Jump to content

Frostvæske for vinterkonservering av sjøvannskrets på alu-motor


snod

Recommended Posts

Har lenge fundert på dette. Motoren min, og sikkert de fleste andre sin, har alu topper. Derfor skal man bruke silikatfri frostvæske på ferskvannskrepsen.

 

Men ved vinterkonserveringen bruker jeg vanlig billig frostvæske fra biltema til å fylle sjøvannskretsen.

Er dette egentlig OK? Antakelig er platekjøleren i varmeveksler aluminium, det samme er lokkene rundt intercooler. Og drevene har vel også mange alu deler.

 

Har sett effekten frostvæsken har på zink. Anoden kan være 50 % intakt ved konservering, men er alltid borte før sjøsetting.

 

Bør man egentlig bruke silikatfri frostvæske ved vinterkonservering? Er det verdt å bruke 4-600 kroner hvert å for å sikre at det ikke er noen tæring? Har skaffet meg en 200L dunk jeg kan skjære til slik at den passer rundt drevet. Da kan jeg kjøre samme konserveringvæsken hvert år.

Link to post
Share on other sites

....- Men ved vinterkonserveringen bruker jeg vanlig billig frostvæske fra biltema til å fylle sjøvannskretsen.

Er dette egentlig OK? Antakelig er platekjøleren i varmeveksler aluminium, det samme er lokkene rundt intercooler. ....-

Samme gjør jeg, men har også lurt på om dette er OK. Som jeg mener å ha forstått er det helst silikat-avleiringer fra den bå væska som er problemet ved bruk av den. Konserveringsvæska i sjøvannkretsen sirkulerer jo ikke under opplaget og er hele tiden kald, innbiller meg derfor at det ikke blir noen (særlig) avleiring og tæring. Skal bli interesant å høre andres meninger om dette.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg googlet litt og blant annet lest noen av patentene på frostvæske for Alu-motorer. Det virker som om tæring av aluminiumen opptrer ved varme. Hvilken temperatur det er snakk om, er uvisst.

Det er også mulig at tæring er eksponentsiell ved høyere temperatur, men at det også oppstår ved lavere temp.

 

Har også lest en del om de forskjellige frostvæskene, blant annet at grønn frostvæske inneholder silikat og fosfat, som beskytter aluminium, men kun har korrosjons-beskyttende egenskaper de første 2 år. Oransje frostvæske baserer seg på organiske syrer som varer i 5 år, denne må dog ikke brukes i motorer med silikonpakninger ettersom syrene vil angripe pakningene og over (lang) tid oppløse dem. Cummings ble nevnt som en av disse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...