Jump to content

Nytt biltema batteri, defekt eller for lite lada?


Geir Hel

Recommended Posts

Hei, kjøpte nytt 220 amp batteri på biltema sist fredag, de fylte syra på mens eg var der,så eg henta det dagen etter.

Satt det te lading lørdags kveld å det var te lading til tirsdag. det er ein automatisk lader med Micro-processor på 4 amp Quick Charger og 1 amp Float Mode Maintainer. Først mandagen gikk den over te float, senere på mandagen sjekka eg syre vekta etter at laderen hadde vært frakobla i minst 1 time, syntest syrevekta var litt lav på 1 eller 2 av cellene, satt den på lading igjen, å den gikk rett på float, tirsdag kveld tok eg å sjekka syrevekta å da var alle like.

På lørdag satt eg batteriet i båten uten å koble det te noe, senere på kvelden så sko eg teste ein stereo, sjekka spenninga da var den bare 12,65 volt.

Søndagen etter å ha starta båten så satt eg den te lading, lada vel ca 40 min.

I dag var spenningen på 12.70 volt, men så kobla eg te inverter for å kunne bruke ein limpistol, da peip innverteren i 3 sec før den slutta å pipe ( den pipe når spenningen er for lav) målte spenninga, den va 12,28 volt, men merklige var at den steg sagte men sikkert, den steg de 12,42 før eg kobla av inverteren, da steg den te 12,51 og steg forsatt når eg gikk.

 

Så spørsmålet er om batteriet er defekt eller om eg ikke har fått lada det skikkelig.....

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

La dummen stå på et par døgn, da har du nok et bedre utgangspunkt tenker jeg.

 

Ellers så er det vel ikke umulig at batteriet er dårlig heller, men det må i så fall dokumenteres noe bedre før du tar det tilbake til Biltema. Hvor stor er inverteren din? Synes batterispenningen droppet litt fort?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja spenningen detter for fort, inverteren er på 300, nå prøvde eg med kjølboks mens eg henta laderen, kjølboksen er vel på ca 55 watt, spenningen datt ifra 12.72 til 12,55 og var på 12.26 etter under 5 min mens eg henda laderen,

var stabil på 12.26 te eg kobla av kjøleren og satt den på lading.

Ja skal gjøre noen forsøk til før eg drar til biltema, kan jo være den nye smartladeren som ikke gjør jobben.

men spenningen detter veldig fort synest eg.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er noe batteriekspert høres dette ganske så normalt ut synes jeg. Høres kanskje litt mye ut på såpass stort batteri, men jeg tror ikke jeg ville brukt verken kjøleboks eller inverter som noe testapperat. Til det er begge deler for unøyaktige. Forbruket til disse kan nok variere langt mer enn de er oppgitt til, spesielt i startfasen. Et tegn på det er jo det som du fremlegger som merkelig i første innlegg, nemlig at spenningen synker for så og stige igjen, med tilsynelatende samme belastning.

Ellers er det jo kaldt for tia og det påvirker ladingen som går tregere. Jeg kjøpte selv batteri på biltema, riktignok mange år siden, men ekspeditøren overtalte meg til og hente dem dagen etter. Dette fordi han skulle fylle på batterisyre, og ta en liten oppladning på dem. Må innrømme at jeg aldri målte dem, men de funka helt greit da jeg solgte denne båten sikkert fem år senere. Slett ikke sikkert det er noe galt i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

obs. pass på og ikke lade for lenge med dum lader, batteriet kan koke.. 220 a_ batteri og 11 a lader =20timer + litt for og være sikker+kulda, dette er vist batteriet er tomt..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Den lader ikke konstant 11A da. Ladestrømmen avtar etter hvert som batteriet tar til seg lading, og er typisk nede på 1A den siste tiden. Så to døgn må nok til for å få batteriet helt toppladet. Deretter kan du jo sette på den lille automatladeren noen dager, sånn at det får stabilisert seg litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du sier at de fylte batteriet mens du var der, og det betyr jo at batteriet har blitt lagret tørt. Batteriet blir da mekanisk ladet og behovet for ytterligere ladning er minimal da det bare skal ”friskes opp”.

 

Men for at et batteri skal kunne lagres tørt må platene være primet eller så må batteriet være gassfylt for å holde fuktighet og oksygen borte fra platene.

 

Hvis jeg hadde hatt de samme problemene hadde jeg krevd nytt batteri, for det vil aldri bli et godt batteri med disse symptomene.

 

Jeg hadde vel ikke kjøpt et tørrladet batteri med mindre cellene ikke var hermetisk forseglet før syrefylling, for da er faren for å få et dårlig batteri stor.

Link to post
Share on other sites

Målt volt og syrevekta etter at batteriet har fått roet seg i minst 1 time, På første cella ifra minus polen er den på rett over 1,250, resten ligger på 1,280 og 1,285, etter å ha målt volt mellom cellene med ny og gammel multimeter så var syrevekta mellom 1,265 og 1,270 på første cella, resten var lik..

 

volten bli slik

 

fra minus pol og første celle 0,47

mellom 1 og 2 2.01

 

mellom 2 og 3 2,01

 

mellom 3 og 4 2,03

 

mellom 4 og 5 2,06

 

fra 6 te pluss pol 1,61

 

volten var på 13,05

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Var på biltema med batteriet, det ble testa god pass, eg såg på selv mens det ble gjort, ble målt til 1162 sae eller ka det nå heter og va 12.64 volt etter andre testen, Han sa eg må ha minst 20 amp lader te batteriet.

Eg resta litt med belastning før eg kjørte te biltema, å eg syntest det virka litt bedre.

Så får se hvordan det oppføre seg frem over

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...