NordWest_900 Startet 25.Februar.2011 Del på Facebook Startet 25.Februar.2011 Heisann! Har en Ardic dieselvarmer på 3KW som ikke vil starte. vi har hatt den opp og demontert den samt renset den fri for Masse koks og sjitt! :) Når vi så monterte den så startet den opp men produserte bare minimalt med varme. så stoppet den siden den gangen så har den bare startet opp og blåst kaldluft. så stopper den av seg selv igjen. Magnet ventilen klikker og dieselpumpen pumper ut diesel til kammret, men det virker som om den ikke får nok diesel. vi tok ut dysen som sitter i inntaket og den i stod det nr.19 i ennen av. dette er vel sikkert støreslsen på dysen?? eller hva?? Håper at noen kan vær til hjelp og fortelle oss hva vi kan gjøre. Set nermer seg sayonara for denne varmeren! men håper at vi kan få den iorden! er verdt forsøket På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Er det noe for for sugefilter på suge siden? Kan den suge luft noen sted. Virker glødinga som den skal? Og ikke minst nok strøm på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Høres ut som std servicebehov: Bytte dieselfilter før pumpen, skifte tennstift og "forbrenningsfilter" ? + oppstaking av dysene. Std servicesett koster en båtlapp og du gjør det greit selv... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
NordWest_900 Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 ja glødinga, filter, dyse(renset), er renset opp! og testet. merker ikke noe falskluft nei. Hvor mye spenning må være på bat. for at den starter da? dt er jo landstrøm på båten når vi har prøvd den. Kan det være termostaten som fusker?? hmm ikke vet jeg. :( Finnes det koblingssjema noen steder sånn at jeg kan sette den opp og montere den opp i garasjen? for testing ,testing??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Jeg har en gammel "Volvo Flymotor" som senere ble Ardic. Symptomene du beskriver ligner på: #1 Skitt på flammevakt (Siden du har hatt den fra hverandre og renset, er nok kanskje ikke dette årsaken men sjekk det) #2 Termostatbryter kan ha slått ut, eller har dårlig kontakt. #3 Etter at pumpen har suget luft, kan det ta inntill 10-12 startforsøk før den får diesel helt inn i kammeret på min. Sjekk på termomarin.no , der ligger det bruksanvisninger. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
NordWest_900 Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 men skal jeg rense flammevakten og bare prøve, prøve, prøve, prøve???? hvordan slår jeg ut termostatbrytern?? e det den magnetventilen du mener?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
westbas 89 Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Har en ardic 042 d som hadde samme symtomer, defekt flammevakt, dette er en lysfølsom diode, og må testes med diodetester. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NordWest_900 Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 tusen takk fot tipsene! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 hvordan slår jeg ut termostatbrytern?? e det den magnetventilen du mener?? Termostatbryteren på min, er en rund sak midt på, som har to kabelskotillkoblinger og en liten rød trykkbryter i midten. Om den har slått ut, er det bare å trykke den inn igjen. (du føler et lite knepp). En gang har jeg opplevet at det var brudd i den ene lederen akkurat ved kabelskoen inn til termostatbryteren og varmeren startet igjen så fort jeg hadde byttet kabelsko. Jeg er vel ikke sikker på om det heter termostatbryter, men det er i hvert fall en bryter som spretter ut om det blir for varmt i brennern. (Det har med andre ord ingenting med temperaturen i båten å gjøre, men i selve brenneren.) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
NordWest_900 Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Tusen takk Tror ardicen kanskje kan få leve en stund til etter all den hjelpa jeg får fra dere i Båtplassen.no dette setter jeg veldig stor pris på. finnes det noen som selger deler til denne enda? den har vel gått utav produksjon for lenge siden eller "hurr"?? MVH. NW900 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 På sidene til termomarin.no finner du en side med forhandlere/service Et stykke ned på siden finner du en liste over forskjellige serviceverksteder for ardic med adresse og telefonnummer. Da går det an å ringe en av de om du trenger deler. I bruksanvisningene du kan laste ned, står det noen feilsøkertips. Det letteste er å printe ut PDF,n. Jeg har sittet noen timer nedi cocpitbenken bak med hodelommelykt, multimeter og verktøy og da er det godt å ha noe håndfast å ta i og slippe ha med seg en laptop hehe. Lykke til videre :-) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Skulle akkurat til og spørre om det samme, men nå slapp jeg det. Skal sjekke samme tipsene jeg også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.