Jump to content

Hvordan koble wema rorgiver mot to instrument?

nitesu

Recommended Posts

Heisann !!

Hadde samme "problem" og fant desverre ut at Wema sine rorindikatorer ikke kunne benyttes på to instrumenter.

Måtte derfor konstruere egen signalskifter for å veksle mellom å få signal til FB og cockpit.

VDO sine instrumenter kan derimot kobles til to instrumenter.

Om mulig: Få de bytta til VDO !

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Som du selv nevner, så kan løsningen være at du benytter to sensorer slik at du da kobler opp to uavhengige system!

Personlig har jeg villet foretrukket VDO sitt rorindikator systme. Der kan du benytte to instrumenter på samme sensor.

Kan du ikke levere tilbake Wema instrumentene/sensor å få byttet til VDO ??

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 13 år senere...

Være hilset!

•  

Jeg har lest mye av det det har skrevet om wema rorgiver her på forumet. 

Jeg sliter veldig med kobling av min rorgiver, og jeg finner ikke koblingskjema. Jeg håper å få kontakt med deg som har råd angående denne rorgiveren

Bent Ove Aulid
Telefon 98664421

Tusen takk for svar!

Jeg har en gammel analog rorgiver som virker. 

Før min tid virket den også i samspill med gammel autopilot Autohelm ST 4000.

Dessverre døde ST 4000 ifjor. Nå har jeg kjøpt Yacht Devices autopilot samt deres rudder adaptor for å kunne styre den fremdeles fungererende motor på rattsylinder. 

Dessverre aner jeg ikke hvordan jeg skal koble gammelt og nytt sammen ?‍?

Er det denne du har ? 

https://www.yachtd.com/downloads/ydra01.pdf

Det ser ut til at den kan kobles separat eller parallell med eksisterende instrument.  Det er bare tre ledninger, rød pluss, sort minus og blå signal.  Programmeringen gjøres med en tekstfil YDRA.TXT som legges på et micro SD kort. Hvis står alene tilkoblet Wema rorgiver, så vil den antagelig fungere uten programmering (men trenger gjerne kalibrering). Hvis den skal kobles parallell med et eksisterende wema instrument, så ville jeg prøvd ;

CONNECTION=1COIL

OHMS_COIL_1=190

MAX_ANGLE=(maks rorvinkel)

Hvis du har et fungerende instrument, så må det jo være et signal. Hvis det er en vanlig analog giver så er det bare to ledninger, jord og signal. Se etter en lav spenning, eller prøv å ohme med frakoblet instrument. Det fungerer kanskje best hvis du kobler opp uten instrumentet, og kobler som beskrevet for "RHEOSTAT"., altså rød frakoblet, kun blå og svart fra YDRA til giveren. Og setting RESISTIVE (som er "factory setting"), Husk at du må ha spenning på NMEA2000 backbone. Har du et separat kompass også, eller er det med i YD autopilot ?

Et par bilder gjør det litt enklere å forstå oppsettet ditt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...