Jump to content

Korrigere timeantallet på nye VDO turtellere..


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Det er skiftet ut de orginale turtellerene i båten min til VDO klokker med digital visning av timeantallet og dermed så stemmer ikke timeantallet som står på de nye med faktiske timer på motorene..

 

Jeg ønsker å få korrigert dette slik at de viser rett, etter som jeg har forstått det så teller de ikke timer uten at dynamoen lader (antar at de må ha noen pulser fra "w" uttaket fra dynamo).

 

Hvordan kan jeg lure de til å telle uten at motorene går ?

 

Kaptein_Kaos

Link to post

Lag et lite klistremerke med "turteller skiftet ved xxx timer" og klistre det et egnet sted ombord. Da er det lett å regne seg til korrekt timetall hvis nødvendig. Det viktigste formålet med timeteller er jo å følge med på forbruk og serviceintervaller, og det klarer du jo fint selv om du begynner på null...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Som Zach skriver, vil timetælleren tælle når der er spænding på inputterminalen. +w giver impulser til omdrejningstælleren og spænding til timetælleren. Jeg har selv haft en ny timetæller tilkoblet i i +900 timer for at få den til at passe med den gamle timetæller.

Tilkoblingsskemaet giver informationer om hvordan tilkoblingen skal ske. Typisk skal der +12V, "0"/jord satidig 12V på den klemme som kommer fra generatoren (+W?) for at få timtælleren til at gå.

Link to post
Kaptein_ Kaos : De som jeg har teller ikke når bare tenningan står på..
Kan være den er avhengig av turtall. Det finnes noen som regner ut fra turtallet. Eksempel: 2400 omd gir en driftstime(60 min) Hvis du da går med bare 1200 omd må du gå i to timer for å få registrert en driftstime. Vet ikke om dette er vanlig i båt, men på anleggmaskiner er det mye brukt.

 

Ofte angitt med liten skrift like over eller under telleverk. Eksempel : 1h/2400 omd

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
mthoms : Det er et yderst usædvanligt princip for en elektronisk tæller.
Tvertimot, dette er mer og mer brukt på nyere motorer. Men det er klart at kjøper man en på biltema som kan brukes på mange motorer vet ikke den hvilke turtall som er mest hensiktmessig for akkurat din motor. Jeg tenker på den orginale turteller som er levert med motor.

 

Ved turtallsavhengig timeteller får man bedre info for serviceintervall. Det er jo forskjell på en som går 10 klokketimer med full belastning, og en som bare tusler rundt på tomgang i 10 klokketimer.

Turtallet blir også registrert i motorens elektroniske styreenhet. Når mekanikker kobler til pc kan han lese av store mengder data. Er det registrert 100 klokketimer, men 130 driftstimer, viser det at motor har gått med høyt turtall. Det motsatte hvis antall driftstimer er lavt. På en moderne bil kan man lese av klokketimer, driftstimer, km, forbruk pr km, overrusninger, til og med hvor mange millioner omdreininger motor har foretatt. Ut fra disse data kan man lese av om foreksempel forbruk er for høyt, eller om bilen trenger oftere service. Mange biler gir jo beskjed selv når de skal på service, nettopp ut fra registrerte data.

 

Litt på siden dette, men kanskje mekanikker vet mer enn vi aner når han kobler til pc. :smiley:

 

Forøvrig en liten trykkleif i mitt første innlegg. Det skulle stått 1h/2400rmp og ikke omd. Det ble litt blanding av engelsk og norsk. Hilsen Ola fra Sandefjord :crazy:

Link to post

Den rene timetelleren fra VDO teller timer når når den får d+ spenning.

Den kombinerte ser ut til å benytte spenningen (trefaset vekselspenning) fra W uttaket som start signal til timetelleren. Lite sannsynlig at den er turtallsstyrt siden dette er et universalinstrument. Det er fullt mulig at den ikke trenger vekselspenning her og at det holder med likespenning for å få den til å starte å telle som "mthoms" mener.

Link to post

............

Den kombinerte ser ut til å benytte spenningen (trefaset vekselspenning) fra W uttaket som start signal til timetelleren. Lite sannsynlig at den er turtallsstyrt siden dette er et universalinstrument. Det er fullt mulig at den ikke trenger vekselspenning her og at det holder med likespenning for å få den til å starte å telle som "mthoms" mener.

 

Et noe misforstått begrep!

 

W uttaket gir ikke noe "trefaset vekselspenning". W uttaket er egentlig tilkoblet den ene siden på en av dynamoens tre statorviklinger.

W uttaket gir en pulserende likespenning, positive eller negative del av sinuskurven, avhengig om W er koblet mot Minus eller Pluss.

 

Den pulserende likespenningen er tilnærmet stabil og måler ca. 6,8 VDC. Pulsene variere selvfølgelig med turtallet, og benyttes da også av turtelleren.

 

wvolt.jpg

 

Multimeter settes på DC. Rød målepinne på W-uttak og sort-målepinne på Minus. Du måler da W-uttakets plusspulser av vekselspenningen. 6.88 V DC !

 

 

wfrekvens.jpg

 

Målt frekvens med de samme tilkoblingene som over.

 

6psinusw.gif

 

Typisk sinuskurver fra en statorvikling ved 1 rotasjon og rotor med 6 polpar.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Tvertimot, dette er mer og mer brukt på nyere motorer.

.............

Ved turtallsavhengig timeteller får man bedre info for serviceintervall. Det er jo forskjell på en som går 10 klokketimer med full belastning, og en som bare tusler rundt på tomgang i 10 klokketimer.

Turtallet blir også registrert i motorens elektroniske styreenhet. Når mekanikker kobler til pc kan han lese av store mengder data. Er det registrert 100 klokketimer, men 130 driftstimer, viser det at motor har gått med høyt turtall. Det motsatte hvis antall driftstimer er lavt. På en moderne bil kan man lese av klokketimer, driftstimer, km, forbruk pr km, overrusninger, til og med hvor mange millioner omdreininger motor har foretatt. Ut fra disse data kan man lese av om foreksempel forbruk er for høyt, eller om bilen trenger oftere service. Mange biler gir jo beskjed selv når de skal på service, nettopp ut fra registrerte data.

.................

 

Kan du gi et mere konkret eksempel på "turtallsavhengig driftstimeteller".....???

 

Fakta er at motorens turtall alene ikke forteller oss noe om motorens faktiske belastning !!

Til det trengs langt flere og parametre som forbruk, spyleluft trykk, etc.ect.

 

Og når det gjelder belastning så kan det også være at en dieselmotor som har vært kjørt i 1000 driftstimer med 30% belastning har et større vedlkeholdsbehov enn en tilsvarende motor med 80% belastning.

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

W uttaket gir ikke noe "trefaset vekselspenning". W uttaket er egentlig tilkoblet den ene siden på en av dynamoens tre statorviklinger.

W uttaket gir en pulserende likespenning, positive eller negative del av sinuskurven, avhengig om W er koblet mot Minus eller Pluss.

 

Den pulserende likespenningen er tilnærmet stabil og måler ca. 6,8 VDC. Pulsene variere selvfølgelig med turtallet, og benyttes da også av turtelleren.

 

Har du da et tips til hvordan jeg skal få turtelleren til å telle timer ?

 

Kaptein_Kaos

Link to post

Heisann!

 

Signalet til turteller trenger ikke nødvendigvis å ha noe å gjøre med en evt. timeteller, men om så er så kan det være at signal i fra W også benyttes til å trigge timetelleren.

 

Hva slags VDO turteller m/timeteller er det du har? Har du en link til monteringsveiledning/koblingsskjema?

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...