SRA Startet 26.Februar.2011 Del på Facebook Startet 26.Februar.2011 Holder på med å montere vhf, hva er vanligt å koble den rett på strøm? Vhf har jo både bryter og sikring selv, eller å koble den via bryterpanel i båten? Kobler en den via bryterpanel pleier man da å fjerne sikring fra vhf? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 40 Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Kan sikkert være greit og koble VHF via bryterpanelet i båten , lettere og følge med på hva som er i bruk eller ikke er slått av når man forlater båten. Hvis det er sikring i panelet ditt og den er av korrekt strørrelse så er det ikke nødvendig med noe mere, men det skader ingenting og beholde den som sitter på VHF Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Jeg fikk beskjed om at vhf skulle kobles rett på batteriet i min nye båt, og ikke via sikringspanelet. Argumentasjonen var at vhf skulle kunne brukes selv om båtens el. Opplegg forøvrig sluttet å virke. Det kan jo være litt trist hvis du glemmer å slå av vhf og ikke skal bruke båten på 14 dager selvølgelig. Derfor har jeg tenkt å koble via panelet likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 I min båt er det noen ting som er koblet utenom hovedstrømsbryteren. *Gassvarsler *Lensepumpe *VHF Når du brått trenger bruke VHF'n og er i nød, skal ikke du eller en annen som kanskje ikke kjenner båten være nødt til å lete etter hodestrømsbryter eller andre brytere for å få den påskrudd. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Jeg er i alle fall ganske sikker på at VHF-en skal ha EGEN sikring i panelet - skal ikke henge på samme kurs som andre apparater. Direkte på batteri skal vel bare kobles saker som trenger strøm når hovedbryteren er av så som lensepumper, gassalarm, dieselvarmer (pga nedkjølingsfasen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Sikkerhetsmessig avveiing: Jeg ville foretrukket å ha en VHF som virker i nød. Å bli strømløs i trygg havn er heller ikke et stort problem hvis en har eget startbatteri. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Så løsning kan da være og koble den utenomn panel men ikke utenom hovedbryter og beholde sikring. Regner det som bra sikkerhetsmessigt: vil ha strøm selv om det digitale panel tar kvelden, man slår av sammen med alt det andre når en forlater båt. Høres dette fornuftige ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aldebaran Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Hvis du skal følge instruksen, skal du strengt tatt koble VHF'en via et eget batteri som er plassert høyt oppe i båten, og da ha direkte kabling via en sikring som sikrer kabelen. Nå sjekker ikke Telenor om fritidsbåter følger reglene, og de var iflg. representant på SFA 2010 i ferd med å lage en egen brosjyre som lemper på installasjonskravene ift fritidsbåter nettopp på disse punktene og på kravet om godkjent installatør. VHF'en er sikkerhetsutstyr og jeg ville ha kablet direkte mot batteri med kun en sikring nærme batteriet. Alle kontaktpunkter vil være et potensielt feilpunkt om irring og lignende får slippe til. Derfor er det lurt å ha så få kontaktpunkter som mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Montert VHF i vinter og har direkte kobling til batteri. Brukt 6 mm2 ledning og sikret + med egen sikring nær batteriet.(ikke for nært) Valgte og koble bort ledningsikringen som fulgte med VHFèn da denne ville havne på ett nokså utilgjengelig sted. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Rett på batteri, og med egen sikkring så nær batteri som mulig. En VHF som står på, og lytter trekker ikke mye strøm. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Så løsning kan da være og koble den utenomn panel men ikke utenom hovedbryter og beholde sikring. Regner det som bra sikkerhetsmessigt: vil ha strøm selv om det digitale panel tar kvelden, man slår av sammen med alt det andre når en forlater båt. Høres dette fornuftige ut? Ja, slik har jeg også koblet. Men i tillegg har jeg en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge mellom strøm fra forbruksbatteriet eller fra startbatteriet. Det kan jo være greit slå over i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbanken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Endelig, Lars kom med den gjennomtenkte fornuften, er vel ikke helt første gangen det. Husk at i en krise/nød-situasjon kan ofte ting skje som kortslutter noe i strømopplegget som gjør at en må slå av hovedbryter for å beholde resten av batterikapasiteten. Da kan det være greit å ha lensepumpe og VHF på egen og direkte tilkobling. OG, vender mellom det en har av strømmuligheter (om ikke eget batteri til VHF) er billig og enkel sikkerhetsdetalj. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Takk for rosen, jeg blir helt . Og det er ikke bare for VHF jeg kan velge strømkilde, lensepumpen kan selvfølgelig også velges å kjøres fra forbruksbatteri eller startbatteri. Det er alltid greit med doble systemer. Dessverre står både start og forbruksbatteri på samme høydenivå, så fosser vannet inn i det området, er jeg ille ute. Kanskje jeg skulle montert et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk hjemme høyt i båten, med mulighet til å koble til VHF'n? Så kan jeg heller ta det med hjem ved behov dersom jeg trenger 12volt hjemme for å teste kokeapparat, varmer eller noe annet hjemme som jeg egentlig kjøpte det til og som mitt selvkonstruerte 12volt supply ikke klarer å levere nok strøm til? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 ....Dessverre står både start og forbruksbatteri på samme høydenivå, så fosser vannet inn i det området, er jeg ille ute. Kanskje jeg skulle montert et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk hjemme høyt i båten, med mulighet til å koble til VHF'n?.... Lars H. En kjenning av meg opplevet akkurat dette da båten plutselig fikk brann i maskinrommet og noen sekunder senere var VHF'en død! Han laget da en tilsvarende løsning som brukes på radiopliktige skip, dvs et lite ekstra batteri, plassert "høyt og tørt" og med automatisk lading fra hovedbatteriet. Det skal ikke så store batteriet til, et "motorsykkelbatteri" holder flere timer og det tar veldig liten plass inne i et "dashbord" eller hvor man ønsker å plassere det. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Har min VHF koblet direkte på batteriet til baugpropellen som står høyt plassert i lasterommet foran. Den er sikret med ledningssikringen som fulgte med VHFen. Har DSC (digital self calling) og derfor koblet NMEA ut fra kartplotteren. Glemmer eg å slå av VHFen etter at kartplotteren er slått av, kommer det etter en kort stund en vanvittig støyende alarm fra VHFen som forteller at den har mistet GPS signalet. Så dei gangene eg har glemt å slå den av, kan eg love dere at den blir raskt avslått når alarmen går på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.