Jump to content

Bosh dynamo starte ikke å lade før på 1300 omdreininger


Geir Hel

Recommended Posts

Fikk meg ein bosh dynamo dynamo i sommer som eg monterte, det står 34/90 amp på den.

Den fungerte fint de 2 første dagene, men etter at eg hadde demontert den for å sjekke børstene, så må eg ruse motoren opp til 1300 før den starte å lade, etter det lader den selv med motoren på tommgang.

Bytta te ny regulator for 1 uke siden, den lader bedre nå men må forsatt ruse opp te 1300.

 

Hvor bør eg starte feilsøkingen?

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Start med å sjekke opp ladelampe og tilkobling til D+

 

Dynamoen trenger noe strøm på rotorfeltet for å starte ladningen. Hos deg kan det tyde på at du ikke har denne tilkoblingen i orden, og at ladning starter på restmagnetismen når du ruser opp !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du bør nokk vente på en fyldig forklaring fra en av elektrikerene på forumet, men jeg tror at ladelampen får + fra tenningslåsen og + fra D+ på dynamoen. Dette fungere antagelig som jord for ladelampen og strømsetter viklingene i dynamoen. Da dynamoen begynner å lade får ladelampen + også fra "andre siden" og slukker. jeg husker ikke watten på ladelampen, men det må være noen få watt.

Link to post
Share on other sites

Lyser ladelampen (som den skal) når du vrir om tenningsnøkkelen, altså før du vrir videre for å starte?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se det ja, da tror jeg nok ladingen starter uten å ruse motoren. Ta en kikk på pæren også med det samme og se om du kan lese av hvor mange watt den er på i tilfelle det ikke skulle funke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Første eg gjør i morgen etter ørten kaffe kopper og røyk er omkoble ledningsnettet fra pluss og d+ gjennom ei pære.

 

PS! Ikke glem en evt.bryter eller via tenningslås. Kretsen må brytes når motor stanses!! Hvis ikke tappes batteriet ved stillstand!!

 

Lykke til !! :flag_bp:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

La egen kabel fra pluss pol te pæra på 6 watt, nei virka ikke, lyspæra lyste ikke å eg måtte ruse for å få lading.

la kabel fra D+ te pæra pluss kablen fra pluss pol, pæra lyse forsatt ikke å eg må ruse for å få lading.

 

Siste eg gjorde var å tok kavlen i fra pluss pol med sikring nå å tok den direkte på D+, NEI måtte ruse for å få lading..

 

Så nå har eg null peiling før eg demontere hele dynamoen og late som eg fikse den for så å reingjøre den og sette den i sammen.

 

Har jo den orginale laderen men der virker ikke timetelleren, og den har mindre amp

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Da må jeg melde pass LEVIND. Jeg synes det er merkelig at ikke ladelampen lyser da den blir kobblet slik som du beskriver. Er det god jordforbindelse mellom batteri og dynamo ? Kansje du må prøve en annen dynamo for å sjekke om det er feil med den du har problemer med. Pæra har du selvfølgelig testet?

Link to post
Share on other sites

Du sier i starten på tråden at feilen oppstod

 

etter at eg hadde demontert den for å sjekke børstene

 

Siden du nå har verifisert at pæra og kablingen er OK, så er det vel all mulig grunn til å sjekke børstene en gang til? En av dem kan f eks ha kilt seg slik at den ikke har kontakt med rotoren.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...