Jump to content

Kalkblåsing for å fjerne bunnstoff?

Ribtjenester

Recommended Posts

Det som gjorde at jeg benyttet kjemi/høytrykk når jeg fjernet bunnstoff var argumentet om at ved mekanisk fjerning må man tilføre like mye krefter enten det er sand eller kalk avhengig av hvor godt det enkelte bunnstoffet sitter. Virkemiddelet er det samme, mekanisk sliping med et mineral.

På den andre siden blir det jo tett og fint igjen om man benytter 4-5 lag med 2-komp epoxy primer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Søker dere her inne så er det om dette i bøtter , samt adr til et firma i Tønsberg som gjør jobben billig .Det fima var innom havna sist sommer,blåse rein en bla en 28 Sandvik kosta 3.000- .Tviler på om jeg hadde kjøpt ei skrape da,og det blir et flott resultat .Flere i havna her har brukt dette firma.Alle sammen har jeg sett resultatet av ,å det ser som sagt helt flott å fint ut.Han pakker inn båten,slik at det ikke søles eller på andre måter går utover nabo båten evt .Er jo en vannvittig jobb å skrape ned en 30 foter for hånd ,+ alle laga med praimer osv etterpå.Så jeg veit hva jeg hadde gjort,har foresten sett et par som har skrapa ned selv.Dem holdt på ei stønn ,+ at dem sier aldrig mer :smiley:

PS:Husker ikke navnet på dette firma,men finner der ikke det her inne på BP så kan jeg prøve å finne et ut ? Har selvfølgelig ikkeno med dette firma å gjøre

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 2 år senere...

om en skal ta det selv med skrape lønner det seg å vente til det er kuldegrader, da er bunnstoffet hardt og vesentlig enklere å skrape av. var en her i havna som gjorde det i vinter, og skrapa ned en 29 foter på en helg. gjorde det selv for 2 år siden på min 28 foter, men når det var varmt, da var det temmelig slitsomt. om du skal gjøre det selv er dette en god skrape: http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Malingsskrape-16450/

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Et godt tips er å la båten stå på land en 8-10 år. Da er bunnstoffet blitt tørt og flakner stort sett av helt av seg selv :smiley:

Så den jobben skal jeg gjøre før neste sesong.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei skrapet vekk all gammel bunnstoff med biltema skrapen på en 28 fot seiler i vår. Brukte ca 3 lange dager på jobben, alle klær hår og ubeskyttet hud var blå i ca en uke etterpå, samt rusk i øyne varutrolig irriterende, hadde maske og briller, men brillene ble blå og luft masken ble tett. Drømte om kalk blåsing. Tror dette er mulig og leie og kalk mener jeg du kan få på biltema. Anbefaler ikke og skrapebilde

bilde

Ferdig resultat.

bilde

Sånn gjør du det Mariell. Husk at alle hull og åpninger i skjørtet må forsegles. Ser du i forkant på bildet har det her vært en liten lekasje via presenningfoldene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...