Albinisten Startet 21.Februar.2011 Del på Facebook Startet 21.Februar.2011 (redigert) Vi har en albin vega og ønsker og rigge den om så vi får alle skjøter ned til cockpit for lettere og manøvrere båten mens den ene foreldren er nede og f.eks legger små barn etc. spørsmålet er hva trenger vi av utstyr, hva heter alt dette og hva kan vi klare og montere selv? Vi er vel ganske greit praktisk anlagt. Til våren får vi nye seil, altså rullegenua og nytt forseil og om noen har formening om hva dette vil koste oss og hvor mye jobb det er med tanke på montering er vi takknemlige! Redigert 21.Februar.2011 av Albinisten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Rengner med det er fallene du snakker om. Du må ha noen blokker ved mastefoten, bryteblokkskinne samt avlastere til å låse tau. Lett å montere men legg godt med mothold bak. Har du ikke vinsj på hyttetaket må du ha iverfall en. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Albinisten Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 ok, men hva slags blokker er det snakk om og hva er en bryteblokkskinne og hvor skal den plasseres? avlastere til å låse tau, hva er egentlig det? Vi er litt grønne på disse begrepene... Dette ga en del nye spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 (redigert) Fallene dine må først ned i dekk ved masten før de kan endre retning 90 grader(vertikalt til horisontalt) og akterover i retning cockpit. Til det benyttes bryteblokker/mastefotblokker som i og for seg er vanlige blokker med sjakkel i en ende. Disse må forankres i dekk på en slik måte at du ikke løfter dekket når du teiter fallet. Deretter må du muligens inn med noen såkalte "dekk organizers" som er horisontale trinsehjul montert i en skinne. Her brytes fallenes vinkel igjen men denne gangen bare i horisontalplanet til en vinkel som passer med slik du vil ha dem inn i cockpit. Avlasterne er for å "gjøre fast" fallet i cockpit etter at du har teitet det opp. Du kunne selvsagt benyttet kryssholdt slik du har på masten i dag men det er jo i dag en avlegs løsning. Hvis du fortsatt ikke skjønner noe så ta en tur bryggelangs og bruk øynene! Google er også et nyttig verktøy! Redigert 22.Februar.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 her er to bilder, bilde fra min båt Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
heim Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Det er jo ikke all verden du trenger på en Vega. På den jeg hadde var det en brakett rundt mastefoten som man kunne feste blokker i. Med en rullegenoa vil du jo ikke heise seilet, bare rulle det ut, og det er en del av installasjonen å legge dette til cockpit. Da kan du ved behov bruke genoavinsjen for å rulle inn seilet. Jeg regner med at du ikke har et revesystem som kan håndteres fra cockpit, så da er det egentlig bare storseilfallet og bomløfteren som må trekkes bakover. Hvis du i dag har genoafall ført bak, så kan du vurdere å bytte og legge det til masten, siden du ikke behøver å bruke det på samme måte med en rullegenoa. Men bomløfteren bør du huske på, slik at du kan slakke ut når du setter seil, og stramme opp når fallet går, slik at du slipper å få bommen ned i cockpiten. Du bør sjekke at skottet under mastefoten er stivet av. På Vegaen er dette et svakt punkt, og de fleste har løst det med stål/aluminiumsbeslag på skottet. Belastningen blir ikke mindre hvis du fører fallet via dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Da begynner jeg å få ett nokså helhetlig bilde av hva som trengs av utstyr og hva dette krever i arbeid. Dette er vel ikke all verden å montere skulle jeg tro. Det blir noen kr. på diverse bleokker og avlastere og noe jeg ikke har tenkt på før nå er at vi må vel ha noe nytt tauverk, med ett sånt "forlenga" opplegg er det vel fare for at de gamle blir for korte... Det er vel som en av dere nevner at det jo er storseilfallet som har størst behov for denne oppgraderingen. Tusen takk for alle svar, dette ble for oss en veldig god tråd! Sitér dette innlegget Link to post
psivert Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Dette var ein informativ og bra tråd. Er det tilfeldigvis nokon som sit på nærbilete av blokkene? Altså: korleis er dei festa i dekket? Og dersom ein må montere eit beslag for betre avstivning, korleis festast dette? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Det er bra bilder og monteringsanvisninger for bryteblokker (Organisers) her: Spinlock Organisers Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.