Geir Hel Startet 24.Februar.2011 Del på Facebook Startet 24.Februar.2011 Fikk meg ein bosh dynamo dynamo i sommer som eg monterte, det står 34/90 amp på den. Den fungerte fint de 2 første dagene, men etter at eg hadde demontert den for å sjekke børstene, så må eg ruse motoren opp til 1300 før den starte å lade, etter det lader den selv med motoren på tommgang. Bytta te ny regulator for 1 uke siden, den lader bedre nå men må forsatt ruse opp te 1300. Hvor bør eg starte feilsøkingen? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
mateco Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Start med å sjekke opp ladelampe og tilkobling til D+ Dynamoen trenger noe strøm på rotorfeltet for å starte ladningen. Hos deg kan det tyde på at du ikke har denne tilkoblingen i orden, og at ladning starter på restmagnetismen når du ruser opp ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
arnbr0 Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Jeg hadde samme problem på på Ford/Sabb 2715. Leste noen tråder her på forumet som anbefalte å skifte til en ladelampe med noe større amp. styrke for å få bedre/tidligere magnetisering av spolen i dynamoen. Jeg løste problemene ved bare å rense kontaktpunktene for ladelampen Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Eg burde egentlig kunne dette, men i det kabelrotet så blir eg bare i tvil. Si at eg skal legge nye ledninger for lade lampa, hvor og hvordan skal eg ta ifra pluss og minus . å hvor mangen watt bør pæra være på? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
mateco Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Pluss kabel til ladelampa tar du fra batteriet via en bryter eller tenningslås. Minus tar du fra D+ tilkoblingen på dynamoen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
arnbr0 Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Du bør nokk vente på en fyldig forklaring fra en av elektrikerene på forumet, men jeg tror at ladelampen får + fra tenningslåsen og + fra D+ på dynamoen. Dette fungere antagelig som jord for ladelampen og strømsetter viklingene i dynamoen. Da dynamoen begynner å lade får ladelampen + også fra "andre siden" og slukker. jeg husker ikke watten på ladelampen, men det må være noen få watt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Bruk en 12V pære på ca. 4-5 W Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Geir Hel Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Jess flott takk :-) går om el anlegget for å teste det først, får prøve med 5 og 2 watts pære, Men di to amp talla på 34/90 hvordan vet eg om den er stilt på 34 eller 90 amp? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Lyser ladelampen (som den skal) når du vrir om tenningsnøkkelen, altså før du vrir videre for å starte? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Geir Hel Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Den gjorde det frem te eg feilsøkte i oktober eingang, etter det så har eg ikke hatt pæra i såg eg i dag, Første eg gjør i morgen etter ørten kaffe kopper og røyk er omkoble ledningsnettet fra pluss og d+ gjennom ei pære. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Se det ja, da tror jeg nok ladingen starter uten å ruse motoren. Ta en kikk på pæren også med det samme og se om du kan lese av hvor mange watt den er på i tilfelle det ikke skulle funke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mateco Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) Første eg gjør i morgen etter ørten kaffe kopper og røyk er omkoble ledningsnettet fra pluss og d+ gjennom ei pære. PS! Ikke glem en evt.bryter eller via tenningslås. Kretsen må brytes når motor stanses!! Hvis ikke tappes batteriet ved stillstand!! Lykke til !! Bjørn Redigert 24.Februar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
arnbr0 Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Jeg mener at det stod en advarsel i en instruksjonbok en gang om at dynamoen kunne skades hvis den ble kjørt uten at dynamoen var strømsatt over ladelampen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Nei, det har ingenting å si !! Derimot, om kobling mellom dynamo og batteri brytes mens dynamo lader, ja da kan diodene i dynamoen ryke! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Geir Hel Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 PS! Ikke glem en evt.bryter eller via tenningslås. Dette er for å sjekke at det er feil i elsystemet mitt. funke det så følge eg ledningen til dynamoen. Merkelig at eg skal ha sånn problem nå når båten ble bygd i 1937, hehehe... Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 La egen kabel fra pluss pol te pæra på 6 watt, nei virka ikke, lyspæra lyste ikke å eg måtte ruse for å få lading. la kabel fra D+ te pæra pluss kablen fra pluss pol, pæra lyse forsatt ikke å eg må ruse for å få lading. Siste eg gjorde var å tok kavlen i fra pluss pol med sikring nå å tok den direkte på D+, NEI måtte ruse for å få lading.. Så nå har eg null peiling før eg demontere hele dynamoen og late som eg fikse den for så å reingjøre den og sette den i sammen. Har jo den orginale laderen men der virker ikke timetelleren, og den har mindre amp Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
arnbr0 Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Da må jeg melde pass LEVIND. Jeg synes det er merkelig at ikke ladelampen lyser da den blir kobblet slik som du beskriver. Er det god jordforbindelse mellom batteri og dynamo ? Kansje du må prøve en annen dynamo for å sjekke om det er feil med den du har problemer med. Pæra har du selvfølgelig testet? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Ja pæra fungerer, og ja har egen jord ledning skrudd på dynamoen. Skal sprette den opp ein dag, kan jo være dårlig kontakt inni dynamoen på D+ Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Sjøtunga Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Du sier i starten på tråden at feilen oppstod etter at eg hadde demontert den for å sjekke børstene Siden du nå har verifisert at pæra og kablingen er OK, så er det vel all mulig grunn til å sjekke børstene en gang til? En av dem kan f eks ha kilt seg slik at den ikke har kontakt med rotoren. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Geir Hel Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 satt i nye børster for 1 uke siden, men klart alt må sjekkest. kan hende den også er satt i litt feil Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
motor Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Filte du kantene litt på børstene slik at de glir godt inn mot sleperingen. Ofte er denne litt slitt å da kan man få litt problemer til alt er slitt til slik at det blir god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Demonterte dynamoen, fant fort ut feilen, loddingen på D+ bolten var brøten, så eg lodda litt så nå fungere det som det skal Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Gratulerer! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Geir Hel Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Gratulerer! Takker etternavn bror. på tide med fremgang etter div motgang. Håper 220 amp batteriet fungere som det skal Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.