Jump to content

Hull i drivknutebelg på 280 DP


FJORDNORD

Recommended Posts

Hei! Oppdaget nettopp ved slipping av båten ,at det var hull i drivknutebelgen.(280 DP drev)

Lurer på i forbindelse med skifting av belgen, om hvor mye annet jeg strengt tatt må bytte?

Har ringt rundt til div. Båtreparatører ang. dette :Og stilt dette spørsmålet, og fått mildest talt "sprikende" svar,fra skifte av drivknute,aksling,lagre osv. osv.= Jeg kan altså beholde propellene (såvidt;-) men resten må byttes. Til den andre varianten:Hvis alt virker o.k (0 rust på aksling,drivknute osv.) og alt fungerer er det bare og vaske og olje drivknuten etc. godt,og bare montere ny belg.Så jeg lurer på om noen her på Båtplassen har noen innspill i så måte. Skal også nevnes at jeg hadde en Draco for noen år tilbake med 280 singelprop drev med samme feil,som jeg kjørte rundt med i nesten 1 1/2 år uten å være klar over at drivknutebelgen var røket,og hadde ingen drifts forstyrrelser i løpet av den tiden. Takknemlig for råd/ svar.

(Motoren er forresten en V.P AQAD40-86mod.)

Link to post
Share on other sites

Du må begynne med å tappe oljen av drevet å se om det har kommet vann inn.

Deretter må aksel / kryss sjekkes for rust og vann, og at det ikke er slakk eller annet, og dersom det er smørenipler må det smøres.

Dobbeltlagerboksen, som er den som sitter der akselen går inn i drevet bør taes ut for å sjekke om det er tegn til lekkasje.

 

Den vanligste skaden som oppstår ved vann inn i belgen på et AQ280 drev, og som virkelig drar opp prisen, er at lagrene i svinghjulshuset ryker, og at motoren må ut for å skifte disse, så disse bør sjekkes skikkelig, noe som kan være vanskelig ettersom akselen som står fast i de lagrene sitter fast i svinghjulet på motoren.

 

Med andre ord kan det være alt fra å skifte belg -> tut og kjør,

til motor ut, svinghjulskåpe av, motor inn, drev i tusen deler med alt nytt av pakninger, drev med skader på gear som ikke lønner seg å reparere osv.

 

Drevet kan trykk/vakuum testes, men dette er ikke alltid helt sikkert, men ingen vann i oljen er som regel et godt tegn, og dersom det ikke viser å være tegn til lekkasje ved dobbeltlagerboksen heller er det som regel ikke noe poeng i å åpne noe mer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde den sjauen i sommer på 8 måneder gammel belg. Regner med at det er isen som har tatt den på vinteren.

Hos oss kom det saltvann inn i svinghjulshuset og starteren tok kvelden.

Ville tatt bryet med å nappe ut starteren og se om det er saltvann/rust der. Hvis deterdet kan den kanskje berges, men da må du bytte tetninger inn mot motoren.

 

Vi måtte bytte knuter, tetting ned til drevet og olje ettersom det var rusti lagrene og vann i oljen.

Byttet også lager inn mot motor samt tetninger.

 

Ville kjent på knutene, sjekket starteren for salt og sjekket oljen i drevet for vann.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

P.S er det noen som vet om det finnes noen smørepunkter(nipler) til svinghjulslagrene til V.P AQAD40B? Har sett smørenipler på noen andre V.P motorer,men her er jammen ikke sikker,(her hos meg er det så trangt baki der mot transomen,at det hadde vært en STOR fordel,å vite hva jeg skulle se ettet(altså,om det i hele tatt er noen smørenipler der)bortsett fra den på styregaffelen altså.

Takknemlig for svar :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...