Astor Startet 20.Februar.2011 Del på Facebook Startet 20.Februar.2011 Jeg har to vp 41-a motorer ombord. Turtellerene har virket nå og da. Nå er alle fire ( fb og i styrhuset) døde. Jeg har gått over alle skjøtekoblinger uten at jeg har fått liv i noen av turtellerne. Kan jeg måle ved dynamoen? Og hva måler jeg? Volt? Virker turtellerne som et omgjort voltmeter eller er det andre verdier? Er xet noe jeg kan ha oversett? Det er jo rart hvis alle fire instrumentene har tatt kvelden? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kurt Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Turtellerne virker ikke vis dynamoer ikke lader. Kan det være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Dårlig jord ? Ikke uvanlig å glemme skikkelig jord ,,, ? Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 W-uttaket på dynamo er uttaket fra stator før likeretteren og gir vekselspenningspuls ut til turteller, et vanlig multimeter klarer ikke å måle dette. Stroboskop er mer egnet. Enig i at det er rart at alle fire instrumentene har tatt kvelden samtidig, høres ut som feilen ligger mer i en vakkelkobling elns. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Hadde ikke du problemer med oljetrykk også? I såfall kan du jo ha et problem på "felles"siden hos instrumentene? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sydvesten Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Jeg hadde litt problemer med det samme på 41a maskinene, da var det dårlig kontakt i hovedkablene fra den sorte koblingsboksen på toppen av motorene, men dette hendte aldri på begge maskiner samtidig... Og siden du har sjekket dette så er det neppe der... Hadde også et tilfelle hvor den en pinnen på montaken var bøyd, men mener dette var ved tilkoblig i andre enden av kabelen i instrument panelet på min båt. Dete var slurv i montering ag avmonmtering i forbildese med rep. Men igjen dette hender neppe på to motorer samtidig... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 (redigert) Jeg har hatt problemer med turtelleren i sammenheng med ladingen. Dette oppførte seg slik at turtelleren var død inntil ladingen kom i gang. Dette var et resultat av at ledningen til ladelampa hadde røket hos meg, men du har vel kanskje ladingen i orden. Redigert 21.Februar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Joda, oljetryksmåleren tok kvelden. Kjøpte ny og er oppe å går igjen. Begge dynamoene produserer strøm. Jeg skal skjekke kontaktene en gang til samt spraye med kontaktspray. Også den sorte boksen på toppen av motoren skal skjekkes. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Verkstedhåndboken med el-skjema ligger i arkivet her, og der finner du det du trenger for og måle direkte på 18 pins kontakten ut av den sorte boksen.. Du finner hvilken pin nummer det er som gir signal til turtelleren der.. Men siden dette gjelder begge motorene så er mulig det er en felles feil.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hegra Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 (redigert) Jeg har mest tro på dårlig jording hvis alle fire faller ut samtidig. Siden du har to motorer antar jeg du har minst to startnøkler. Instrumentene får + fra hver sin nøkkel går jeg ut fra. Det skal noe til at strømmen fra begge nøklene forsvinner samtidig. Det samme gjelder signalet fra begge dynamoene. Tvilsomt at to ryker samtidig. Egentlig skal vel minus også være adskilt på instumentpanelet, men det er ikke sikkert det gjort ved montering. Det er også fort gjort og få felles minus ved ettermontering av utstyr. Så kan en minuskontakt ryke uten at noe merkes i det hele tatt, men når neste ryker er kanskje begge instrumentpanel døde. Hvis du kommer til turtellere på baksiden kan du bare koble til en ekstra minuskabel der hvor turteller har minuskontakten og så ned til batteri minuspol eller annen sikker jording. Du kan jo bare måle også mellom + og - på turtellerens bakside. Kan hende instrumentbelysning har egen minuskabel så ikke forveksle med den isåfall. Slå av strømmen mens du kobler på(ikke ved måling selvsagt). Blir det liv i den nå så vet du at det er dårlig jording. Se det ja, Sydvesten har funnet skjema. Redigert 21.Februar.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 (redigert) W-uttaket på dynamo er uttaket fra stator før likeretteren og gir vekselspenningspuls ut til turteller, et vanlig multimeter klarer ikke å måle dette. Stroboskop er mer egnet. ........... Ikke helt enig her ! Ble så nysgjerrig at jeg målte W utaket på Valeo dynamoen! Her måles likespennings pulsene som W-uttaket gir mot batteriminus: Multimeter settes på DC. Rød målepinne på W-uttak og sort-målepinne på Minus. Du måler da W-uttakets plusspulser av vekselspenningen. 6.88 V DC ! Om du i tillegg har frekvensmåling på multitesteren: Så får du også målt pulsene som benyttes til turteller: Her 1.147 kHz eller 1147 Hz. Bjørn Redigert 21.Februar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Faxen Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Nå kjenner jeg ikke VP 41, men på mine VP 60A, får jeg turteller siggnalene fra motoren og ikke fra dynamo. Det var giverne som ikke virket skikkelig. Det var også dårlig kontakt ved giveren. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Om du i tillegg har frekvensmåling på multitesteren: Så får du også målt pulsene som benyttes til turteller: Her 1.147 kHz eller 1147 Hz. Artig! Forsøkte du å endre turtall og se hvordan frekvensen endret seg? Dårlig jord ? Hjelper det å gjødsle da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lady H Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Har hatt samme problem som du, turtellerne er lik trekkfuglene. De kommer tilbake når varmen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Artig! Forsøkte du å endre turtall og se hvordan frekvensen endret seg? Joda, endra turtall flere ganger og frekvens endret seg tilsvarende, som forventet. Spenningen på pulsene ble derimot uendret, dvs. de holdt de samme 6.88 VDC uansett turtall. Instrumentet viste 1147 Hz når min VP60C motor hadde ca 1000 rpm, men er ikke relevante for mine motorer som senser turtall fra egne sensorer. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LarX Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Ikke helt enig her ! jeg tenkte på rpm-måling med multimeteret, ikke Hz eller VDC. Artig at du testet. Da kan jo Astor måle om det er dynamo eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 jeg tenkte på rpm-måling med multimeteret, ikke Hz eller VDC. Det burde kunne gå helt greit å benytte den målte frekvensen i Hz til å beregne eksakt turtall på motor! Til det trenger du noen parametre på dynamoen (Antall pol-par) samt rem-utveksling mellom dynamoen og motor. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Faxen Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Det burde kunne gå helt greit å benytte den målte frekvensen i Hz til å beregne eksakt turtall på motor! Bjørn Det kan ikke være så enkelt som at antall Hz er turtallet. Jeg vet ikke om du har kalibrert dine turtellere. 1147 hz = 1147 omdr/min??? Jeg har kalibrert flere tutellere i gamle dager og de viste mye feil. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mateco Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Det burde kunne gå helt greit å benytte den målte frekvensen i Hz til å beregne eksakt turtall på motor! Til det trenger du noen parametre på dynamoen (Antall pol-par) samt rem-utveksling mellom dynamoen og motor. ....... Det kan ikke være så enkelt som at antall Hz er turtallet. Jeg vet ikke om du har kalibrert dine turtellere. 1147 hz = 1147 omdr/min??? ....... Faxen Nei, det er da heller ikke det jeg skriver !!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Faxen Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Har ikke Astor sjekket noe??? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mille II Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 (redigert) Drar opp denne jeg. Nå er det min tur på området for svarte. S.B motor turteller går rett til 5000 o/min og blir der. På flybridge viser den 0 o/min. B.B motor fungerer så som så nede i huset, men på Fb fungerer den som det skal. Hva i huleste er det som foregår har jeg spurt motorene om.....men de har en tendens til å ikke gi noe svar Astor...fant du ut hva som var feil. Jeg sitter med to VP KAD 42 med strake rør i maskinrommet. Redigert 14.Oktober.2014 av Mille II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Noen hint om feilsøkeing her: https://baatplassen.no/i/topic/108965-turteller-problem-med-balmar-ars-5-regulator/?hl=turteller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.