Jump to content

opplegg for skjøter-soloseiling


Albinisten

Recommended Posts

Vi har en albin vega og ønsker og rigge den om så vi får alle skjøter ned til cockpit for lettere og manøvrere båten mens den ene foreldren er nede og f.eks legger små barn etc. spørsmålet er hva trenger vi av utstyr, hva heter alt dette og hva kan vi klare og montere selv? Vi er vel ganske greit praktisk anlagt.

Til våren får vi nye seil, altså rullegenua og nytt forseil og om noen har formening om hva dette vil koste oss og hvor mye jobb det er med tanke på montering er vi takknemlige!

Redigert av Albinisten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fallene dine må først ned i dekk ved masten før de kan endre retning 90 grader(vertikalt til horisontalt) og akterover i retning cockpit. Til det benyttes bryteblokker/mastefotblokker som i og for seg er vanlige blokker med sjakkel i en ende. Disse må forankres i dekk på en slik måte at du ikke løfter dekket når du teiter fallet.

Deretter må du muligens inn med noen såkalte "dekk organizers" som er horisontale trinsehjul montert i en skinne. Her brytes fallenes vinkel igjen men denne gangen bare i horisontalplanet til en vinkel som passer med slik du vil ha dem inn i cockpit.

Avlasterne er for å "gjøre fast" fallet i cockpit etter at du har teitet det opp. Du kunne selvsagt benyttet kryssholdt slik du har på masten i dag men det er jo i dag en avlegs løsning.

Hvis du fortsatt ikke skjønner noe så ta en tur bryggelangs og bruk øynene! Google er også et nyttig verktøy!

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke all verden du trenger på en Vega. På den jeg hadde var det en brakett rundt mastefoten som man kunne feste blokker i.

Med en rullegenoa vil du jo ikke heise seilet, bare rulle det ut, og det er en del av installasjonen å legge dette til cockpit. Da kan du ved behov bruke genoavinsjen for å rulle inn seilet.

Jeg regner med at du ikke har et revesystem som kan håndteres fra cockpit, så da er det egentlig bare storseilfallet og bomløfteren som må trekkes bakover. Hvis du i dag har genoafall ført bak, så kan du vurdere å bytte og legge det til masten, siden du ikke behøver å bruke det på samme måte med en rullegenoa. Men bomløfteren bør du huske på, slik at du kan slakke ut når du setter seil, og stramme opp når fallet går, slik at du slipper å få bommen ned i cockpiten.

Du bør sjekke at skottet under mastefoten er stivet av. På Vegaen er dette et svakt punkt, og de fleste har løst det med stål/aluminiumsbeslag på skottet. Belastningen blir ikke mindre hvis du fører fallet via dekket.

Link to post
Share on other sites

Da begynner jeg å få ett nokså helhetlig bilde av hva som trengs av utstyr og hva dette krever i arbeid. Dette er vel ikke all verden å montere skulle jeg tro. Det blir noen kr. på diverse bleokker og avlastere og noe jeg ikke har tenkt på før nå er at vi må vel ha noe nytt tauverk, med ett sånt "forlenga" opplegg er det vel fare for at de gamle blir for korte...

Det er vel som en av dere nevner at det jo er storseilfallet som har størst behov for denne oppgraderingen.

Tusen takk for alle svar, dette ble for oss en veldig god tråd!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...