Kaptein_Kaos Startet 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2011 Det er skiftet ut de orginale turtellerene i båten min til VDO klokker med digital visning av timeantallet og dermed så stemmer ikke timeantallet som står på de nye med faktiske timer på motorene.. Jeg ønsker å få korrigert dette slik at de viser rett, etter som jeg har forstått det så teller de ikke timer uten at dynamoen lader (antar at de må ha noen pulser fra "w" uttaket fra dynamo). Hvordan kan jeg lure de til å telle uten at motorene går ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 (redigert) Jeg justerte timetelleren slik: Koblet til 12 volt (hjemme). Det var neppe en VDO timeteller, men som regel telles den tiden tenningen står på. Og lot spenningen stå tilkoblet X antall døgn (a 24 t) til timetelleren stemte ca med timetallet på motoren. Redigert 24.Februar.2011 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 .... (antar at de må ha noen pulser fra "w" uttaket fra dynamo). .... Eller et D+ -styrt "driftsrele" !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaptein_Kaos Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Koblet til 12 volt (hjemme). Det var neppe en VDO timeteller, men som regel telles den tiden tenningen står på. De som jeg har teller ikke når bare tenningan står på.. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Lag et lite klistremerke med "turteller skiftet ved xxx timer" og klistre det et egnet sted ombord. Da er det lett å regne seg til korrekt timetall hvis nødvendig. Det viktigste formålet med timeteller er jo å følge med på forbruk og serviceintervaller, og det klarer du jo fint selv om du begynner på null... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 De som jeg har teller ikke når bare tenningan står på.. Da er det kanskje slik som Mateco er inne på? Det må være mulig å finne ut av dette hvis du har koblingsskjema over det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 En dymolapp (tekstmaskin) med +2000 t. (det aktuelle tallet ditt selvfølgelig) klistret på instrumentet like ved "telleverket" De fleste greier å legge sammen 2 tall. Sorry, var jo egentlig ikke en slik løsning du etterstrebet, men enkelt er det dog. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Kan du ikke bare føre det gamle timetallet inn i loggboken, og så starte på null slik den står nå. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SeaRaymond Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Hehehehe,,,, vi svarer ikke på det det spøres om Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Som Zach skriver, vil timetælleren tælle når der er spænding på inputterminalen. +w giver impulser til omdrejningstælleren og spænding til timetælleren. Jeg har selv haft en ny timetæller tilkoblet i i +900 timer for at få den til at passe med den gamle timetæller. Tilkoblingsskemaet giver informationer om hvordan tilkoblingen skal ske. Typisk skal der +12V, "0"/jord satidig 12V på den klemme som kommer fra generatoren (+W?) for at få timtælleren til at gå. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 (redigert) Kaptein_ Kaos : De som jeg har teller ikke når bare tenningan står på..Kan være den er avhengig av turtall. Det finnes noen som regner ut fra turtallet. Eksempel: 2400 omd gir en driftstime(60 min) Hvis du da går med bare 1200 omd må du gå i to timer for å få registrert en driftstime. Vet ikke om dette er vanlig i båt, men på anleggmaskiner er det mye brukt. Ofte angitt med liten skrift like over eller under telleverk. Eksempel : 1h/2400 omd Redigert 25.Februar.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Kan være den er avhengig av turtall. Det finnes noen som regner ut fra turtallet. Det er et yderst usædvanligt princip for en elektronisk tæller. Jeg kender det kun fra ældre mekaniske systemer. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 mthoms : Det er et yderst usædvanligt princip for en elektronisk tæller.Tvertimot, dette er mer og mer brukt på nyere motorer. Men det er klart at kjøper man en på biltema som kan brukes på mange motorer vet ikke den hvilke turtall som er mest hensiktmessig for akkurat din motor. Jeg tenker på den orginale turteller som er levert med motor. Ved turtallsavhengig timeteller får man bedre info for serviceintervall. Det er jo forskjell på en som går 10 klokketimer med full belastning, og en som bare tusler rundt på tomgang i 10 klokketimer. Turtallet blir også registrert i motorens elektroniske styreenhet. Når mekanikker kobler til pc kan han lese av store mengder data. Er det registrert 100 klokketimer, men 130 driftstimer, viser det at motor har gått med høyt turtall. Det motsatte hvis antall driftstimer er lavt. På en moderne bil kan man lese av klokketimer, driftstimer, km, forbruk pr km, overrusninger, til og med hvor mange millioner omdreininger motor har foretatt. Ut fra disse data kan man lese av om foreksempel forbruk er for høyt, eller om bilen trenger oftere service. Mange biler gir jo beskjed selv når de skal på service, nettopp ut fra registrerte data. Litt på siden dette, men kanskje mekanikker vet mer enn vi aner når han kobler til pc. Forøvrig en liten trykkleif i mitt første innlegg. Det skulle stått 1h/2400rmp og ikke omd. Det ble litt blanding av engelsk og norsk. Hilsen Ola fra Sandefjord Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Den rene timetelleren fra VDO teller timer når når den får d+ spenning. Den kombinerte ser ut til å benytte spenningen (trefaset vekselspenning) fra W uttaket som start signal til timetelleren. Lite sannsynlig at den er turtallsstyrt siden dette er et universalinstrument. Det er fullt mulig at den ikke trenger vekselspenning her og at det holder med likespenning for å få den til å starte å telle som "mthoms" mener. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Alegria : Det er fullt mulig at den ikke trenger vekselspenning her og at det holder med likespenning for å få den til å starte å telle som "mthoms" mener.Ja, det er jeg enig i, men siste innlegget mitt er som nevnt litt på siden, og kanskje ikke så vanlig i båt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 ............ Den kombinerte ser ut til å benytte spenningen (trefaset vekselspenning) fra W uttaket som start signal til timetelleren. Lite sannsynlig at den er turtallsstyrt siden dette er et universalinstrument. Det er fullt mulig at den ikke trenger vekselspenning her og at det holder med likespenning for å få den til å starte å telle som "mthoms" mener. Et noe misforstått begrep! W uttaket gir ikke noe "trefaset vekselspenning". W uttaket er egentlig tilkoblet den ene siden på en av dynamoens tre statorviklinger. W uttaket gir en pulserende likespenning, positive eller negative del av sinuskurven, avhengig om W er koblet mot Minus eller Pluss. Den pulserende likespenningen er tilnærmet stabil og måler ca. 6,8 VDC. Pulsene variere selvfølgelig med turtallet, og benyttes da også av turtelleren. Multimeter settes på DC. Rød målepinne på W-uttak og sort-målepinne på Minus. Du måler da W-uttakets plusspulser av vekselspenningen. 6.88 V DC ! Målt frekvens med de samme tilkoblingene som over. Typisk sinuskurver fra en statorvikling ved 1 rotasjon og rotor med 6 polpar. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mthoms Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Tvertimot, dette er mer og mer brukt på nyere motorer. Se, det er nyt for mig. Jeg formoder det drejer sig om instrumenter fra motorleverandøren og ikke "de andre". Godt at vide. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 (redigert) Tvertimot, dette er mer og mer brukt på nyere motorer. ............. Ved turtallsavhengig timeteller får man bedre info for serviceintervall. Det er jo forskjell på en som går 10 klokketimer med full belastning, og en som bare tusler rundt på tomgang i 10 klokketimer. Turtallet blir også registrert i motorens elektroniske styreenhet. Når mekanikker kobler til pc kan han lese av store mengder data. Er det registrert 100 klokketimer, men 130 driftstimer, viser det at motor har gått med høyt turtall. Det motsatte hvis antall driftstimer er lavt. På en moderne bil kan man lese av klokketimer, driftstimer, km, forbruk pr km, overrusninger, til og med hvor mange millioner omdreininger motor har foretatt. Ut fra disse data kan man lese av om foreksempel forbruk er for høyt, eller om bilen trenger oftere service. Mange biler gir jo beskjed selv når de skal på service, nettopp ut fra registrerte data. ................. Kan du gi et mere konkret eksempel på "turtallsavhengig driftstimeteller".....??? Fakta er at motorens turtall alene ikke forteller oss noe om motorens faktiske belastning !! Til det trengs langt flere og parametre som forbruk, spyleluft trykk, etc.ect. Og når det gjelder belastning så kan det også være at en dieselmotor som har vært kjørt i 1000 driftstimer med 30% belastning har et større vedlkeholdsbehov enn en tilsvarende motor med 80% belastning. Bjørn Redigert 26.Februar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaptein_Kaos Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 W uttaket gir ikke noe "trefaset vekselspenning". W uttaket er egentlig tilkoblet den ene siden på en av dynamoens tre statorviklinger. W uttaket gir en pulserende likespenning, positive eller negative del av sinuskurven, avhengig om W er koblet mot Minus eller Pluss. Den pulserende likespenningen er tilnærmet stabil og måler ca. 6,8 VDC. Pulsene variere selvfølgelig med turtallet, og benyttes da også av turtelleren. Har du da et tips til hvordan jeg skal få turtelleren til å telle timer ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Heisann! Signalet til turteller trenger ikke nødvendigvis å ha noe å gjøre med en evt. timeteller, men om så er så kan det være at signal i fra W også benyttes til å trigge timetelleren. Hva slags VDO turteller m/timeteller er det du har? Har du en link til monteringsveiledning/koblingsskjema? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaptein_Kaos Svart 3.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Hva slags VDO turteller m/timeteller er det du har? Har du en link til monteringsveiledning/koblingsskjema? Bjørn Hei ! mener at det er denne typen jeg har: http://www.egauges.com/pdf/vdo/0-515-012-037.pdf Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.