Jump to content

Ardic dieselvarmer på 3KW som ikke vil starte


NordWest_900

Recommended Posts

Heisann! :flag:

 

 

Har en Ardic dieselvarmer på 3KW som ikke vil starte. :sad: vi har hatt den opp og demontert den samt renset den fri for Masse koks og sjitt! :)

Når vi så monterte den så startet den opp men produserte bare minimalt med varme. så stoppet den

siden den gangen så har den bare startet opp og blåst kaldluft. så stopper den av seg selv igjen.

 

Magnet ventilen klikker og dieselpumpen pumper ut diesel til kammret, men det virker som om den ikke får nok diesel. vi tok ut dysen som sitter i inntaket og den i stod det nr.19 i ennen av. dette er vel sikkert støreslsen på dysen?? eller hva??

 

Håper at noen kan vær til hjelp og fortelle oss hva vi kan gjøre.

Set nermer seg sayonara for denne varmeren! :confused:

men håper at vi kan få den iorden! er verdt forsøket

 

På forhånd takk! :seeya:

Link to post
Share on other sites

ja glødinga, filter, dyse(renset), er renset opp! og testet.

merker ikke noe falskluft nei.

Hvor mye spenning må være på bat. for at den starter da?

dt er jo landstrøm på båten når vi har prøvd den.

 

Kan det være termostaten som fusker?? hmm ikke vet jeg. :(

 

 

Finnes det koblingssjema noen steder sånn at jeg kan sette den opp og montere den opp i garasjen? for testing ,testing???

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel "Volvo Flymotor" som senere ble Ardic. Symptomene du beskriver ligner på:

 

#1 Skitt på flammevakt (Siden du har hatt den fra hverandre og renset, er nok kanskje ikke dette årsaken men sjekk det)

#2 Termostatbryter kan ha slått ut, eller har dårlig kontakt.

#3 Etter at pumpen har suget luft, kan det ta inntill 10-12 startforsøk før den får diesel helt inn i kammeret på min.

 

Sjekk på termomarin.no , der ligger det bruksanvisninger.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

 

hvordan slår jeg ut termostatbrytern?? e det den magnetventilen du mener??

 

Termostatbryteren på min, er en rund sak midt på, som har to kabelskotillkoblinger og en liten rød trykkbryter i midten. Om den har slått ut, er det bare å trykke den inn igjen. (du føler et lite knepp). En gang har jeg opplevet at det var brudd i den ene lederen akkurat ved kabelskoen inn til termostatbryteren og varmeren startet igjen så fort jeg hadde byttet kabelsko.

Jeg er vel ikke sikker på om det heter termostatbryter, men det er i hvert fall en bryter som spretter ut om det blir for varmt i brennern. (Det har med andre ord ingenting med temperaturen i båten å gjøre, men i selve brenneren.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tusen takk :cheers:

 

Tror ardicen kanskje kan få leve en stund til etter all den hjelpa jeg får fra dere i Båtplassen.no

dette setter jeg veldig stor pris på.

 

finnes det noen som selger deler til denne enda? den har vel gått utav produksjon for lenge siden eller "hurr"??

 

MVH.

NW900

Link to post
Share on other sites

På sidene til termomarin.no finner du en side med forhandlere/service

 

Et stykke ned på siden finner du en liste over forskjellige serviceverksteder for ardic med adresse og telefonnummer. Da går det an å ringe en av de om du trenger deler.

 

I bruksanvisningene du kan laste ned, står det noen feilsøkertips. Det letteste er å printe ut PDF,n. Jeg har sittet noen timer nedi cocpitbenken bak med hodelommelykt, multimeter og verktøy og da er det godt å ha noe håndfast å ta i og slippe ha med seg en laptop hehe.

 

Lykke til videre :-)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...