Jump to content

Service på seildrev, hva skal gjøres?


gps

Recommended Posts

Slik jeg har forstått det, skal volvo eiere bytte drevbelg hvert 7. år om man velger å følge manualen. Mange gjør ikke det fordi kostnaden er i 10-20 000 kroners klassen. Hva forsikringen sier om man er noen år på overtid får vel bli opp til hver enkelt å sjekke med sitt selskap. Mange velger uansett å utsette denne servicen. Ellers er propellen på et seildrev tiltet rett bakover, mens en moderne seilbåt med aksel gjerne har en vinkel på skrå nedover. Det gjør propellen på seildrevet mer effektiv enn akselen. Seildrev gir mindre vibrasjon, og man får visstnok mindre motorstøy i båter med seildrev. Fordelen med aksel er at man slipper skifte av belg, og dermed sparer denne utgiften.

Link to post
Share on other sites

Nokon som har høyrt om seglbåtar som har gått ned fordi belgen har gått sund?

 

-Ikkje eg heller. Eg skifta ein 12år gammal belg på VP-drevet vårt for tre-fire år sidan. Den gamle belgen var i så god stand at han sikker kunne stått i fleire år til.

 

Elles er ikkje jobben avskrekkande, og er du litt fingernem kan du klara det sjølv.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte er det normalt å skifte tetninger(belg?)på seildrev? Hvor stor operasjon er det?

Er det andre ting man må være oppmerksom på ved kjøp av bruktbåt med seildrev? Hvilke fordeler er det med seildrev kontra aksling?

 

Hvis du kan skru selv er det nødvendigvis ikke så mye arbeid. spørs om motoren må fram eller ikke. Kan være en fordel å ta av akselen til propellen for da er det lettere å få drevet inn i båten. Som sagt det værste er ofte motoren, spesielt om den er tung.

 

Når det skal sies så er det båter som ikke har byttet belg siden de vr ny på 80 tallet så de er rimelig robuste.

 

Fordelene er allerede nevn men kan tillføye:

Da motor og gear sitter sammen kan motoropphenget være mykere og derfor mindre vibrasjoner.

Propellen kommer dypere og nermere kjølen.

Mindre propellwalk da avstand til tørnepungt fra propell blir mindre.

Billigere å instalere for båtbygger ved bygging.

 

Negativt:

Vanskeligere å skifte anoder spesielt på langtur.

Større fare for at det kommer vann i gearoljen. Bør følges med på innimellom. Ikke kjøres med.

Koster litt å skifte belger hvis man ikke klarer det selv, men blir ikke mye penger per år egentlig.

Link to post
Share on other sites

...kostnaden er i 10-20 000 kroners klassen.

 

Det er en jobb som vanligvis tar 6-8 timer og med deler for ca. 2.000,- kr.

Totalen bør havne på rundt 12.000,- inkl mva.

Det som kan gjøre jobben mer tidkrevende er:

a) om det er mye korrosjon og boltene til klemringen knekker

b) lite plass til å flytte motoren forover, slik at den må helt ut av båten

c) noen seilbåter har ekstremt trang adkomst til motorrom

Link to post
Share on other sites

Lys med skarpt lys ned i foldene på belgen fra motorrommet.

Det skal være så rent som mulig. Sand eller små skarpe metallfliser kan ligge og vibrere/slite hull. Gummikvaliteten på Volvo Pentas belg er svært høy og holder nok 7 år med god margin. Det finnes en tråd om det her allerede, søk på seildrev og belg.

Link to post
Share on other sites

Kan være en fordel å sjekke i hullrommet på undersiden om det er fult av blåskjell. Når jobben med belgen skal gjøres er det lurt å stoffe på insiden av gummiklaffen.

 

På SD-20 drevet til Yanmar er det en tynn "innermebran" med vannalarm mellom hovedmembran og innermembran. Kan være lurt å kontrollere denne sensoren da ved årlig kontroll slik at man vet den virker.

 

Selve hovedmebranen er tykk og er av konstruksjon som et bildekk. Denne blir ikke fort utslitt!

Link to post
Share on other sites

Sand/metallfliser...:

Eg trur du skal vera svært tolmodig om du venter på at det skal bli hol i belgen på denne måten:)

Ja, det er å håpe!

Metallfliser kan være svært små og skarpe og lage hull i bildekk. Har vært med på det litt for mange ganger...

Rådet om en helt ren membran/belg på innersiden er neppe et dårlig råd uansett - som jeg viderebringer fra et Volvo Penta serviceverksted.

Har heldigvis ikke erfart uhell selv! Men så mye rart som kan samle nedi foldene seg der etter en motorinstallasjon...

Link to post
Share on other sites

Har ikkje tenkt å laga nokon diskusjon av dette, det er uansett klokt å halda det reint rundt belgen. Ja, eg har sett metallfliser laga hol i bildekk, men eit bildekk rullar i høg fart med stort trykk mot underlaget. Sand har eg til gode å sjå at lager hol i bildekk. Poenget mitt er at om risikoen er der, så er han i alle fall ikkje så veldig stor, og det er kanskje ikkje her den største risikoen ved båtlivet ligg:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...