Jump to content

Prosjekt: Nytt elektrisk i båt og motor, og oppussing av tofte.


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann !

styrekonsoll_1.jpg

 

 

Jeg har nå i helga drevet å mekket litt på jolla igjen. Det som er planen er å lage ett nytt el-anlegg, for det gamle var ikke så bra.

Og få til noe ordentlig lys, og det elektriske på motoren må jeg gå over, for det er ikke helt trygt.

Jeg kan begynne med litt bilder :thumbsup:

 

Her er min vesle styrekonsoll, som ble skrudd ut og tatt med hjem da båten ble tatt opp i september.

 

lys_1.jpg

 

Planen er å få montert LED lys fra Biltema, og brytere til motor og lysene. Her er bildene av at jeg monterer en LED lampe foran på styrekonsollen, under tofta.

 

lys_2.jpg

 

Det ble først målt opp, så jeg fikk det helt nøyaktig på millimetern. Etter ca 20 min med måling og tegning, så begynte jeg å borre ut to 16 millimeter hull. Deretter ble det kuttet i mellom dem med stikksag med fint treblad på sakte fart.

 

lys_3.jpg

 

Her er LED lampa jeg skal ha inn i hullet jeg lagde til. En enkel sak fra Biltema som lyser ikke så utrolig bra, men gir en indikasjon på hvor man skal sitte. Lampa er helt vanntett og koster ikke mer enn 55 kroner. :thumbsup: Art. nr. : 251994

 

25-1994_l.jpg

 

lys_4.jpg

 

lys_5.jpg

 

Så monterte jeg en lampe jeg hadde liggende. Bare så det blir litt lys ihvertfall under tofta.

 

lys_6.jpg

 

lys_7.jpg

 

Jeg har montert noen brytere i bak rattet. Den til høyre skal stoppe motoren(koblet mellom dødmannsknapp og tenningsmodul) og den til venste skal styre lysene.

 

20022011312.jpg

 

Det elektriske på motoren før jeg begynte å rydde. Jeg fant bare det bildet med likeretter.

 

11022011294.jpg

 

Her er motoren etter at jeg har gått over hver eneste kabel til det elektriske. Og jeg fant ut at det er likeretter på motoren, og den er koblet til stator men ikke noe last på den. Dette var da litt merkelig :crazy: Planen er att motoren skal drive alt lys, og jeg håper dette vil virke. Ble mere oversiktlig nå.

 

motor_1.jpg

 

Jeg har også prøvd å gi tofta ett nytt liv. Jeg brukte over en time på å løsne boltene som fester den i styrekonsollen. På den ene måtte jeg lage ett spor for å få kraft. De var ganske godt rustet fast.

 

styrekonsoll_3.jpg

 

styrekonsoll_5.jpg

 

styrekonsoll_7.jpg

 

Her er etter pussing

 

styrekonsoll_8.jpg

 

Detter er alt som har blitt gjort i helga. Blir mere i morra. Noen spørsmål? Så bare still dem :thumbsup:

Jeg trenger tilbakemeldinger på mitt arbeid. :thumbsup:

Mvh

Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke tid til å jobbe noe med båten i går. Jeg har oljet tofta med Owatrol og en olje jeg fant :thumbsup:

 

Første strøk

 

tofte_1.jpg

 

6 strøk

 

tofte_2.jpg

 

tofte_3.jpg

 

Det er mye mørkere og penere enn på bildet :thumbsup:

 

Da går jeg ut og fortsetter og mekker på konsollen :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Kveldens oppdatering er her:)

 

Det elektriske og LED lamper stod for tur.

 

Borret hull med ett stilig bor

 

23022011337.jpg

 

Monterte LED lamper fra Biltema (art. nr:251998)

 

23022011338.jpg

 

23022011341.jpg

 

Lyser bra i mørket også

 

23022011340.jpg

 

Så var det tid for lodding

 

23022011344.jpg

 

23022011345.jpg

 

23022011349.jpg

 

23022011348.jpg

 

23022011350.jpg

 

23022011351.jpg

 

Dette var kveldens arbeid. Mere skjer i morgen. :thumbsup:

 

Dere må gjerne si deres mening om mitt arbeid :discuss: Både negativt og positivt

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da kommer en liten oppdatering :thumbsup:

 

Nye kabelsko

11032011359.jpg

Åh, de passet sammen :giggle:

11032011360.jpg

Så var det tid til borring i motoren(noe jeg ikke vil gjøre)

11032011361.jpg

Jepp her gikk det kabler igjennom

11032011368.jpg

11032011369.jpg

Utsiden (de to kablene som går ut, er strøm(likerettet) og stopp)

11032011370.jpg

 

 

Så var det lydisolering da

11032011371.jpg

11032011372.jpg

11032011373.jpg

 

Det er alt som har skjedd den site uka :thumbsup:

 

Mvh

Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Ops, jeg glemte noe :blush:

 

Her er min kjære dødmannsknapp

11032011363.jpg

Her er den kuttet av med avbiter(Nå lurer dere vel på hva Kaptein Fredrik skal finne på nå, hehe)

11032011364.jpg

Etter lodding :rolleyes: Dette ble ikke så bra lodding, men holder ihvertfall :rolleyes:

11032011365.jpg

Strømpa må varmes på

11032011366.jpg

11032011367.jpg

 

Sånn, da har jeg en stoppknapp foran på styrekonsollen. Dette er helt perfekt om man er lat og ikke vil stoppe bak på motoren :lol::rolleyes:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Du må passe på å legge deg parallelt opp(slik som jeg har gjort). Hvis du kobler deg i mellom en kabel, så har ikke dødmannsknappen noe virkning. Takk for svar

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

eg har koblet den originale på motoren helt av.

 

Ok, jeg valgte å min fortsatt montert på motoren, så dødmannssnora henger bak, mens jeg kan stoppe foran. Blir mye surr om snora også skulle vært fremme i min båt

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder av godt arbeid, men jeg har en liten kommentar vedrørende kabelskjøting: Tvinne rundt og lodde, OK, men før man krymper på strømpe er det viktig å gå over skjøten med smergelpapir el. for å fjerne spisse kordeller som stikker opp over loddingen. Ellers er jo dette imponerende ! Gratulerer :thumbsup:

 

Takk takk. Takk for tips med å pusse loddingene. Da lærte jeg noe nytt i dag også :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Om jeg husker riktig må du bryte kretsen for å stoppe, og da må du kobble knappene i serie, har du sjekket dette?

 

Ja jeg sjekket det. Knappen skal sende ett signal til kontrollenheten at nå skal den stoppe. Det tok meg 30 min å skjønne hele el-systemet på motoren, så jeg har dobbelsjekket dette. Og da jeg testet så fikk jeg sjekket at det virket slik.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Er ikke poenget at snora skal være festet i føreren?

 

Godt spørsmål. Slik jeg valgte å ha mitt oppsett, er at det er en dødmannsknapp med snor bak på motoren(som er festet til min redningsvest), og en stoppbryter foran på styrekonsollen.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...