gunped Startet 21.Februar.2011 Del på Facebook Startet 21.Februar.2011 Jeg har kjøpt en 1990 mod. Viknes 770 Combi.Båten er godt brukt,det vil si særdeles dårlig vedlikeholdt.Grunnen til dette ,for mange underlige foretak,er at denne første utgaven av 770 ikke har dekksalong og følgelig et mye bedre dekk for fiske enn senere utgaver.Meningen er å foreta en totalrenovering innvendig og utvendig samt motorskifte fra 64 hk. til ca. 160 hk. Her følger noen bilder av tilstand før renovering. Store deler av skrogtrekk hadde løsnet. Instrumentering montert etter stableprinsippet,utført av anerkjent firma,brun pakketape over gamle hull. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Du har no veldig dårlig utsikt fremover slik som instrumentene står der vell? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Har du bilder fra motorrommet også? Dette blir det moro å følge med på, gi gass Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Utgangspuktet var en lett modifisert Master 770 combi som de bygget helt til å begynne med... Så endret de på overbygget for å få mer hus... dette beholdt de i mange år... 160hk. høres voldsomt ut....Vet om en nabo som satte inn en firer på 155hk, den gikk styggfort.... så fort at da han solgte båten stilte ned dieselpumpen for å unngå ulykker, siden han så sønnen til kjøper...... Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Utsikten forover begrenset seg til en liten glippe over ekkoloddet.Førerstolen var løftet så høyt at jeg måtte bøye nakken under taket. Ikke noen behagelig stilling i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Jeg var i kontakt med Åsmund på Inter Tading før jeg kjøpte båten.Han jobbet på Masterboat og har god kjennskap til dette skroget.I følge ham har det blitt innstalert opp til 220 hk.Med 160 hk blir toppfart ca.23 knop, da blir dette skroget noe vinglete.Jeg ønsker meg marsjfart på 18 knop med fornuftig belastning av motor derfor 160 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Jeg hadde 105 i combi utgaven, det holdt for oss... blir kostbart å seile med på litt lengre strekninger...stykkprisen på fisken blir fort høy... Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Båten ble tatt inn i verkstedhall for motorskifte og utvendig maling av skrog.Det var tidligere malt for fire år siden,men særlig styrbordsiden var ille tilredt.Under garndrageren måtte det helsparkles i en lengde på 1,5 meter. Mye støv,bruk maske! Totalt har jeg sparklet rundt 160 hull med diameter fra 3 mm til 40 mm i skrog og overbygg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Har du vurdert å legge aluminium under drageren for å spare skroget? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Der er det kommet rustfritt stål. Hvilken fart fikk dere med 105 hk? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Etter sparkling,grunning og tre strøk International Perfection ble resultatet som ønsket,at jeg kunne vedkjenne meg eierskapet uten å skjemmes. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Nei målte ikke farten på den....passelig fart etter lommeboken.... Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Den trofaste Yanmaren ble tatt ut,vasket og fikk ett par strøk med originallakk.Tror ikke det finnes mer lettsolgt motor. Maskinrommet ble rengjordt og nye lyddempingsmatter ble limt på skott og luke.Den gamle propellakselen var 40mm.dia. så den kunne brukes på nymotoren,men det viste seg at det nye gearet ville ta i bunn av båten slik at akselen måtte 20 mm. opp i forkant.Det medførte noe arbeide med at hylsa måtte løs og plastes fast i ny retning. Motoren en Volvo D3-170 ble løftet inn for innretting av aksel og fundament. Ny batterikasse med hovedbrytere og plass for 2x100 ah AGM batterier for lys og 1x100 ah for start. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 (redigert) Det ser jo bra ut! Får du laget kasse rundt motoren eller er motoren for bred? Ser du muligens har batteribryterne i motorrommet... jeg hadde den på toalettet...men er ikke helt sikker på om det er det bildet viser... Når det gjelder valg av motor.....jaja. Viknesen er jo lettrodde... Redigert 22.Februar.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Batteribryterne står på batterikassen sammen med laderen.Tilgjengeligheten blir jo ikke den beste,men jeg slår ikke av bryterne annet enn når jeg skal abeide med strømmen.Motorkasse er det hverken plass til eller behov for,fantastisk fin gange i motoren. Monterte en liten varmvannstank når jeg først var i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Jeg hadde U-profiler påskrudd oppå bunnstokkene som sidene på motorkassen ble satt nedi..en løsning produsenten hadde i endel år... Du har sikkert sett den løsningen... Vil tro du heller isolerte oppunder dekksluken? Hadde en annen båt og der slo støyen rett opp, ble betydelig bedre etter isolering...Har aldri likt støy fra motor...blir trøtt av den på lengre seilaser.. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Hvis du ser nøye på bildet med Yanmaren på plass ser du at disse profilene var der da jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Yepp der var de ja....Har du sluregear? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Utrolig artig og se "gammel" slitt båt bli som ny Sprøytet du den selv eller hadde du proff til det? Det eneste jeg stusser over er at du selv skriver at yanamren var det letteste og selge.. du vil nok ikke oppleve like god respons på VP Men fortsatt kjempe artig og følge tråden din.. stå på og kom med fler bilder etter som jobben skrider fram Fikk jo lyst på en slik selv til vinterfiske.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hansi Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Flott prosjekt som ser ut til å ende opp i ny båt. Imponerende hva enkelte får til. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Regner med at jeg får litt hoderistning for motorvalget.Nå skal det sies at jeg har hatt mer bry med Yanmar enn med Volvo.Glemmer ikke så lett da jeg hadde satt inn to stk.4LHA i ett nymalt motorrom og begge motorene blåste eksosmanifoldpakningene på en av de første turene.Det synet som møtte meg da jeg åpnet motorromsluka.Jeg fikk det aldri mer rent.Sluregear er et litt sårt punkt.Volvo annonserte stort med noe de kalte slow speed i fjor sommer.Jeg kjøpte og betalte for dette, men leveringen ble stadig utsatt.Det endte med at jeg fikk beskjed om at Volvo droppet dette på grunn av dårlig salg, og jeg fikk pengene tilbake.Nå ser jeg at de fortsatt skryter av dette systemet på nettsidene så siste ord er ikke sagt i denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Litt før og nå bilder.Styrbordsiden ved førerstol. VHF ble montert her,med plass for kaffekrus og godtepose. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Flott prosjekt. Synd at du må få sånne slengbemerkninger om motorvalg, men de fleste som rakker ned på D-motorene har aldri hatt,prøvd eller sett sånne motorer. Men det er jo på baatplassen.no du er Tror du får et problemfritt båtliv med den motoren du har valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Jeg har på ingen måte sagt at de nye grønne er noen store drittmotorer som aldri skulle vært i båt. ... sa bare at 770en er lettrodd jeg... Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 (redigert) Nå er jeg ikke særlig nærtakende av meg,og siden den siste tulling visstnok ikke skal være født ennu regner jeg med å få solgt når den tid kommer.Har forøvrig til denne tid ennu ikke truffet noen D3 eiere som har klaget på motoren.Når det gjelder malingen så har jeg benyttet rull og fordriver.Har utstyr for sprøytig men jeg ville prøve fordriver,regna med at det skulle bli bra nokk.Det ble over forventning.Jeg måtte gjøre alt arbeide selv,inkludert motormontering, da verkstedet ikke hadde kapasitet. Redigert 22.Februar.2011 av gunped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.