Jump to content

Oppussing av 1990 mod. Viknes 770

gunped

Recommended Posts

Bakveggen i rorhuset var bare pålimt skrogtrekk og saker og ting som var opphengt, inkludert luke foran utvendig styreposisjon,var bare skrudd fast med selvgjengende skruer rett gjennom veggen.For å få noe å skru i ble 9 mm. finerplate tilpasset og limt med Tech7.

viknes_770_086.jpg

Pentrybenken ble stort sett totalfornyet da den gamle var gjennomtrukket av sot og diesel.

viknes_770_084.jpg

Og så kjøpte jeg ett brukt Wallas kokeapparat enda det i følge BP kun egner seg til å kaste over rekka.Tenke seg til at der har jeg brukt slike i over 20 år uten å ane noen ting. :lol:

viknes_770_096.jpg

Det håpløse instrumentbordet måtte ha en total makeover som det heter på nynorsk.Det startet med diverse sagverktøy.Desverre bare ett mobilbilde.

bilde003.jpg

Lapping av diverse hull.

viknes_770_064.jpg

Største feilen med det gamle var at det var for små flater for panelmontasje av plotter/radar/ekkolodd. Her begynner det nye å ta form.

viknes_770_071.jpg

Pusset og nymalt.

viknes_770_077.jpg

Her ble det vel både utsikt og brukbart utseende.Bilde tatt fra førerstol i øyehøyde.

viknes_770_075.jpg

Denne karen brygger 8 kopper god varm kaffe på 15 min. Da har den brukt 4 Ah.

viknes_770_092.jpg

Prøveoppsetting av handrekke.Godt å ha noe skikkelig å holde seg i.Nye vindusviskere med paralellarm,intervallbryter og spyler gjorde mye for sikten.Når sant skal sies så spruter denne jolla ganske forferdelig.

viknes_770_088.jpg

Jeg kjøpte ny lanterne/radarmast fra Viknes,samme type som brukes i dag.Spanderte på meg den nye breibandsradaren etter å ha lest diverse testraporter.Nå har jeg brukt radar profesjonelt siden 1967 i prisklasser opp til 250000, og effekt opp til 50 kw,men maken til radar i trange farvann har jeg aldri hatt.Stangorgelet er hjemmelaget med deler kjøpt hos Refa.

viknes_770_072.jpg

viknes_770_073.jpg

Dekk og lukedeksler var i elendig forfatning.Hundrevis av luftblærer,slagskader og groper hvor frost og is hadde fått herje fritt i årevis hadde satt sine spor.Her tilbrakte jeg timer og dager på kne med kulefres og superfil for å klargjøre for sparkling og to strøk med toppcoat,det siste med sand for antiskli.

viknes_770_104.jpg

Åsmund hos Inter Trading hadde liggende et baugspyd han mente skulle kunne tilpasses.

viknes_770_102.jpg

Redigert av gunped (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 7 år senere...
  • 8 måneder senere...
Timmeeh skrev On 12.11.2018 at 14.54:

Flott båt!! Kanskje ikke aktiv enda, men er det noen andre som har info om denne saken? Er det en viknes 770 sjark eller er det en master 770? Trodde bare det var master 740, og da med rund hekk...?

Gammel tråd dette, men Master bygget 770 på en videreutvikling av 740 skroget. Fra ca midten og bakover. Det ble da en Master 770 Twin Cab, med tverr hekk og akterkabin i stedet for rund hekk, og forlenget med 1 fot.

Det ble vel ikke bygget så mange av denne modellen før Master gikk konkurs. Viknes tok over skroget og bygget denne sjarken av 770-skroget.

InterBoats har også dette skroget, men de breddet skroget med 20 cm fra 2,70 til 2,90 bredde. Den modellen heter i dag Inter 9000 og bygges den dag i dag på bestilling. Selv sitter jeg på en Master 770 TC. Ikke stort å finne på nett, så det er enklere for meg å lese meg opp på Viknes 770 når det gjelder sjøegenskaper, motorer og fart etc. 

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...