Ribtjenester Startet 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2011 Har en kompiss som driver med sandblåsing, han har pratet med leverandøren av utstyret, de anbefaler Kalk for fjerning av bunnstoff. Har noen prøvd dette? hilsen morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
skhauge Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Det fjerner nok bunnstoff, men tar det ikkje med top-coat i samme prosessen? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 flere tråder om dette fra før her på BP Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ribtjenester Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Nei de sier det er det beste, men må jo være forsiktig, mye krefter i sving:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Tom Rør Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Jeg har startet med skraping, men det suger big time. Kjøpte Biltema sin skrape, men den ble sløv etter veldig kort tid. Skal kjøpe ny skrape som forhåpentligvis er bedre. Båten står inne, og det støver vel endel denne kalkblåsinga, så det er vel utelukket for min del Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 det går vel ann og pakke inn skroget hvor det skal blåses, det må jeg gjøre hvis jeg fremdeles skal kunne se nabon i øya:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Vidar B Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Et tips til Tom Rør. Bruk en elektrisk båndpusser med 60-120 papir og skjerp eggen på skrapen. Skjerp eggen før den blir helt sløv. Brukt denne metoden selv og fungerer helt utmerked. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Hvordan virker denne? Har den blad? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Båndpusser`n har slipepapir som drives rundt som, nettopp et bånd. Enkelt og greit men bruk maske. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Det som gjorde at jeg benyttet kjemi/høytrykk når jeg fjernet bunnstoff var argumentet om at ved mekanisk fjerning må man tilføre like mye krefter enten det er sand eller kalk avhengig av hvor godt det enkelte bunnstoffet sitter. Virkemiddelet er det samme, mekanisk sliping med et mineral. På den andre siden blir det jo tett og fint igjen om man benytter 4-5 lag med 2-komp epoxy primer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TrondT Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 "Sitat VannTro Det som gjorde at jeg benyttet kjemi/høytrykk..." Hvilken kjemi og hvor høyt trykk? Er alltid på jakt etter måter å slippe skrapingen på... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Tine IV Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Søker dere her inne så er det om dette i bøtter , samt adr til et firma i Tønsberg som gjør jobben billig .Det fima var innom havna sist sommer,blåse rein en bla en 28 Sandvik kosta 3.000- .Tviler på om jeg hadde kjøpt ei skrape da,og det blir et flott resultat .Flere i havna her har brukt dette firma.Alle sammen har jeg sett resultatet av ,å det ser som sagt helt flott å fint ut.Han pakker inn båten,slik at det ikke søles eller på andre måter går utover nabo båten evt .Er jo en vannvittig jobb å skrape ned en 30 foter for hånd ,+ alle laga med praimer osv etterpå.Så jeg veit hva jeg hadde gjort,har foresten sett et par som har skrapa ned selv.Dem holdt på ei stønn ,+ at dem sier aldrig mer PS:Husker ikke navnet på dette firma,men finner der ikke det her inne på BP så kan jeg prøve å finne et ut ? Har selvfølgelig ikkeno med dette firma å gjøre Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
M/B Cathy Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Hei! Jeg tror jeg er i kontakt med samme firmaet nå. Kan det stemme at det heter skontorps vedlikehold ? Jeg har båten på Nøtterøy båtsenter og har vurdert å bruke dem. 3500 for min Atlantic syns jeg er en fin pris. Har ikke livsgnist nok til å skrape hele selv gitt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 brukte flinkemenn for 2 år siden.. de tok først med kalk, så litt granitt for å få bort resten. totalprisen for 32 fot seilbåt ble vel 13000, de skulle ha endel for utstyr osv.. timeprisen på arbeidet var ikke så gale. De jobba 2 mann i 2 dager.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Pettern1972 Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 om en skal ta det selv med skrape lønner det seg å vente til det er kuldegrader, da er bunnstoffet hardt og vesentlig enklere å skrape av. var en her i havna som gjorde det i vinter, og skrapa ned en 29 foter på en helg. gjorde det selv for 2 år siden på min 28 foter, men når det var varmt, da var det temmelig slitsomt. om du skal gjøre det selv er dette en god skrape: http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Malingsskrape-16450/ Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ask Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Hei I påsken fjern me alt av botnstoff på vår 38 fots katamaran. Eg leigde ein ungdom til å skrapa. Han brukte 19 timar. 130 kr/t. Det var det verdt. I tillegg brukte eg 6-8 timar sjølv, til finskraping. Fem lag med epoxy sytte eit par polakkar for. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Et godt tips er å la båten stå på land en 8-10 år. Da er bunnstoffet blitt tørt og flakner stort sett av helt av seg selv Så den jobben skal jeg gjøre før neste sesong. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gespen Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei skrapet vekk all gammel bunnstoff med biltema skrapen på en 28 fot seiler i vår. Brukte ca 3 lange dager på jobben, alle klær hår og ubeskyttet hud var blå i ca en uke etterpå, samt rusk i øyne varutrolig irriterende, hadde maske og briller, men brillene ble blå og luft masken ble tett. Drømte om kalk blåsing. Tror dette er mulig og leie og kalk mener jeg du kan få på biltema. Anbefaler ikke og skrape Ferdig resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Er det noe særlig populært å begynne med denne kalkblåsingen på en opplagsplass hvor båtene står med 1-2 meters avstand? Blir vel fort noen sure opplagsnaboer? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 det er vel alltid noen som er sure uansett hva man gjør. men denne apparaturen som blåser går det vel an å justere så det ikke støver så mye og samtidig sørger for god tildekking. ser for meg å dekke til fra fenderlist og ned med skikkelig plast og samtidig legge tilsvarende på bakken, skulle ikke være umulig da. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Sånn gjør du det Mariell. Husk at alle hull og åpninger i skjørtet må forsegles. Ser du i forkant på bildet har det her vært en liten lekasje via presenningfoldene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Det er en grisejobb uansett hvordan du gjør det. Men skulle jeg gjøre det selv vil jeg ha satset på skraping på denne båtstørrelsen. Kjøpet en elektrisk skrape + en vanlig med higspeedstål blad På en helg ville jobben være gjort. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Akkurat sånn var det jeg mente ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.