Jump to content

Marna mb10a service


margarus

Recommended Posts

hei

er det noen her som har mekka \ demontert marna mb10?

 

jeg har for tiden båten på land og tenkte og gi motoren litt pleie.

etter jeg demonterte det gammle sjøvanns inntaket og ventilen der så såg jeg hvor grodd det var der.

da kan det ikke akkurat være noe mindre i selve motoren, har også slitt med litt for varmt kjølevann (lite gjennomstrømmning?).

så hva skal jeg demontere?

jeg holder på å ta av eksos potte og slager for og spyle gjennom dette samt lakkere potta.

burde jeg skru av eksos manifoilen kansje?. har hørt om og pirke ut frostplugger og stake med ei stål fjør.

men hvilket frost plugger skal jeg ta?

termostaten. hvor ligger den ? kansje den burde taes ut og rengjøres.

 

har også ei flaske system rens som jeg skal kjøre en behandling med. men det blir etter jeg har tatt gråv rengjøring i kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

Demonter alt som det går vann gjennom og stak opp så godt du kan. Se detaljerte tegninger av motoren her:

http://www.mamut.net/marnamotor/subdet17.htm

 

Hvis du får ut all gammel skit, så vil jeg anbefale å bygge om til ferskvannskjøling. Det enkleste da er å lage ei kjølesløyfe under båten, da har du et helt lukket system, du klarer deg med den eksisterende vannpumpen. Ulempen er at du kanskje må bygge om eksosen fra eksos slange til rør da du ikke får vann i eksosen lenger.

Link to post
Share on other sites

ok skal se nermere på di tegningene.

har egentlig ikke noe spesielt problemer med sjøvanns kjøling så lenge jeg får staket og rengjort det skikkelig og at det funker når jeg er ferdig. da kjenner jeg systemet og kan holde det vedlike senere.

helt klart fint med ferskvann kjøling men har ikke lyst og legge sløyve under båten heller.

eller kjøpe ombyggsett til ferskvanns kjøling til 6000kr

 

kansje det blir det en gang motoren er utav båten og får en skikkelig overhaling.

Link to post
Share on other sites

har hatt ei god økt med motoren i dag.

skrudd av deksel til sjøvannspumpa, det var ett rundt messing lokk som det sto johnson 1-1/4 pump på.

rustfri impeller aksel såg bra ut uten noe spesielt slite spor., impeller var heller ikke dårlig men ble bytta alikevell.

skrudde så av termostat huset og thermostaten. oppi her var det en del små rustflak og sort dritt egentlig. ikke spesielt mye.

skal få blåst rent og spylt her så fort det blir litt pluss grader.fryser jo is her så fort en tenker på og bruke vannslange.

 

skrudde så av manifoilen. den såg overaskende bra ut. kun litt løs sort dritt her og i kanalene. har skrapt den ren og pusset kobber pakningen ren da den skal brukes på ny.

er nåkk ikke så alt for mange år siden manifoilen var av eller byttet tror jeg da var varm galvanisterte (blanke) finte bolter i manifoilen så di løsna greit :).

 

blanda så opp en en stor pøs med vann og vaskepulver og litt system rens oppi og la eksos potta \ manifoil \ thermostat og hus samt kjøle vann rør oppi der.

for godgjør seg til i mårgen. da blir det spyling vasking og gjøre det klart til lakk og montering.

skal male toppen og blokka. og ellers det jeg kommer til med grønn motor lakk på spray nå som ting er demontert.

 

dette er kose jobb og første innenbords gammle motor jeg skrur på:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...