Jump to content

Kvalitet på fortinnede kabler fra Biltema?


Lazyjack

Recommended Posts

Jeg kjøpte nylig noen forskjellig dimensjoner av Biltemas fortinnede "Twin Power cable", artikkel nummer 84-540(541,542, 543). Da jeg tok en nærmere kikk på dem så synes det ikke noen fortinning, lederne har den vanlige kobberfargen.

Er dette bare lureri eller står de seg faktisk bedre mot korrosjon enn vanlig kobberkabel.

Link to post
Share on other sites

Høres litt rart ut. Har ikkje brukt fortinnede kabler sjølv, men eg trudde tinn var blankt uansett ja.

...hjelper sikkert ikkje å spørre betjening, de er som regel bare ekpeditører. Kanskje det kan være ein feil ifbm merking feks

 

red: på nettsidene til BT så ser de blanke ut... :confused:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kjøpte slike kabler i mai i fjor. Oppdaget at 0,75 mm2 ikke var fortinnet. Leverte de tilbake på Biltema på Kolbotn i juli. Informerte betjeningen om at alle kablene som lå i hylla med denne dimesjonen var ufortinnet. De ble fjernet umiddelbart.

 

Var innom i desember og da var hylla full av de ufortinnede kablene.

Ba om og få snakke med butikksjefen, men han var gått for dagen.

Jeg sa da fra til betjeningen, at dette anså jeg som svindel, hvis de ikke merket om kablene til ikke fortinnet.

 

Har ikke vært der ute etter det, så har ikke fått sjekket om de har fulgt opp saken.

Link to post
Share on other sites

skammelig... men sannheten er vel heller uvitenhet av de som legger ut varene i hylla, enten at de ikke vet forskjell om de også selger samme produkt ufortinnet eller at de ikke er "kompetente" nok til å se at varene er feilmerket...

 

En annen ting er at vi forbrukere bør se bedre etter hva en faktisk kjøper, og aknaskje spesiellt på slike steder der fagkompetansen kan være frahverende, biltema kan nok være en slik plass som har alt fra mutter til klesklype. Om varen er pakket på en slik måte at den ikke kan inspiseres godt nok, tar en selvsagt for god fisk at det faktisk er det det er ment å være. For de som ikke vet forskjell på fortinnet og ufortinnet kabel, er veien kort for å lure seg selv i den tro at en tror en har kjøpt fortinnet kabel uten at den er det. For ikke snakke om alt arbeide som kan måtte gjøres oppigjen i ettertid om en absolutt vil ha fortinnet kabel.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varene er merket med at de er fortinnet og varenummer tilsier også fortinning. Vanskelig å inspisere også, ligger i pose og kabelendene er ikke avisolert.

Det er helt riktig, både varenummer og merking av posen sier "fortinnet". Vet man om problemet så er det mulig å se det i kuttflaten på kabelenden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du har nok rett med å spare i produksjonen. Men er mer riktig å si at de sparer over 90%.

Kjøpte 2x0.75 og 2x1.5 i helga siden jeg trengte kabel med en gang. På begge ser en tydelig ved inspeksjon av kabelenden at kun de yttre kordellene er fortinnet. Resten av kordelene inne i bunten har ikke vært i nærheten av noe fortinning :headbang:

Tydelig at før isolasjonen puttes på blir den komplette kabelen kun dyppet et brøkdel av et sekund for å dekke.

På kablene kjøpt av Maritim ser en at hver kordell er behandlet. Her er muligens hver kordel behandlet før den tvinnes til en kabel?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett med å spare i produksjonen. Men er mer riktig å si at de sparer over 90%.

Kjøpte 2x0.75 og 2x1.5 i helga siden jeg trengte kabel med en gang. På begge ser en tydelig ved inspeksjon av kabelenden at kun de yttre kordellene er fortinnet. Resten av kordelene inne i bunten har ikke vært i nærheten av noe fortinning :headbang:

Tydelig at før isolasjonen puttes på blir den komplette kabelen kun dyppet et brøkdel av et sekund for å dekke.

På kablene kjøpt av Maritim ser en at hver kordell er behandlet. Her er muligens hver kordel behandlet før den tvinnes til en kabel?

Twin Kabel kjøpt på Biltema igår, 2x2,5 nr 84542, montert idag. Avmantlet 5cm og hver eneste lille tråd er tinnet!?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...