Jump to content

AQ145 er det noe Zink ording på selve motor?


hebbelille

Recommended Posts

Hei alle.

Jeg har en AQ145A som har en Ekx\spansjonstank som jeg ser er irret en og spist opp flere plasser, tanken er 2 delt og jeg har delt tanken får å bytte pakningen på denne.

når jeg fikk se hvordan den så ut inni så er det ikke mye godts igjend der før det er mangen hull id en, det er alerede 1 hull i den. men invendig i tanken i øvredel er det mangen små krater og enkelte plasser er det så tynt gods igjen.

 

har da zsinkringen på agregate og en under på agregate (AQ280 drev) men er det noen "zinkskruer eller noe på motoren som kan hindere at dette ikke blir værre? har gått til inkjøp av Kjemisk metall får å utbedre de skader som er blitt og noe metall sparkel får og få tanken tett og fin igjen.

 

Håper noen har noe info eller forslag til hva jeg kan gjøre får å få slutt på dette probleme.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

AQ145 gikk ut av produksjon når Volvo gikk over fra B23 til B230, og det var vel i 1985 så motoren din er 25-30 år gammel, og noe slitasje må man regne med.

 

Jeg er usikker, men mener at det ikke er noe zink på selve motoren men kun på drevet.

Zinkene på transomfestet og drevet skal også beskytte motoren for korrosjon, og er koblet sammen med en grønn overledning.

 

Det skal gå en tynn grønn ledning, vil tippe 1,5mm2, vanligvis fra en av boltene til styringen på transomfestet og til en av boltene til tiltmotoren, og deretter over til motoren via en av boltene på svinghjulskåpen.

Sjekk at den ledningen er der, og at den er hel og har god kontakt, ettersom den skal forbinde drevets anoder med motoren på AQ145 med AQ280 drev.

 

En annen ting som er viktig på det drevet er å passe på at den rektangulære zinken nederst på transomfestet har god kontakt, og at den ikke bare fittesaft sitterfast i bunnstoff og maling.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det skal jeg sjekke, var ikke klar over at det gikk noen ledinger der, men om dem er der eller ikkje så bør jeg da sjekke alle punkter.

 

Kan jeg bytte dem ut til kraftigere kabler, jeg har bytta alle strøm og gjordings kabler i båten til nue skilige kabler, og hvist jeg da bytter denne til noe bedere og av en lit tykkere dimensjon og en kable med veldig lite motstand i så bør veld det bli bedere og ikke værre :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...