Jump to content

Ny rep.wallas dx3000 starter ikke


m/s draugen

Recommended Posts

Akkurat vært inne hos sunwind der de skiftet viftemotor.Koplet sammen og startet.Rødlampen blinker etter en stund og den indikerer overoppheting eller ikke startet.Har sikkert prøvd å starte den 15 ganger,men nei :headbang: har ved 2 anledninger kommer os ut av eksosen men ingen varme.Har også sugt opp diesel i slangen så der er diesel.Spenning er det også.Pumpa tikker litt høylydt noe jeg ikke har lagt merke til før.

 

Kan noen hjelpe meg?

Link to post
Share on other sites

Hvis det tikker "høylydt" så er det ikke diesel i pumpa. Koble fra slangen (gjennomsiktig?) rett under varmeren og se om den "spytter" diesel. Sjekk at det er diesel og ikke kondensvann.

 

Nå ser jeg at det er Wallas og ikke Eber... I wallasen er kanskje alt er innebygd?

Redigert av snorken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også plyndret endel med på samme brenner. Nap av slangen på oppsiden av pumpa og tre på en slangestuss som du suger i og hjelper pumpa å få "tak" den høye tikkelyden indikerer vel at pumpa går tørr. Lykke til, hilsen en som har hatt samme brenner som til slutt måtte gå planken pga ustabil virkningsgrad..

Link to post
Share on other sites

Er dette en bra pris?

 

Sender deg et tilbud som avtalt på airtronic d4.

Pris for dette 10800,-Inklusiv mva. Inklusive frakt.

 

1-Airtronic D4,12V

2-Utbl.kappe, rett,Ø90mm Airtr D4

3-Holder

4-Betjening med diagnose

5-Innsugsgitter Ø75Mm

6- Kabelbundt Airtronic D2/D4

7-Gummiholder, id 34mm, dospump ink.feste

8-Ledning For Sikring

9-Sikringsholder3 Kammer

10- Forbrenningsluftslange

Link to post
Share on other sites

Napp av slangen ut av pumpen og kontroler at det kommer diesel ut av pumpen. Har lik varmer som jeg har renovert. Den hadde stått i 3 år med defekt styreenhet. Etter overhaling av brenner og bytte av styreenhet oppførte den seg slik du beskriver ved oppstart. Det kom ikke diesel ut av pumpe selv om den tikket. Virket som den var tett, ev feil med membran/ventiler i pumpe. Monterte inn en annen pumpe jeg hadde liggende og den startet.

Kan ev være sil i tank som er tett.

Redigert av yngvar.johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He-he, velkommen etter :-) samme som jeg gjorde.

MEN-hadde ikke trodd noen om de hadde prøvd å fortelle meg hvor mye mer efektiv Eber'n er. Prisen er vel ok, men du trenger vel monteringskitet med eksos mm i tillegg..

Skal først sjekke om eksosen til wallasen har samme dimmensjon.Men den passer sikkert ikke?

Link to post
Share on other sites

Napp av slangen ut av pumpen og kontroler at det kommer diesel ut av pumpen. Har lik varmer som jeg har renovert. Den hadde stått i 3 år med defekt styreenhet. Etter overhaling av brenner og bytte av styreenhet oppførte den seg slik du beskriver ved oppstart. Det kom ikke diesel ut av pumpe selv om den tikket. Virket som den var tett, ev feil med membran/ventiler i pumpe. Monterte inn en annen pumpe jeg hadde liggende og den startet.

Kan ev være sil i tank som er tett.

Måtte da ha skjedd mens den var inne til rep.Har som sagt gitt slangen en blow job og det kommer ihvertfall diesel i slangen før pumpa

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg blåste "inn" utluftingslangen til tanken slik at det ble overtrykk i tanken.Da fikk jeg frem vesken til pumpen slik at den tok skikkelig.Trodde jeg hadde fått ut all luft av tilførsel slangen,men det var først etter dette at jeg fikk gang på min...

Ikke sikkert det virker,men koster ikke noe å prøve.

Link to post
Share on other sites

Har tatt av koblinger på begge sidene av pumpen,sugd opp diesel,fyllt på diesel i slangene slik at den skal få noe å jobbe med.Den oser en liten stund men stopper så opp.Det er visst pumpen som ikke får diesel så i morgen blir det å plukke den i biter for å se om det er noen pakninger,etc som har hengt seg opp.Kan jo være en mulighet da den har stått tørr en ukes tid???

Link to post
Share on other sites

At den ar stått "tørr" en ukes tid har ingen eller liten betydning. De sjekka sikkert om varmeren virket som den skulle på servicen, og da burde pumpa være ok.

 

Sjekk om den suger drivstoff. Om du har tilkobling til fast tank, tar du av slangen ved nippelen. Start varmeren først, og sett slangen ned i en løs dunk (gjerne parafin), slik t det oppstår en luftlomme. DU skal lett se om luftlommen stiger, og da er pumpa i orden.

 

Om det ikke stiger, sjekk/stram til mutteren på sugesiden av pumpen. Løs/ta av mutteren på trykksiden. Suger den nå og det kommer drivstoff ut pumpa, er mest sannsynlig dysenåla tett. Løsne skruen for dysenåla, og stikk den opp med en streng, eller skift nåla.

 

Sjekk også tanken din, eller rettere sagt sugefilteret om det skulle være tett. Rengjøres med teknisk sprit og blåses rent. Kan også kokes i en kjele, eller skiftes til nytt.

 

Om pumpen suger, men det siger tilbake, kan utteren på sugesiden være litt løs. Stram etter. Eller det kan kommet rusk i pumpa. Pumpen kan demonteres og renses bare pass på at det er noen små deler som lett kan forsvinne. Nye komplette innvendige deler kan kjøpes som et sett.

 

Tror ikke jeg har glemt noe...... :)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har demontert pumpa og alle de små delene som finnes ble lagt i fin rekkefølge slik at det skulle bli greitt å montere sammen.Mange små deler ja....

En liten skrue fant vi i pumpa og etter å ha lest i instruksjonsboken ble vi enige om at den ikke hadde noe der å gjøre.Den lå helt bakerst i rekkefølgen av pakninger og skiver.Satte sammen og testet.Jo da,dieselspruten stod i fin bue den.Monterte den i båten og etter 2 oppstarter gikk varmeren.Hva den lille skruen gjorde der ble vi ikke kloke på.Håper bare den ikke MÅ være der.

Link to post
Share on other sites

Har demontert pumpa og alle de små delene som finnes ble lagt i fin rekkefølge slik at det skulle bli greitt å montere sammen.Mange små deler ja....

Hva den lille skruen gjorde der ble vi ikke kloke på.Håper bare den ikke MÅ være der.

Skal ikke være noen skruer der nei.

 

Veldig nyskjerrig på hvordan den kom dit :confused:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...