Jump to content

tenkt til å seile over stillehavet


stilehavet

Recommended Posts

hei jeg er en gutt på 17 år som driver å planeger å seile over stillehavet mest pga det er noe jeg som har fristet med i ca 5 år nå. denne turen finer sted om 5-6 år. hvis dere skule seilet over stillehavet hva slaks båt ville dere ha valgt, hvordan ville dere ha planlagt osv?

 

er det noen her som har seilet over stillehavet?

 

jeg har tenkt til å ta turen aleine om ikke beste vennen min blir med.

Link to post
Share on other sites

Spennende tanker :-) ta du tur på biblioteket og lån bøkene til Ragnar Kvam. Han tuslet rundt i de strøkene i noen år. Lars Hässler har også skrevet en bra bok om å seile langt. Båt valg er viktig. Hvor mye penger har du tenkt til båt? Hvilken erfaring har du med båt og seiling?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkomen til Båtplassen! :flag_bp:

 

Det er fornuftig at du startar draumen allereie som 17-åring, så slepp du å vente til du vert 30 før du får kaste loss :giggle:

 

Dei fleste seglbåtane i rimeleg storleik og tilstand greier nok å krysse Stillehavet dersom ein planlegg litt.

Kjøp deg nokre bøker om segling, t.d. Ragnar Kvam Jr. sine bøker, som tidlegare nemnt her. Han segla i Stillehavet i 14 år før han reiste heim att til Noreg.

Elles er det berre å tråle seglbåtkategorien på finn.no og sjå kva båtar som ligg for sal. Nokre båtar ligg ferdig utstyrt til sals i Karibia, så då er det berre å smyge seg gjennom Panamakanalen så er du i Stillehavet.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var en perfekt timet tråd da jeg selv har et spørsmål om stillehavet.

Vi planlegger langtur men vi er ikke spesielt fristet til å seile gjennom piratland så vi ser på mulighetene for å seile rundt stillehavet og tilbake gjennom panama og hjem igjen.

Satt og så på litt ruter og strømmer osv i går og lurer på om noen har svar på spørmålet mitt.

 

Om jeg seiler kokosmelkeruta ned og ender i Australia, vi avventer der et halvår til rett sesong så seiler opp til marshalløyene, hvordan er det da å seile over til Hawaii og så opp til San Fransisco og så ned kysten, nedover kysten der er det greint nok men vil man møte mye motvind tatt de store vindsystemen i betraktning fra marshall og opp til det amerikanske kontinentet ?

 

Ser at rutene gjerne går opp mot japan og så over mot Vancouver langs aleutene osv, jeg tror ikke vi er så gira på å seile så langt Nord

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg seiler kokosmelkeruta ned og ender i Australia, vi avventer der et halvår til rett sesong så seiler opp til marshalløyene, hvordan er det da å seile over til Hawaii og så opp til San Fransisco og så ned kysten, nedover kysten der er det greint nok men vil man møte mye motvind tatt de store vindsystemen i betraktning fra marshall og opp til det amerikanske kontinentet ?

Mange fra USA og down under seiler den ruta.

 

han her har seilt den veien.

 

http://www.mahina.com/

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å følge med på utviklingen av El Nino og La Nina. Er nokså avgjørende for valget av sørlig rute eller nordlig rute (Ekvator).

 

Litt forklaring her.

 

Oppdateringer.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hei.

 

jeg har enkelig ikke tenkt til å ta opp lån på bil og hus :P blir mer leie og kjøpe en billig bil. så jeg kommer til å ta opp lån på båt opp til 1 mil tenkte, når den tid kommer er derfor det blir 5-6 år før jeg kommer til å starte turen, mest pga utdanelse og sparing osv:)

 

seilg har jeg ikke stor peil på, derfor hååer jeg kompisen blir med ellers så skader ikke et år på folkehøyskole heller:)

Link to post
Share on other sites

Stilehavet!

 

Hadde jeg skulle tatt turen over stillehavet, med utgangspunkte Norge.

Ville jeg ha valgt den greieste og mest spennende starten. Da Nordvest passasjen, med en langkjølet eldre seilbåt.

Fra Beringstrede og sydover, har du da mange valg som Alaska, Russland, Canada, Japan etc.

 

http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/

http://www.seilmagasinet.no/id/31923

:sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Vi planlegger langtur men vi er ikke spesielt fristet til å seile gjennom piratland så vi ser på mulighetene for å seile rundt stillehavet og tilbake gjennom panama og hjem igjen.

Hvorfor ikke seile fra Australia til SoerAfrika og saa til Karibien? Ruta vaar gaar den veien. Er jo et stykke aa seile, men det boer la seg loese med godt med tid.

 

Vi ser for oss aa foelge ruta til James Cook og Yaghan bortsett fra at vi ikke skal til Antarktis, sier kona.... Vi faar se naar vi kommer til Ushuaia :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...