jon h Startet 20.Februar.2011 Del på Facebook Startet 20.Februar.2011 Min viking 31 har to motorer (den er ny for meg). Babord prp. går mot babord, og styrbord går mot styrb. Jeg har sett av noen innlegg at det forskjellige meninger om dette. Er mine prp. mont. riktig, skal det være motsatt, eller er det likegyldig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Velkommen til forumet! Dersom du har singelpropell er det riktig at de roterer hver sin vei. Dette for at de to propellene skal oppheve sidekreftene som propellene lager. Har du derimot duoprop skal begge rotere samme vei. Jeg antar at du har singelprop siden propellene til duoprop bare finnes for en rotasjonsretning. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Forutsatt at jeg har forstått spørsmålet, så skal det normalt være slik at propellene går i den retningen du har på din båt, altså at vannet skyves utover, og ikke innover mot midten. Dette er det som anbefales av produsentene både for dobbeltinstallasjoner av drev og utenbordsmotorer. Det er visse fordeler ved å ha propellretningen innover, men for de aller fleste vil fordelene ved å ha retningen utover være størst. Med propellretningen utover vil du få bedre manøvrerbarhet, bedre egenskaper ved marsjfart (normalt mindre "hopping" i baugen), og normalt mindre kavitasjon, og dertil slitasje på proppene. Med propellretningen innover vil toppfarten øke noe ettersom vannet skyves sammen i en kraftigere stråle i midten, men dette har også noe med skroget å gjøre ettersom et dypt V skrog ofte skiller vannet ut til hver side, og man oppnår ofte bedre toppfart ved rotasjonen utover på enkelte skrog. Samtidig blir båten vanskeligere å manøvrere med rotasjonen innover! Dette er noe som testes mye på båter som skal gå fort, og for de som er spesielt interesserte eller konkurerer, for vanlig folk er det beste å ha retningen utover, som anbefalt av fabrikanten uansett type båt, ettersom forskjellene er minimale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.