ,tapt.

I fjordfiske er det godt nok med en stein på 7 - 10 kg på grunneste ende og en mindre på andre enden , dregger / garnanker brukes uti havet.

Om dregg brukes så må ilen festes bak på dreggen slik att den rykkes løs når du begynner å dra opp redskapen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...