Jump to content

Montere vhf rett på strøm eller via bryter


SRA

Recommended Posts

Kan sikkert være greit og koble VHF via bryterpanelet i båten , lettere og følge med på hva som er i bruk eller ikke er slått av når man forlater båten.

Hvis det er sikring i panelet ditt og den er av korrekt strørrelse så er det ikke nødvendig med noe mere, men det skader ingenting og beholde den som sitter

på VHF

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk beskjed om at vhf skulle kobles rett på batteriet i min nye båt, og ikke via sikringspanelet. Argumentasjonen var at vhf skulle kunne brukes selv om båtens el. Opplegg forøvrig sluttet å virke.

 

Det kan jo være litt trist hvis du glemmer å slå av vhf og ikke skal bruke båten på 14 dager selvølgelig. Derfor har jeg tenkt å koble via panelet likevel. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

I min båt er det noen ting som er koblet utenom hovedstrømsbryteren.

 

*Gassvarsler

*Lensepumpe

*VHF

 

Når du brått trenger bruke VHF'n og er i nød, skal ikke du eller en annen som kanskje ikke kjenner båten være nødt til å lete etter hodestrømsbryter eller andre brytere for å få den påskrudd.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er i alle fall ganske sikker på at VHF-en skal ha EGEN sikring i panelet - skal ikke henge på samme kurs som andre apparater.

 

Direkte på batteri skal vel bare kobles saker som trenger strøm når hovedbryteren er av så som lensepumper, gassalarm, dieselvarmer (pga nedkjølingsfasen).

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal følge instruksen, skal du strengt tatt koble VHF'en via et eget batteri som er plassert høyt oppe i båten, og da ha direkte kabling via en sikring som sikrer kabelen. Nå sjekker ikke Telenor om fritidsbåter følger reglene, og de var iflg. representant på SFA 2010 i ferd med å lage en egen brosjyre som lemper på installasjonskravene ift fritidsbåter nettopp på disse punktene og på kravet om godkjent installatør.

 

VHF'en er sikkerhetsutstyr og jeg ville ha kablet direkte mot batteri med kun en sikring nærme batteriet. Alle kontaktpunkter vil være et potensielt feilpunkt om irring og lignende får slippe til. Derfor er det lurt å ha så få kontaktpunkter som mulig.

Link to post
Share on other sites

Montert VHF i vinter og har direkte kobling til batteri. Brukt 6 mm2 ledning og sikret + med egen sikring nær batteriet.(ikke for nært) Valgte og koble bort ledningsikringen som fulgte med VHFèn da denne ville havne på ett nokså utilgjengelig sted.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Så løsning kan da være og koble den utenomn panel men ikke utenom hovedbryter og beholde sikring. Regner det som bra sikkerhetsmessigt: vil ha strøm selv om det digitale panel tar kvelden, man slår av sammen med alt det andre når en forlater båt. Høres dette fornuftige ut?

Ja, slik har jeg også koblet. Men i tillegg har jeg en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge mellom strøm fra forbruksbatteriet eller fra startbatteriet. Det kan jo være greit slå over i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Endelig, Lars kom med den gjennomtenkte fornuften, er vel ikke helt første gangen det.

 

Husk at i en krise/nød-situasjon kan ofte ting skje som kortslutter noe i strømopplegget som gjør at en må slå av hovedbryter for å beholde resten av batterikapasiteten. Da kan det være greit å ha lensepumpe og VHF på egen og direkte tilkobling. OG, vender mellom det en har av strømmuligheter (om ikke eget batteri til VHF) er billig og enkel sikkerhetsdetalj.

Link to post
Share on other sites

Takk for rosen, jeg blir helt :blush: . Og det er ikke bare for VHF jeg kan velge strømkilde, lensepumpen kan selvfølgelig også velges å kjøres fra forbruksbatteri eller startbatteri. Det er alltid greit med doble systemer.

 

Dessverre står både start og forbruksbatteri på samme høydenivå, så fosser vannet inn i det området, er jeg ille ute. Kanskje jeg skulle montert et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk hjemme høyt i båten, med mulighet til å koble til VHF'n?

 

Så kan jeg heller ta det med hjem ved behov dersom jeg trenger 12volt hjemme for å teste kokeapparat, varmer eller noe annet hjemme som jeg egentlig kjøpte det til og som mitt selvkonstruerte 12volt supply ikke klarer å levere nok strøm til?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

....Dessverre står både start og forbruksbatteri på samme høydenivå, så fosser vannet inn i det området, er jeg ille ute. Kanskje jeg skulle montert et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk hjemme høyt i båten, med mulighet til å koble til VHF'n?....

Lars H.

 

En kjenning av meg opplevet akkurat dette da båten plutselig fikk brann i maskinrommet og noen sekunder senere var VHF'en død!

 

Han laget da en tilsvarende løsning som brukes på radiopliktige skip, dvs et lite ekstra batteri, plassert "høyt og tørt" og med automatisk lading fra hovedbatteriet. Det skal ikke så store batteriet til, et "motorsykkelbatteri" holder flere timer og det tar veldig liten plass inne i et "dashbord" eller hvor man ønsker å plassere det.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har min VHF koblet direkte på batteriet til baugpropellen som står høyt plassert i lasterommet foran. Den er sikret med ledningssikringen som fulgte med VHFen. Har DSC (digital self calling) og derfor koblet NMEA ut fra kartplotteren. Glemmer eg å slå av VHFen etter at kartplotteren er slått av, kommer det etter en kort stund en vanvittig støyende alarm fra VHFen som forteller at den har mistet GPS signalet. Så dei gangene eg har glemt å slå den av, kan eg love dere at den blir raskt avslått når alarmen går på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...