Jump to content

Boroscope inspeksjonskamera, det ultimate båtverktøyet


REM

Recommended Posts

Jeg holder pt. å strekke kabler til ny radar og GPS, fra targabøyla og framover til førerpossisjon på fly. Enkel sak tengte jeg. Jeg hadde jo radar og GPS fra før, og da var det vel bare å benytte de gamle kablene til å trekke de nye gjennom targabøyla og framover? Så feil kan man altså ta.

 

Samme fén hvor mye jeg dro i de gamle kablene ville ikke den andre enden av kablen røre seg så mye som en millimeter. Kablene gikk i rør fra targa, men måtte være klamret eller terminert et eller flere steder på vei fram til panelet på siden av fly, hvor jeg hadde boret opp et Ø200mm inspeksjonshull. Kikket jeg inn her vha. en speile så jeg bare kabelbunten forsvinne gjennom et hull opp til targabøyla. Utfordringen var da å finne ut hvor kablene var klamret inni targabøyla

Løsningen ser dere under

video-borescope-219605.jpg

 

Dette er et Boroscope fra GE til den nette sum av 300 båtpenger. Det har en lang 4mm fiberkabel fram til ei linse og et kraftig lys som kan vendes sideveis og roteres 360 grader. I tillegg kan det fokusere bildet på da fleste avstander slik at du får et sylskarpt bilde av detaljer som ligger aldeles utilgjengelig, utenfor rekkevidde og i stummende mørke.

 

Nyttig? Absolutt. I tillegg til situasjonen jeg beskriver over kan du feks. "ta en tur" inni dieseltanken din og se deg om. Ulempen er prisen. 300 000,- er utenfor budsjettet for selv den mest entusiastiske båteier. Jeg lånte med meg "mitt" boroscope fra jobben, og har du den mulighet er det jo greit.

 

Så til spørsmålet. Er det noen som har erfaring med boroscope til en pris som er innen rekkevidde for den vanlige båteier. Si 10 båtpenger eller deromkring?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, den CO varianten så mer ut som et leketøy. Bortkasta penger tror jeg? Rigid See Snake derimot ser ut til å kunne fungere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Clas Ohlson varianten för SEK 399 (tror jag) har i alla fall hjälpt mig igenom med ett antal kablar och rör på trickiga ställen.

 

Oerhört prisvärd om någon frågar mig!

 

Man skall veta att uppgiften inte är helt trivial.

 

Riktningar blir förvillande, och ofta kommer det kabelrör i närområdet och stör bilden. Men det har ju inte någonting med kamerans förmåga att göra.

 

Ibland får man komplettera kameran med en lysrörslampa instucken från 'andra sidan', och det förekommer att man får försöka att dra slutsatser från att kameran kan se ljus från andra hållet.

 

Men hur som helst, för dom pengarna tycker jag att CO-kameran gör ett bra jobb!

Link to post
Share on other sites

Selger Boroscopepå Netthandel nå. Noen med erfaring med dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

0 erfaring, men irriterer meg grønn på at jeg ikke økte budet litt på Torsdag. Da gikk det for 603 kr. tror jeg hadde fått det til 650,- jeg stoppet på 550. Auksjonen før gikk det for drøye 800. Nå er budet på 1100,- på den pågående auksjonen.

 

Ser jo bra ut på speccet, men hvordan kvaliteten er? tja, si det.

Har handla litt på netthandel, mye sarv men også mye bra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fulgte med på den jeg også, men bød ikke. Tror kankje at prisene faller noe etterhvert når de som er mest sultne på utstyret er ferdig med å by?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er lov å håpe :yesnod:

Litt rart at den auksjonen som går nå, skulle vare i 2 døgn og 18 timer. mens den forrige kun gikk i 1,5 time.

Det jeg håpet på var jo at auksjonen etter 605 salget også skulle være en kort auksjon. Men dengang ei.

Netthandel har nok full kontroll på interessen for de forskjellige varene, og lar auksjonen gå lenger når det er laber innteresse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Biltemas kamera ser ikke så dumt ut med kun 6 mm tykt kamerahode http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Inspeksjonskamera-6-mm/

Og påmonterbare småverktøy og speil.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Selger Boroscopepå Netthandel nå. N

Har en mistanke om at det er svanehalsen som er 6 mm mens kamerahodet er større på Netthandelens kamerae, hvis nå det måtte bety noe.

 

Se på biltemas og sammenlign. Mye tynnere:

 

15-295_l.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stor fordel at man kan få 3 meters forlenger på den ja. Men kameraet er litt større, 10 mm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne i fjor og har vært veldig fornøyd:

 

http://cgi.ebay.com/...omotiveQ5fTools

 

Hvis du du skal koble dette kameraet til en annen (større) skjerm, så vær oppmerksom på at det gir ut signal i NTSC standard. NTSC (også foraktelig kalt av TV-folk i Europa for Never Twice The Same Color) brukes bl.a. i USA.

TV'er/monitorer hos oss er bygget for PAL.

 

LarsH kan sikkert supplere her.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

0 erfaring, men irriterer meg grønn på at jeg ikke økte budet litt på Torsdag. Da gikk det for 603 kr. tror jeg hadde fått det til 650,- jeg stoppet på 550. Auksjonen før gikk det for drøye 800. Nå er budet på 1100,- på den pågående auksjonen.

325,- Hva sier du om det Mariell? Kan lønne seg å vente til de mest kjøpskåte har handlet fra seg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...