jonjac Startet 18.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2004 Tok opp båten i helgen, fikk gjort alt av vinterkonserveringen unntatt å skifte olje på VP 280-drevet. Problemet er at jeg fikk rett og slett ikke opp oljepeilepinnen på oversiden av drevet, den satt som bare F! Så jeg lurte på om det er noe spesialtriks som må til for å få den opp, eller om noen har vært ute for det samme, eller har noen forslag på hvordan jeg kan få opp den. Dette før jeg bruker alt for mye kraft, og kan risikere å ødelegge sporet i bolten eller noe annet. mvh jonjac Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Jeg greide selv å ta gjengene i peile hullet, men det var under tilstramming. Var nensom på hånden da, ved oppgjennging, for du vil IKKE ha metall spon nedi der På olje avtappings skruen foran, nede på drevet, lærte jeg ett triks av en nabo båt en vårpuss, og han påsto at han hadde lært det av ett VP verksted : Sett skrujern i kanten/hjørnet på skruen, og gi den ett kakk (I rett retning da selvf.). Da kom den ihvrtfall greit hos meg, og den satt BOM fast før det. Stram til på samme vis (men motsatt vei ) når du skal ha den inn igjen. Om du kan bruke samme metode på peile pinnen, er jeg imidlertid mer i tvil om. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ingar Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Slagtrekker pleier å gjøre susen. Kan anbefale den de selger på biltema. Viktig å sette den i spenn ved å vri mot klokka før man smeller til med hammeren, da ødelegger du ikke sporet. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Såvidt jeg husker fra mitt eget drev så er skruehode på peilepinnen ikke forsenket. I siste instans så kan du vel derfor prøve med en weissgrip tang, vannpumpetang, e.l. Evt slipe kanter til en fastnøkkel på skruehode. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Det er ikke sikkert ditt 280 drev er likedan som mitt 290 drev, men på mitt drev så stikker godset på peilepinnen 1-1,5 cm over hullet i drevet. På mitt drev satt også peilepinnen godt fast. Jeg fikk løsnet den ved at jeg brukte en stor skrutrekker samtidig som en kamerat brukte en vannpumpetang på godset på peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 PS : Når du omsider har hått opp peile pinnen : Er du klar over at du kan fylle (pumpe) olje nedene fra Raskere og enklere, synes ihvertfall jeg (for det renne jæ.... seint fra topp). Du får kjøpt pumpe med gjenger som passer rett i hullet på VP forhandlere (og Mercruser, for de passer der og, mener jeg). Husk å skru på peilepinnen, før du kobler fra pumpa, så slipper du at olja renner ut igjen før du får festet skruen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Victora III Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Sett skrujern i kanten/hjørnet på skruen, og gi den ett kakk (I rett retning da selvf.). Da kom den ihvrtfall greit hos meg, og den satt BOM fast før det. Stram til på samme vis (men motsatt vei ) når du skal ha den inn igjen. Har samme erfaring - fikk faktisk tipset fra min lokale VP forhandler da bunnskruen på mitt 290 drev satt fast. Ellers er det ganske lurt å skifte olje på drevet hvert år - også fordi du da får løsnet disse skruene (faktisisk ikke alle som gjør det!). Det samme gjelder drevet. Bolter og skruer kan sette seg skikkelig om de ikke løsnes hvert år. Pleier å sette alle skruer og bolter under vannlinjen inn med litt vannfast propellakselfett. Da løsner de greit. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 PS : Når du omsider har hått opp peile pinnen : Er du klar over at du kan fylle (pumpe) olje nedene fra Raskere og enklere, synes ihvertfall jeg (for det renne jæ.... seint fra topp). Du får kjøpt pumpe med gjenger som passer rett i hullet på VP forhandlere (og Mercruser, for de passer der og, mener jeg). Husk å skru på peilepinnen, før du kobler fra pumpa, så slipper du at olja renner ut igjen før du får festet skruen. Vedr. fylling, oljen skal ikke fylles på via peilehullet. Det er et eget hull for påfylling som ligger under deksel der som gearsjalteren står på drevet. Det er en ganske stor umbraco skrue, iallefall på mittt drev. Tiltes drevet og det fylles på her samtidig som lufteskruen er åpen blir det ikke noe særlig med påfyllingsproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Dere burde investere i en slagtrekker. Et veldig nyttig verktøy for båt og motorsykkeleiere. Sitér dette innlegget Link to post
jonjac Svart 20.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Takk for alle gode tips! Jeg kan nå gi meg inn på dette med fornyet entusiasme. Dette forumet er virkelig en gullgrue mvh jonjac Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.