Jump to content

Rensing av kjølere med bilder. Gjør det selv og spar penger


Birchwood 320

Recommended Posts

Tenkte å dele litt med dere her på vinter jobben eg måtte ta i år. Følte eg fekk lite vann ut eksosen men hadde vel egentlig ingen varmgang på motorer. Men så tenkte eg at la gå, eg røsker ut alt av kjøling siden eg forige vinter overhalte impellerpumpene mine.

 

Eg begynte utmontering og allerede etter 10 minutter begynner problemene. Faste bolter som holder hovedkjølere på plass. Vel eg bare kuttet dem av, eg lager nye tenker eg.

 

Legger inn litt bilder tatt med mobil så ser dere fremskritt og hvordan eg valgte utføre jobben.

 

Slik så greiene ut da det endelig var utmontert

 

 

06022011597.jpg

 

Eg så for meg timesvis for å få dette rent nok til å males. Eg fekk rett..

 

Beklager kvaliteten på bildene

Det så ut som tilstanden var dårlig innvendig i kjølerene også

07022011601.jpg

 

Eg fikk noen timer med fjerning av kalk og salt avleiringer her. Eg tok det verste med å bløte det hele opp i ferskvann med motorrens og grønnsåpe av alle ting oppi.

Skrapte av det som da var løst seg opp. Resten ble fjernet mekanisk ved skraping. Så til slutt brukte eg faktisk uttynnet 30% saltsyre og kokte ut resten av dritten. Så la eg alt i ferskvann å skylte godt

 

Så pusset eg med fint pussepapir

 

09022011610.jpg

 

09022011611.jpg

 

Så brukte eg Arcanol etter annbefaling fra en malingstype. Håper det er bra greier.Eg valgte 2 strøk for å dekke skikkelig

 

09022011612.jpg

09022011613.jpg

 

Så valgte eg å bruke Bengalakk fordi eg har hatt god erfaring med den før. Tåler masse og fåes i alle rare farger

 

Her er et strøk klart. Det trengs 3-5 strøk alt ettersom føler eg.

 

10022011616.jpg

 

Og her 3 - 4 strøk. Da sa eg meg fornøyd.

kjoeler.jpg

 

Alle rør og braketter fekk og samme behandling.

 

12022011623.jpg

 

Ladeluftkjølere fekk seg en liten omgang også for at alt skal se like bra ut. Ja for det er 2704 ET motorer som det er tatt ut 150 hk av

 

12022011624.jpg

 

Olje kjølere fekk også en overgang. Både dem for motor og dem for girkassa

 

14022011637.jpg

14022011638.jpg

14022011641.jpg

 

Får legge inn nokre fler bilder av dei ferdige delene om ei veke når eg er heime igjen. Om noen fant det artig å følge med da.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

givende og titte på når folk ikke lar det gå til det koker osv

jeg brukte omtrent samme fremgangsmåte men la kjøleren min i eddik og det ble rent det og :thumbsup:

enese man må være veldig obs på er ved manuel fjærning av fks oljekjøler o.l så er det så tynne vegger at det er alt for lett og ødlegge / lage høl - det kostet meg innmaten på oljekjøleren første gang jeg gikk på en sånn rensejobb for en del år siden

Link to post
Share on other sites

Se der ja.. høres bra ut.. :flag:

Kan være litt farlig å skrive her hva man gjør med egen båt/motor da det er noen som blindt tar etter uten å ha den helt store peilingen. Som en annen her skrev så kan du i værste fall få lekkasjer på kjølerinnsats når man setter igang. Er tynne rør som ikke tåler allverden av mekanisk påvrkning. For eksempel kan en høytrykkspyling av en ladeluftkjølerinnsats virkelig gjøre vei i lommeboken hvis man ikke vet hva man driver med. Oftest har man ventet så lenge mellom hver reingjøring at innsatsen sitter bom fast og da er det lett for å bruke for mye krefter og eller/feilt verktøy for å få den demontert.

Å benytte seg av et seriøst radiatorverksted er gjerne ikke så dumt... De har det rette syrebadet til å legge innsatsen oppi. De lager og til trykkeverktøy slik at når man henter etter noen dager så vet man at den er rein inni alle rørene og sågar tett hvis den da ikke er helt opptært.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere er inne på noe der ang tynne rør osv. Det er noe eg ikke har tenkt mye på. Denne ford greia er jo nesten bombesikker. Kor mange har sett en ladeluft kjøler som på bildene. Ome dere finner den. Alle rør er av lodde deler som en kan kjøpe hos rørleggern. Rørene inni kjølerene virket ikke noe tynne på mine motorer men det er vel forskjeller der også.

Angående syrebadet la eg IKKE kjølerene oppi dette. Men helte blandingen gjennom for å ikke ta for hardt i. Dette gjorde eg et 3-5 ganger til det ikke kom mer dritt ut. Så fort oppi ferskvann og få tynnet ut syra. På bildet ser en syren etter rens av 2 kjølere. Den var blank da eg startet. Husk værnebriller og åndedrettsværn + hansker. Dette er sterkt etsende.

 

14022011639.jpg

 

Da får vi si. ADVARSEL fortsett med stor forsiktighet. Rør og deler kan være veldig tynne og tåler liten mekanisk påkjenning. Bruk kjerne verktøy da som er mykere enn metalle ein arbeider med.

 

I mitt tilfelle er det kobber i kjølere for motor. Det er veldig mykt. Rørene inni virket også som kobber,

Til gir og motorolje er kjølere av messing lignende metall. Tølte litt mer en kobberet.

 

Ein må ha hodet på plass og tenke seg om et par ganger før en hiver seg igang..

 

Å bruke spesialister til den innvendige rensen kan eg se for meg er en fordel da dei også da trykkprøver kjøleren. Men utmontering og etter behandling ville eg gjort selv. Det koster masse penger å få alle andre til å gjøre jobben for seg.

 

Så. Vær forsiktige med disse viktige og dyre komponentene så dere ikke ødelegger noe slik som lommeboka. :)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

 

Ladeluftkjølere fekk seg en liten omgang også for at alt skal se like bra ut. Ja for det er 2704 ET motorer som det er tatt ut 150 hk av

 

Unnskyld at jeg bryr meg. Men med påmonterte ladeluftkjølere yter vel motorene mere enn 150 hk? Jeg trodde det bare var turbo (uten ladeluftkjøler )på 150 hesteren.

Finnes det flere varianter av Fordene her også? Jeg blir ikke overrasket i tilfelle.... :confused::lol:

Link to post
Share on other sites

Det var derfor eg skrev det på den måten. Men det er ikke vanlige luftkjølere. Dei sitter før turboen faktisk. Men det står 150 hk på luft dekselet. 2450 rpm. Desse er Mercraft mariniserte. Mener det er US patent eller UK.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dei ser bedre ut nå desse delene. Nye zinker er på plass og alt er klart for innmontering igjen. Deksel over luftkjøler har fått på seg motormerking igjen.

 

04032011660.jpg

09032011670.jpg

 

Eg er vist glad i skarpe farger eller hva.. hehe

 

09032011671.jpg

 

Etter påpekning av en på forumet som også var helt korekt har eg gjort en tabbe. Eg satte sink i termostathusene siden eg fant noe som likna tæring i desse. Men dei er jo på ferskvannsiden og da trengs vel ikke sinken. hehe

04032011663.jpg

04032011653.jpg

Eg har prøvd å fikse dette med kjemisk metall. Så får eg se om da helde

 

04032011654.jpg

 

 

 

Synes gir kassene skal få seg en overmaling også. Børste vaske og stop rust så grunning 2 strøk så maling tenker eg holder en stund

BB ser bra ut

14032011688.jpg

 

Men STB ser ikke bra ut i det heile tatt

14032011684.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kom over en artig jobb til mens eg roter rundt nedi der. Eg fant ut eg skulle skifte tetninger i pakkboksene også . Og for spenningens skyld gjorde eg dette mens båten ligger på sjøen

 

16032011693.jpg

 

Laget meg noen fastnøkkler til jobben, Dette hjalp betraktelig når en ser kor mye eg måtte skru på pakkboksen

 

Det var ikke så veldig mye igjen av den gamle talgpakkningen heller. Så dette var påtide

 

16032011694.jpg

16032011695.jpg

 

Prøver legge opp en film men får det ikke heilt til

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det tar vist ingen ende med jobb på denne skuta. Mens eg no holdt på meg pakkboksene (som er pakket om begge to) sjekket eg bolter til vibrasjonsdempere og akslinger samtidig. Der viste det seg jammen at 3 av 4 bolter var løse. Påan igjen. Skrudde frahverandre alt sammen og tok det med hjem. Rengjort i kveld og frisket opp alle gjenger både i vibrasjonsdempere og bolter/mutre.

 

Det er muligens her det har kommet en liten dunkelyd når eg har slått bakk. Et lite dunk liksom. Kunne skru rundt boltene med fringrene. Bare 1 som hang skikkelig. Litt ovale hull er det blitt men 2-3 tiendels mm ca.

 

Så det blir spennende om eg nå må line opp motorer igjen. Dette kan eg ikke noe om. Hvor mye kan godtas i skevhet. Noen som veit dette. Har føleblader.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det drar på seg dette her. Synes girene var så stygge så eg har pusset dem ned og der det var rust har eg hatt på rust stopp. Til nå har eg et strøk grunning. Tror det holder. I morra blir det farge på sakene

 

STB og BB gir

gir_bb.jpg

19032011702.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er feil farge ja. Men original fargen kunne dei ikke lage pga utgått base. Men men. Eg tenker det ikke spiller noen rolle. Har no fått på et strøk med maling og et par til strøk så ser eg meg ferdig tenker eg.

 

 

20032011704.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er bra noen liker å kikke på det eg driv med. Eneste gleden er jo å dele dette på nett når ein sitter timesvis alene i et mørkt motorrom og surrer for seg selv. :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...