Jump to content

Oppussing av 1990 mod. Viknes 770


gunped

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 1990 mod. Viknes 770 Combi.Båten er godt brukt,det vil si særdeles dårlig vedlikeholdt.Grunnen til dette ,for mange underlige foretak,er at denne første utgaven av 770 ikke har dekksalong og følgelig et mye bedre dekk for fiske enn senere utgaver.Meningen er å foreta en totalrenovering innvendig og utvendig samt motorskifte fra 64 hk. til ca. 160 hk. Her følger noen bilder av tilstand før renovering.

 

Store deler av skrogtrekk hadde løsnet.

 

viknes_770_001.jpg

 

Instrumentering montert etter stableprinsippet,utført av anerkjent firma,brun pakketape over gamle hull.

 

viknes_770_014.jpg

 

viknes_770_008.jpg

 

viknes_770_028.jpg

Link to post

Utgangspuktet var en lett modifisert Master 770 combi som de bygget helt til å begynne med... Så endret de på overbygget for å få mer hus... dette beholdt de i mange år...

160hk. høres voldsomt ut....Vet om en nabo som satte inn en firer på 155hk, den gikk styggfort.... så fort at da han solgte båten stilte ned dieselpumpen for å unngå ulykker, siden han så sønnen til kjøper......

Link to post

Jeg var i kontakt med Åsmund på Inter Tading før jeg kjøpte båten.Han jobbet på Masterboat og har god kjennskap til dette skroget.I følge ham har det blitt innstalert opp til 220 hk.Med 160 hk blir toppfart ca.23 knop, da blir dette skroget noe vinglete.Jeg ønsker meg marsjfart på 18 knop med fornuftig belastning av motor derfor 160 hk.

Link to post

Båten ble tatt inn i verkstedhall for motorskifte og utvendig maling av skrog.Det var tidligere malt for fire år siden,men særlig styrbordsiden var ille tilredt.Under garndrageren måtte det helsparkles i en lengde på 1,5 meter.

 

Mye støv,bruk maske!

 

viknes_770_035.jpg

 

viknes_770_036.jpg

 

Totalt har jeg sparklet rundt 160 hull med diameter fra 3 mm til 40 mm i skrog og overbygg.

 

viknes_770_045.jpg

Link to post

Den trofaste Yanmaren ble tatt ut,vasket og fikk ett par strøk med originallakk.Tror ikke det finnes mer lettsolgt motor.

 

viknes_770_013.jpg

 

Maskinrommet ble rengjordt og nye lyddempingsmatter ble limt på skott og luke.Den gamle propellakselen var 40mm.dia. så den kunne brukes på nymotoren,men det viste seg at det nye gearet ville ta i bunn av båten slik at akselen måtte 20 mm. opp i forkant.Det medførte noe arbeide med at hylsa måtte løs og plastes fast i ny retning.

 

viknes_770_042.jpg

 

Motoren en Volvo D3-170 ble løftet inn for innretting av aksel og fundament.

 

viknes_770_040.jpg

 

Ny batterikasse med hovedbrytere og plass for 2x100 ah AGM batterier for lys og 1x100 ah for start.

 

viknes_770_048.jpg

Link to post

Batteribryterne står på batterikassen sammen med laderen.Tilgjengeligheten blir jo ikke den beste,men jeg slår ikke av bryterne annet enn når jeg skal abeide med strømmen.Motorkasse er det hverken plass til eller behov for,fantastisk fin gange i motoren.

 

viknes_770_098.jpg

 

Monterte en liten varmvannstank når jeg først var i gang.

 

viknes_770_099.jpg

Link to post

Jeg hadde U-profiler påskrudd oppå bunnstokkene som sidene på motorkassen ble satt nedi..en løsning produsenten hadde i endel år... Du har sikkert sett den løsningen... Vil tro du heller isolerte oppunder dekksluken? Hadde en annen båt og der slo støyen rett opp, ble betydelig bedre etter isolering...Har aldri likt støy fra motor...blir trøtt av den på lengre seilaser..

Link to post

Utrolig artig og se "gammel" slitt båt bli som ny :flag_bp: Sprøytet du den selv eller hadde du proff til det?

 

 

Det eneste jeg stusser over er at du selv skriver at yanamren var det letteste og selge.. du vil nok ikke oppleve like god respons på VP :tongue:

 

Men fortsatt kjempe artig og følge tråden din.. stå på og kom med fler bilder etter som jobben skrider fram :yesnod:

 

Fikk jo lyst på en slik selv til vinterfiske.. :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Regner med at jeg får litt hoderistning for motorvalget.Nå skal det sies at jeg har hatt mer bry med Yanmar enn med Volvo.Glemmer ikke så lett da jeg hadde satt inn to stk.4LHA i ett nymalt motorrom og begge motorene blåste eksosmanifoldpakningene på en av de første turene.Det synet som møtte meg da jeg åpnet motorromsluka.Jeg fikk det aldri mer rent.Sluregear er et litt sårt punkt.Volvo annonserte stort med noe de kalte slow speed i fjor sommer.Jeg kjøpte og betalte for dette, men leveringen ble stadig utsatt.Det endte med at jeg fikk beskjed om at Volvo droppet dette på grunn av dårlig salg, og jeg fikk pengene tilbake.Nå ser jeg at de fortsatt skryter av dette systemet på nettsidene så siste ord er ikke sagt i denne saken.

Link to post

Nå er jeg ikke særlig nærtakende av meg,og siden den siste tulling visstnok ikke skal være født ennu regner jeg med å få solgt når den tid kommer.Har forøvrig til denne tid ennu ikke truffet noen D3 eiere som har klaget på motoren.Når det gjelder malingen så har jeg benyttet rull og fordriver.Har utstyr for sprøytig men jeg ville prøve fordriver,regna med at det skulle bli bra nokk.Det ble over forventning.Jeg måtte gjøre alt arbeide selv,inkludert motormontering, da verkstedet ikke hadde kapasitet.

Redigert av gunped (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...