BamaBreeze Startet 27.Februar.2011 Del på Facebook Startet 27.Februar.2011 (redigert) Jeg lurte litt på det når man tar en langtur og kanskje er på vei over store havstrekk da blir det jo også nattseiling, men hva slags tiltak og utstyr osv trenger man eller gjør man for å minske farene ved f.eks å seile på vrakgods o.l. ? Takker for svar Redigert 27.Februar.2011 av Aero7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tempest Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Få, eller ingen... Nå er som regel vrakgods dårleg opplyst, så manuell utkikk kjem man ikkje langt med. Radar har og begrensa effekt, iallefall dersom det er litt sjø. I nokre velorganiserte farvatn (spesiellt rundt den engelske kanal) er dei flinke til å sende ut meldingar på VHF om objekt som flyter fritt, men det er begrensa kor mykje det hjelper også. Konkluksjonen blir vel at forebyggande tiltak er begrensa, desto viktigare er det å ha alt anna utstyr i orden dersom ein skulle være uheldig (flåte, EPIRB, VHF, Satelitt, klargjort presenning til å tre rundt skrog i tilfelle hol, opplegg for lensing, osv...) Ikkje berre viktig å ha det, men at alle ombord veit kor det er og korleis det fungerer. Sitér dette innlegget Seiltur.no/Tempest Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Favoritten er kanskje en dyptflytende stålkontainer? Huff og gru.. Men egentlig blir det ikke rapportert inn mange folis som følge av støt mot flytende gjenstander i sjøen. Havet er stort og sjansen for sammenstøt er relativt liten. Likevel er jo konsekvensene store om det skulle skje, så redningsutstyret må være i orden. Et vanntett skott forut er heller ikke å forakte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Sjansen for dette er heldigvis liten på havet. Større problem i fjordene. Har sett alt fra delvis sunket drivtømmer, tønner rundballer og rotvelt og mye annet i Namsenfjorden. Tør ikke tenke på alt jeg ikke har sett. Men å unngå dette i mørkret tror jeg er vanskelig. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Nå kan jeg ikke skryte på meg den store erfaring med min ture over Nordsjøen, men jeg har observert mer "drivgods" langt kysten enn "på havet" i form av trevirke, plaskanner etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Hval kan vel også utgjøre et problem i enkelte farvann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 kjøp Nordhavn de er bygget for å tåle et sammenstøt med en dyptflytende conteiner som nevnt ovenfor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Senk farten, rev seil før det blir mørkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Hva med forover-sonar? Fins dette til dette formål? (Fins jo ekkolodd som ser noe forover.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Containere i dag har som regel hull slik at de synker. Da vi krysset Nordsjøen sist var det et 200ltr fat det eneeste vi så som vi kunne kollidert med, samt en skotsk fiskebåt som brøt vikeplikten midt på natten. Viktig med utkikk, samt radar bruk. I fjorder er det som regel tømmer og røtter som flyter, særlig tidlig på sommeren etter vårflomm mm En sommer vi var på vei inn Trondheimsfjorden var det sikksakk kjøring hele veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Beste tiltak er stålskrog, deretter er aluminium ganske bra. Ellers er det stor forskjell på nattseiling. Sommernetter med evig skumring, eller månelyse netter kan en god utkikk få øye på litt av hvert. Er det bekmørkt eller nedsatt sikt så blir det å sette ned farten og håpe at en ikke treffer drivgods. For å holde styr på hvor en ha andre fartøy så er radar den beste investeringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Ellers er det stor forskjell på nattseiling. . For ikke å snakke om seiling i tett tåke. Forhold man kanskje ikke er forberedt på? Havtåken kan komme ganske så brått en ellers vakker sommerdag..... Ganske skremmende hvordan sikten kan bli redusert til 0,0 på bare et øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 sikker på at den skotske fiskebåten brøt vikeplikten? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.