Jump to content

Landkrabbe flytter på sjøen...


Jørgen H

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg er en kar på 31 fra nordland som vurderer sterkt å flytte på sjøen. Jeg har kun "normal" erfaring med livet på sjøen (oppvokst med sjark, og med endel åpne båter). Jeg har ALDRI seilt "skeivbåt" før, aldri vært i en heller. Vurderer å selge leiligheten og bilen, og få meg "mobil leilighet" på sjøen.

 

Jeg jobber offshore (2/4) og ser for meg at verste vinterperiodene ligger båten fast til kai feks i Bergen (utreiseplass for jobben min), men fra (kanskje) mars og til oktober(urealistisk??) kan jeg være litt på reise fra Tromsø til uhm, syden?..

Jeg har sett på endel forskjellige båter, og havner på Bavaria 39 - 42... Mye pga sandwitchskrog (isolering), størrelse og pris.

Jeg er 195 høy, og synes det kan være ok å stå oppreist i min "mobile leilighet til sjøs" :) Jeg sliter med å finne noen god oversikt over "ståhøyde i salong".. noen som kan være behjelpelig? vet at bavaria 42 visstnok skal ha 2,05 i salongen.. men fra hvilket årstall?? har sjekka http://www.lundebaat.no men de gir ikke noen gode svar der.

 

Nå har jeg snakket med banken, og de var rimelig imøtekommende kan man si, så jeg regner ikke med noen problem der.

Jeg må bruke noen mnd på å fikse det praktiske (har mye ting jeg må kvitte meg med i leiligheten, gjøre ferdig oppussing, og ellers ordne litt). Dette passer vel egentlig bra med tanke på båtpriser, eller hva? Detter ikke prisene endel på høsten?

 

Jeg har diskutert dette endel med noen på jobb, de mener at jeg ikke nødvendigvis behøver noen seilerfaring før jeg hopper i det, men jeg tenker å ta et seilkurs eller to før jeg kaster meg i det.. må liksom se litt mere hva det vil si seile før jeg kaster meg ut i det.

Jeg har sett på noe seilkurs i asker som går over en uke, regner med at et sånt kurs vil gi meg det jeg trenger. :)

Har også søkt og lest en hel del både her på forumet og andre plasser.

 

Så..

Synspunkter?

 

Jeg er veldig spent på hvilket budsjett man burde legge?

havneavgifter? vinterlagring? båtpolering høst/vinter? opplagspriser?

koster det mye å legge båten feks i bergen fra okt til mars? kan jeg bo i båten til tider samtidig da? er det ok å la båten ligge feks i bergen PÅ SJØEN i 2-3 mnd uten å egentlig være der(om vinteren)? kan selvfølgelig stikke innom to-tre ganger i mnd å se til den, men kan ikke av praktiske grunner regne med å stikke til båten på kort varsel.

 

Jeg jobber jo 2 uker i slengen, og ser for meg at jeg kan ligge i en ("tilfeldig") havn langs kysten de to ukene.. Er dette mulig, kan man avtale at båten ligger forlatt 2 uker her og der, selvfølgelig mot betaling? Er det mye risiko forbundet med dette?

vil jo nødig bruke forsikringa pga tyveri, eller andre ting så mange ganger.

apropo forsikring, hva ligger det på normalt?

 

Har mange spørsmål, men disse får stå først :)

Redigert av Jørgen H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting jeg legger merke til.

Opplag/kranløft/kaiplass/allt mulig er prisregulert i forhold til størrelse på båten, noen plasser etter en formel som bruker lengde, bredde og DYBDE på båten for å kalkulere pris.

Er dette korrekt? Sånn budsjettmessig, gir det store differanser over feks et år? Andre praktiske og økonomiske forskjeller på de 3 fot`ene?

For min del ville Bavaria 38/39 vært supert, men ser ut som at jeg MÅ på 42 for å kunne stå??? Hva tror dere som vet?

Link to post
Share on other sites

Spennende ide.

 

Du trenger etter mitt syn hverken seilkurs eller annet for å klare dette. Valg av båt ville jeg brukt litt tid på, da det er flere alternativer, med tildels ulike konsekvenser. B42 er etter mitt syn et "riktigere" valg enn 38/39. Men det er mange andre tilsvarende båter fra Jeanneau, Beneteau, Dufour osv som byr på omtrent det samme. Husk imidlertid at utstyr er dyrt, og du bør sette opp en liste over hva du ønsker å ombord og så sammenligne pris på rett grunnlag. Det er forøvrig mange tråder om valg av bobåt her på BP.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Lunde Båt Bavaria har vel ingenting med Johs Lunde å gjer. Men å bu i båt er kjempefint. Har bare 1,5 mnd erfaring, men eg syns dette er en fin måte å bu på. Eg bur i Bergen fram til mai, lenger og om eg kan det.

Båten min er 37 fot og har ståhøyde på ca 1.90m

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Valg av båt ville jeg brukt litt tid på, da det er flere alternativer, med tildels ulike konsekvenser. B42 er etter mitt syn et "riktigere" valg enn 38/39. Men det er mange andre tilsvarende båter fra Jeanneau, Beneteau, Dufour osv som byr på omtrent det samme.

 

Seilkurset tar jeg vel egentlig bare fordi at jeg ønsker å få en liten gjennomgang av ting som er lurt å kunne. Jeg planlegger jo å seile Bergen-Bodø... Så da vil det jo være greit med litt forkunnskaper iallefall :)

Ang båtvalg har jeg ingen egne meninger, og jeg hører bare på andre. Kommer til å ta meg litt tid på akkurat det, men tips mottas med takk!! Skal snakke litt mere med forskjellige båteiere, er rart med folk som har feks Ford, da er Toyota dritt.. Regner med at det er mye samme her :D

 

Utstyr ja, jeg ser jo at samme båtene koster par hundre med eller mindre enn hverandre, men ser jo at de dyreste har en lengre utstyrsliste ja.

Jeg har jo liten erfaring her også, men blir nok å hente inn ekspertise på det før jeg gjør noen valg.

Akkurat nå er jeg i den delen av planleggingen at jeg ønsker å se hva som skal til for å gjøre dette mulig, og hva det vil koste, hva må jeg budsjettere i tillegg til innkjøpet av båten. Sånnsett er konkursen i lundekonsernet ikke såå viktig, men greit å ta med seg.

 

Grunnen til at jeg nevnte akkurat bavaria 39 er at den har 1.96 i ståhøyde, og 42 har 2,05.. (ja, og at den skal være bedre isolert, men akkurat det gjelder vel mange andre båter?).

Redigert av Jørgen H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isolasjonsmessig vil det ikke være noen store forskjeller mellom båtene. Om det står bavaria, beneeteau eller jeaneau på skutesiden så er det tilnærmet samme isolerende egenskaper. Det du må finne er en båt du trives med! Som nybegynnerseiler tror jeg Bavaria vil være en utmerket båt til ditt behov. Den har forholdsvis ok ståhøyde, seiler greit og du får en forholdsvis ny båt for en rimelig penge. Jeg har bodd i seilbåt i 7 år og trives fortsatt veldig med det. Kranløft, vedlikehold og slikt utgjør ikke de store beløpene. Båtplass ( ihvert fall i østlandsområdet) kan fort bli en betydelig kostnad (ca. 50000 i året inkl. strøm for mitt vedkommende og da bor jeg IKKE på aker brygge), nødvendige oppgraderinger og ikke minst verditapet er det som utgjør de store kostnadene for min del. Jeg vet ikke hvordan bavaria stiller seg da. De er jo ganske rimelige nye og tidligere var i hvertfall praksisen at inngangsmodellene ble noen kr rimligere for hver nye modell som kom. Andre bavaria-eiere har sikkert erfaring med dette. Selv om inngansprisen på båten er forholdsvis lav, så er det ingen tvil om at det er mange båter på markedet og en må nok regne med å gå endel ned i pris for å få solgt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

liten kommentar vedr seilerfaring

har vært der selv ( totalt uten seil erfaring / aldri vært i seilbåt før - og kjøpte ny båt )

 

aller første tur, med kjæreste og bror - lå i en lun vik og tøffa ut for motor i åpent farvann

med heist storseil og normal fokk.

 

det blåste friskt , båten la seg nesten flat , dama skreik desperat nede i salongen,

og båten skente ut og skjøt fart -- og fytti helsike hvor moro det var ...en av mine aller beste båt turer - en skikkelig høydare!

 

peace of cake , men ta det litt mer med ro i starten og ordne klart med nok reve muligheter

i stor seilet og kjøp stormfokk , dersom du skal være utpå når det blåser.

Link to post
Share on other sites

 

det blåste friskt , båten la seg nesten flat , dama skreik desperat nede i salongen,

 

 

Hehe.. da hadde du flaks som ikke fikk "Seilsprengt Kjærring" (Faguttrykk).

Har hørt om de som har "tøffet" seg utpå, med det resultat at fruen NEKTER å noen gang være med igjen. Da ender man opp med å måtte selge båten og får seg en gammel rønne av en hytte i et myggbefengt høl et sted uti gokk. (grøss..)

 

Ang seilkurs, har jeg lenge hatt lyst til å melde meg på seilkurs som går fra Bergen og over til Sjetland/Orkenøyene. Det kan kombineres med båtførerprøve og VHF-sertifikat. Jeg har enda ikke tatt meg råd/tid det, men hadde vært en fin tur. Før man heiser seil, er seilbåten bare en veldig lettmanøvrerbar motorbåt som tåler masse sjøgang.

 

Lykke til med valget av båt. Det er en del tråder her inne som handler om det å bo fast i båt, så du kan sikkert få noen bra tips der om du leser deg igjennom.

(Lettere å google enn å bruke søkefunksjonen her inne når du leter etter tråder her på Baatplassen)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

et forslag: Hva om du søker opp en del båtboere (ta deg en tur på Aker brygge neste gang du er i Oslo) og så kan du spørre forskjellige båtboere om hva de er mest fornøyd med og hva de misliker mest med de båtene de har valgt. Det er jo en stor investering, og de fleste kjøper jo en båt eller to før man vet helt hva man foretrekker/trenger av løsninger.

 

Skulle jeg bodd i båt ville jeg vurdert en båt med dekksalong og hvor man kan sitte inne og føre båten. Begrunnelsen for dette er at man får en mye lengre brukssesong. På vinteren er dette av mindre betydning siden man gjerne dekker til båten uansett for å slippe for mye snømåking.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jo, skal kontakte folk som bor i båter, godt tips egentlig!

Har sett endel på andre båter, men det er jo nesten umulig å finn eut noe om hvor høy de er i salongen, ser også dette med utstyr.

Finner vel egentlig ut at hvis man kjøper en litt eldre båt(rundt 2000) får man fremdeles veldig mye båt, men med mer utstyr.

 

Men, har prøvd å legge opp noen seilingsruter på gulesider.no, bare for å få ett visst perspektiv om hvor lang tid det vil ta å seile(kjøre) fra en plass til en annen. Noen som har noen andre plasser som er bedre? hva bruker dere for å planlegge slikt "hjemmefra"?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...