Jump to content

Utett tanklokk


cheetah

Recommended Posts

Heisann :flag_bp: Fikk meg et sjokk når jeg var i båten for å sjekke dieseltanken. Har i det siste ikke fått start på motoren og tenkte at det sikkert var vann i tanken.har en 70l tank og for noen uker siden så var tanken ca halvfull og når jeg nå skrudde opp lokket på toppen av tanken hvor tankmåleren er Så jeg da at tanken var helt full :eek: Må sikkert ha vært ihvertfall 30l med vann på tanken :crazy: Så da blir det å tømme tanken for alt og fylle på med ny diesel. er sikkert via tanklokket vannet kommer fra. Spørsmålet er da, om noen vet hvor jeg kan kjøpe meg et nytt tanklokk som passer? Har målt ytterdiameteren på lokket til ca 50mm. Holder til i bergen. Takk på forhånd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er nok pakningen ja :thumbsup: Grunnen til at jeg vil skifte ut lokket er at det ser veldig godt brukt ut :smash: Plasthendelen som ble vippet opp og brukt til å skru opp lokket er knekt så jeg må bruke et stort flatt jern og rørtang for å skru opp lokket. litt tungvint :sweat: Var sånn når jeg kjøpte båten.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke enig.

Helt vanlig med hull i tanklokk som har en oppvippbar sak innebygd til å skru opp lokket med.

Vann kommer inn langs akslingen som "håndtaket" er hengslet i. Har sett lekkasje her på flere splitternye lokk i hylla på båtbutikk.

 

Hullet i lokket som "håndtaket" er felt ned i virker som en trakt.

 

Prøv å fyll hullet i midten av lokket med vann og kikk på undersiden om noe kommer ut.

 

Alternativt kan det komme inn vann forbi pakningen under lokket eller imellom tankpåfyllingen og dekk og videre ned i slangen som er tredd utenpå påfyllingen fra undersiden hvis klemmen ikke er skrudd skikkelig til.

Mons

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan det komme inn vann forbi pakningen under lokket eller imellom tankpåfyllingen og dekk og videre ned i slangen som er tredd utenpå påfyllingen fra undersiden hvis klemmen ikke er skrudd skikkelig til.

Hadde akkurat denne feilen på tankpåfyllingen som du beskriver her. Måtte skifte til en ny sist sommer. Jeg har mulighet for tapping av vann i bunnen av tanken, så jeg oppdaget i tide at det var vann på tanken. I tilleggg var underdelen av tankpåfyllingen skadet så det kom også vann inn mellom den og slangen.

 

Ny tankpåfylling med lokk selger Maritim, bare se at den passer til slangen.

Link to post
Share on other sites

Trur ikke jeg har noen fiender. Er så snill så :saint: Ser at vannpåfyllingen har et metalllokk med et tynt spor i midten sånn at man kan bruke et flatt skrujern. Er det mulig å få tak i et sånn til dieselpåfyllingen? og hvor selger de sånt her i bergen?

Link to post
Share on other sites

Du har nå minst 3-4 butikker i Bergen som muligens kan ha slike lokk eller skaffe..

Ta med deg lokket... I Sandviken ligger bl.a. Båthuset, utover mot Nordnes finner du Marine og Industrisalg og rett over Puddefjordsbroen finner du Maritim...For å nevne noen.. Men som sagt, ta med lokket..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...