Jump to content

nattseiling på havet


BamaBreeze

Recommended Posts

Jeg lurte litt på det når man tar en langtur og kanskje er på vei over store havstrekk da blir det jo også nattseiling, men hva slags tiltak og utstyr osv trenger man eller gjør man for å minske farene ved f.eks å seile på vrakgods o.l. ?

 

Takker for svar

Redigert av Aero7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få, eller ingen... Nå er som regel vrakgods dårleg opplyst, så manuell utkikk kjem man ikkje langt med. Radar har og begrensa effekt, iallefall dersom det er litt sjø. I nokre velorganiserte farvatn (spesiellt rundt den engelske kanal) er dei flinke til å sende ut meldingar på VHF om objekt som flyter fritt, men det er begrensa kor mykje det hjelper også.

 

Konkluksjonen blir vel at forebyggande tiltak er begrensa, desto viktigare er det å ha alt anna utstyr i orden dersom ein skulle være uheldig (flåte, EPIRB, VHF, Satelitt, klargjort presenning til å tre rundt skrog i tilfelle hol, opplegg for lensing, osv...) Ikkje berre viktig å ha det, men at alle ombord veit kor det er og korleis det fungerer.

Link to post
Share on other sites

Favoritten er kanskje en dyptflytende stålkontainer? Huff og gru.. :sweat:

 

Men egentlig blir det ikke rapportert inn mange folis som følge av støt mot flytende gjenstander i sjøen. Havet er stort og sjansen for sammenstøt er relativt liten. Likevel er jo konsekvensene store om det skulle skje, så redningsutstyret må være i orden. Et vanntett skott forut er heller ikke å forakte...

Link to post
Share on other sites

Sjansen for dette er heldigvis liten på havet. Større problem i fjordene. Har sett alt fra delvis sunket drivtømmer, tønner rundballer og rotvelt og mye annet i Namsenfjorden. Tør ikke tenke på alt jeg ikke har sett. Men å unngå dette i mørkret tror jeg er vanskelig.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Containere i dag har som regel hull slik at de synker.

 

Da vi krysset Nordsjøen sist var det et 200ltr fat det eneeste vi så som vi kunne kollidert med, samt en skotsk fiskebåt som brøt vikeplikten midt på natten. Viktig med utkikk, samt radar bruk.

 

I fjorder er det som regel tømmer og røtter som flyter, særlig tidlig på sommeren etter vårflomm mm

 

En sommer vi var på vei inn Trondheimsfjorden var det sikksakk kjøring hele veien.

Link to post
Share on other sites

Beste tiltak er stålskrog, deretter er aluminium ganske bra.

 

Ellers er det stor forskjell på nattseiling. Sommernetter med evig skumring, eller månelyse netter kan en god utkikk få øye på litt av hvert. Er det bekmørkt eller nedsatt sikt så blir det å sette ned farten og håpe at en ikke treffer drivgods.

 

For å holde styr på hvor en ha andre fartøy så er radar den beste investeringen.

Link to post
Share on other sites

Ellers er det stor forskjell på nattseiling. .

 

For ikke å snakke om seiling i tett tåke. Forhold man kanskje ikke er forberedt på?

Havtåken kan komme ganske så brått en ellers vakker sommerdag..... Ganske skremmende hvordan sikten kan bli redusert til 0,0 på bare et øyeblikk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...