Jump to content

Optima eller Maxxima, hvilket anbefales til baugpropell


skhauge

Recommended Posts

Skal sette et batteri fremme i båten ved baugpropell. Var tenkt å bruke optima, men ser at maxxima batteriet har geniale tilkoblinger (6stk?) på topp + siden. Kan maxxima batteriet settes ned i en luke under sofa slik som optima skal kunne plasseres? Tenker på knallgass + egenskaper under slag/helninger. Hvilket av batteriene er best til mitt formål? Ser ut som prisen er ganske lik på desse.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt begge to. 1 stk Optima som startbatteri til en 42 motor,og som samtidig var koblet til baugpropell på 3kw. Aldri startproblemer, men ved mye sammenhengende bruk av baugpropellen, ble effekten lavere. Dette batteriet fikk mye belastning men det holdt så lenge jeg hadde båten(8år). Batteriet ble ladet med føler på forbruksbatteriene og fikk mye overlading, uten at jeg kunne registrere noe problem av den grunn. Nå har jeg 2 stk maxxima i paralellkobling til en ca 6kw baugpropell. Ikke hatt noe problemer og effekten holder seg lenge ved kontinuerlig bruk. Disse batteriene er nå 6 år.

Optima eller maxxima virker som like gode batterier, så det blir vel prisen som er avgjørende.

Link to post
Share on other sites

Dette batteriet skal kun brukes til baugpropell. 2,2kw. Det vil få lading fra eksisterende system. Det blir batteri isloator (rele) mellom optima og batteriene som er i maskin rom. Tenkte å ta lading fra forbruksbatteri. For sikkerhetsskyld har ag lagt opp 95mm2 kabel fra maskin rom frem til Optima. Ja, eg kunne klart meg uten optima fremme. Bak setter eg en fjernstyrt hovedstrømbryter slik at eg fra styreposisjon kan isloere baugpropell systemet helt fra det øvrige ombord. Eg må sjekke de fysiske mål som er på Maxxima. Optima er iallefall ingen problem å plassere.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende gassing tror jeg ikke det har noe å bety. Maxxima batteriene hos meg, står rett ved baugpropellen under en seng uten ventilasjon av noe slag. Det blir noe kullstøv fra børstene så elektromotoren i baugpropellen er ikke tett. Dette er orginalmontert fra Beneteau. Batteriene får også ladespenning fra føler på forbruksbatteriene. Forrige båt hadde samme opplegg uten problemer og der sto batteriet kun 20 cm fra elektromotoren. Ut ifra data på CCA ser det ut til at du bør velge optima da det leverer litt bedre effekt.(regner med at antall ampere er likt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...