nitesu Startet 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2011 (redigert) Holder på å montere wema rorgiver mot to instrumenter. Virker med ett instrument,men viser feil med to. Hvordan løses problemet?? Redigert 26.Februar.2011 av Havsula 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
mateco Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Heisann !! Hadde samme "problem" og fant desverre ut at Wema sine rorindikatorer ikke kunne benyttes på to instrumenter. Måtte derfor konstruere egen signalskifter for å veksle mellom å få signal til FB og cockpit. VDO sine instrumenter kan derimot kobles til to instrumenter. Om mulig: Få de bytta til VDO ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nitesu Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Hei Takk for svar Mateco. Finnes det ikke noe originaldeler fra wema som kan gjøre jobben da? Må man event.montere to givere? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Trophy Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Må man event.montere to givere? 1 av/på brytere på signalet på hvert instrument er et enkelt alternativ Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
nitesu Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Må prøve å lage allt så enkelt å bruke som mulig,uten at en må være rakettforsker for å bruke skuta. Kan jo hende at noen andre skal kjøre båten også Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
mateco Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Som du selv nevner, så kan løsningen være at du benytter to sensorer slik at du da kobler opp to uavhengige system! Personlig har jeg villet foretrukket VDO sitt rorindikator systme. Der kan du benytte to instrumenter på samme sensor. Kan du ikke levere tilbake Wema instrumentene/sensor å få byttet til VDO ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nitesu Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Utstyret er montert,så det ser ut som det blir to givere. Hvis ikke wema har utstyr som det går å bruke. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Adesso Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Være hilset! Sitér dette innlegget Link to post
Adesso Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Være hilset! Jeg har lest mye av det det har skrevet om wema rorgiver her på forumet. Jeg sliter veldig med kobling av min rorgiver, og jeg finner ikke koblingskjema. Jeg håper å få kontakt med deg som har råd angående denne rorgiveren Bent Ove Aulid Telefon 98664421 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Det ser ut til at den etterhvert er kommet med dual output https://webserver.flak.no/vbilder/1003708.pdf Men det finnes også en splitter: https://bue-net.dk/vare/wema-signal-splitter/ Sitér dette innlegget Link to post
Adesso Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Tusen takk for svar! Jeg har en gammel analog rorgiver som virker. Før min tid virket den også i samspill med gammel autopilot Autohelm ST 4000. Dessverre døde ST 4000 ifjor. Nå har jeg kjøpt Yacht Devices autopilot samt deres rudder adaptor for å kunne styre den fremdeles fungererende motor på rattsylinder. Dessverre aner jeg ikke hvordan jeg skal koble gammelt og nytt sammen ?? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Er det denne du har ? https://www.yachtd.com/downloads/ydra01.pdf Det ser ut til at den kan kobles separat eller parallell med eksisterende instrument. Det er bare tre ledninger, rød pluss, sort minus og blå signal. Programmeringen gjøres med en tekstfil YDRA.TXT som legges på et micro SD kort. Hvis står alene tilkoblet Wema rorgiver, så vil den antagelig fungere uten programmering (men trenger gjerne kalibrering). Hvis den skal kobles parallell med et eksisterende wema instrument, så ville jeg prøvd ; CONNECTION=1COIL OHMS_COIL_1=190 MAX_ANGLE=(maks rorvinkel) Sitér dette innlegget Link to post
Adesso Svart 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Kjære J-Å, Tusen takk for veldig godt svar. Foreløpig er jeg kommet ett skritt for kort: Jeg klarer ikke måle meg frem til signal fra rorgiveren. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Hvis du har et fungerende instrument, så må det jo være et signal. Hvis det er en vanlig analog giver så er det bare to ledninger, jord og signal. Se etter en lav spenning, eller prøv å ohme med frakoblet instrument. Det fungerer kanskje best hvis du kobler opp uten instrumentet, og kobler som beskrevet for "RHEOSTAT"., altså rød frakoblet, kun blå og svart fra YDRA til giveren. Og setting RESISTIVE (som er "factory setting"), Husk at du må ha spenning på NMEA2000 backbone. Har du et separat kompass også, eller er det med i YD autopilot ? Et par bilder gjør det litt enklere å forstå oppsettet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.